Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português

RECENSION

CHOPLIFTER HD

Mathias har flugit räddningshelikopter genom krigszoner och zombieockuperade storstäder för att rädda överlevare, i denna remake av kultklassikern från 1982

Krig är ett helvete. Förtryck, tortyr och död är vardagen för tusentals människor. Krigsfångar och skadade civila är inte något vi ser särskilt ofta i dagens krigsspel, som snarare glorifierar krigföring, men i Choplifter HD spelar du rollen som en helikopterpilot vars uppdrag är att flyga rätt in i stridens hetta och evakuera dessa plågade själar. Det är ett intressant koncept som användes till ett TV-spel redan år 1982, när Dan Gorlin utvecklade originalet Choplifter, men nu har alltså en nedladdningsbar HD-remake släppts.

Som remake är Choplifter relativt trogen sin förlaga. Man kontrollerar en helikopter som vid banans början lyfter från en bas, och som sedan skickas ut för att evakuera överlevande i en krigszon. På vägen väntar fotsoldater, pansarvagnar och jetplan som ska antingen undvikas eller skjutas ner. Sen gäller det att återvända till basen och se till att så många passagerare som möjligt överlever hemfärden. Det är lättare sagt än gjort när fienderna har en tendens att återockupera områden man tidigare ödelagt med sina målsökande missiler, vilket ibland får det att kännas menlöst att ens slösa tid på att kämpa emot.

Choplifter HD
Av bilden att döma skulle kunna tro att detta handlar om en simpel 2D-shooter, men Choplifter HD handlar mer om manövrerande och överlevnad.

Vissa uppdrag kan dock handla om att just förstöra fiendens försvar, medan andra kan be dig försvara strategiska positioner under en viss tid. Ett tidigt uppdrag låter även flyga räddningshelikopter under en zombieepidemi, där de odöda ska hänvisas tillbaka till dödsriket. Denna uppdragsvariation är uppskattad, men tyvärr inte tagen till sin fulla potential. En stor majoritet av banorna går fortfarande ut på att rädda och evakuera krigsfångar, och trots att detta var målet i originalet så är det tråkigt att utvecklarna valt att fokusera på eskortuppdrag här också. Det är nämligen en av de tråkigaste och mest frustrerande uppdragstyperna man kan finna i spelvärlden enligt många, inklusive mig själv.

BETA +