Choplifter HD

Choplifter HD

Mathias har flugit räddningshelikopter genom krigszoner och zombieockuperade storstäder för att rädda överlevare, i denna remake av kultklassikern från 1982

Krig är ett helvete. Förtryck, tortyr och död är vardagen för tusentals människor. Krigsfångar och skadade civila är inte något vi ser särskilt ofta i dagens krigsspel, som snarare glorifierar krigföring, men i Choplifter HD spelar du rollen som en helikopterpilot vars uppdrag är att flyga rätt in i stridens hetta och evakuera dessa plågade själar. Det är ett intressant koncept som användes till ett TV-spel redan år 1982, när Dan Gorlin utvecklade originalet Choplifter, men nu har alltså en nedladdningsbar HD-remake släppts.

Som remake är Choplifter relativt trogen sin förlaga. Man kontrollerar en helikopter som vid banans början lyfter från en bas, och som sedan skickas ut för att evakuera överlevande i en krigszon. På vägen väntar fotsoldater, pansarvagnar och jetplan som ska antingen undvikas eller skjutas ner. Sen gäller det att återvända till basen och se till att så många passagerare som möjligt överlever hemfärden. Det är lättare sagt än gjort när fienderna har en tendens att återockupera områden man tidigare ödelagt med sina målsökande missiler, vilket ibland får det att kännas menlöst att ens slösa tid på att kämpa emot.

Choplifter HD
Av bilden att döma skulle kunna tro att detta handlar om en simpel 2D-shooter, men Choplifter HD handlar mer om manövrerande och överlevnad.

Vissa uppdrag kan dock handla om att just förstöra fiendens försvar, medan andra kan be dig försvara strategiska positioner under en viss tid. Ett tidigt uppdrag låter även flyga räddningshelikopter under en zombieepidemi, där de odöda ska hänvisas tillbaka till dödsriket. Denna uppdragsvariation är uppskattad, men tyvärr inte tagen till sin fulla potential. En stor majoritet av banorna går fortfarande ut på att rädda och evakuera krigsfångar, och trots att detta var målet i originalet så är det tråkigt att utvecklarna valt att fokusera på eskortuppdrag här också. Det är nämligen en av de tråkigaste och mest frustrerande uppdragstyperna man kan finna i spelvärlden enligt många, inklusive mig själv.

Eskortuppdragen blir inte lättare tack vare helikopterns maxkapacitet, som tvingar en att åka genom banorna ett flertal gånger innan alla överlevare förts till säkerhet. Fram och tillbaka, om och om igen, samtidigt som man tvingas hålla koll på återkommande fiender, helikopterns bränslenivå och hälsa samt en liten timer som tickar ner. Vissa anser säkert att detta upplägg ger spelet ytterligare djup då det kan krävas en del logiskt tänkande, men en rad buggar bidrar ofta med oanade komplikationer som kan sabotera ens planerade utförande. Man kan stöta på passagerare som vägrar hoppa av helikoptern, eller ännu värre, vägrar hoppa på i överhuvudtaget när man försöker rädda dem.

Choplifter HD
Spelaren helikopter kan inte riktas framåt och bakåt, utan även mot skärmen för att kunna ta ut hot i förgrunden.

Med det sagt kan man finna viss tillfredsställelse i Choplifter HD när man väl lyckas utföra ett uppdrag på det optimala sättet och belönas med fem stjärnor. Stjärnorna används i sin tur för att låsa upp ännu fler banor och helikoptrar. Flygdonen blir snabbare, får bättre vapen och kan även bära fler passagerare efter vissa uppgraderingar, något som välkomnas efter en tids frustration med att behöva flyga fram och tillbaka för att kunna evakuera alla i nöd. Tyvärr tar det alldeles för lång tid för spelet att presentera dessa fordon, och risken är stor att många då redan tröttnat.

Som tur var är åtminstone miljöerna tillräckligt spännande och varierade för att få en att vilja fortsätta spela, men även om Choplifter HD kan se bra ut vid vissa tillfällen så är det oerhört fult på nära håll, när kameran zoomar in på omgivningarna. Visst är det en nedladdningsbar titel, men Unreal 3.0-motorn är så dåligt använd här att spelet inte ens hade hört hemma på förra generations spelkonsoler. Även bandesignen kan svikta rejält. Att undvika ett par målsökande missiler genom att flyga in i en biltunnel och samtidigt pepprar ner alla fiender på marken känns mäktigt, men det är svårt att avgöra djupet på många föremål. Ibland kan man krocka med en pelare som man trodde låg i bakgrunden, och vissa fiender i förgrunden kan framstå som att de är direkt under helikoptern.

Choplifter HD
Choplifter HD bjuder på en del gästspel från andra kända karaktärer. Här ser vi bland annat Duke Nukem.

Även andra punkter med Choplifter HD lämnar en del att önska. Här finns inget narrativ att tala om, och dialogen mellan piloterna som ska ge spelet komiskt värde är fullständigt smaklös. Konceptets kärna må vara intakt, men Inxile Entertainment har inte lyckats särskilt väl med att få deras remake av ett nu 30 år gammalt spel att kännas aktuell. Nästan alla nyheter är dåligt utförda, men värst av allt är dock att Choplifter HD helt enkelt inte är särskilt roligt att spela. Det är stelt, enformigt och frustrerande, och man tröttnar efter bara några minuters spelande.

5 / 10
+
Visst nostalgiskt värde, stundtals tillfredsställande, halvmysig design, zombieuppdragen äger