Day of the Tentacle: Remastered

Day of the Tentacle: Remastered

Double Fine har gett det klassiska Lucas Arts-äventyret en värdig nyversion proppad med oslagbar charm...

Det är svårt att förklara hur stor min kärlek för orginal-titeln Day of the Tentacle egentligen är. Jag fick spelet i julklapp år 1993 när jag var blott tio år gammal och fortfarande höll på att lära mig engelska. Tillsammans med mina föräldrar spelade jag spelet intensivt de kommande två månaderna och tog mig sakta igenom alla komplicerade pussel på vägen till spelsegern.

Om minnet inte sviker var Day of the Tentacle mitt första möte med genren. Jag hade spelat äventyrsspel innan, men dessa hade varit i stil med Sierra-titlar som Police Quest, King's Quest och Space Quest (Sierra hade en tydlig röd tråd vad gäller namnen) med primitiv EGA-grafik, där du som spelare var tvungen att skriva dina kommande handlingar för att komma framåt som "open door" och "take keys". Day of the Tentacle såg ut som en redigt läcker, tecknad serie, i jämförelse.

Det jag försöker få fram är att jag verkligen gillar Day of the Tentacle. Eller nej, jag älskar det. Jag har (näsan) alltid älskat det. Jag har spelat igenom det flertalet gånger, så många gånger att jag kunde skriva ned en hel "walkthrough" med hjälp av bara minnets kraft. Jag har nött ned mina orginal-disketter, köpt om spelet på CD-rom och slutligen spelat om det via ScummVM-emulatorn. Som du kan förstå, var jag ganska uppspelt när Double Fine utannonserade en högupplöst nyversion under fjolåret. Jag är en fanboy (fast "girl"). Partisk, med andra ord. Läs vidare på helt egen risk.

Day of the Tentacle är en berättelse om tidsresor. Spelet utspelar sig både i nutid, 200 år i framtiden och 200 år bakåt i tiden, men på samma plats, i samma herrgård. Herrgården ägs av Edison, hans familj och hans två levande, talande tentakel, Purple och Green. Purple dricker från en flod utanför som råkar vara full av industriavfall från Edisons industriavfalls-maskin, och blir, genom mutation, ett ondskefullt geni som vill ta över världen. Purple måste stoppas.

Day of the Tentacle: Remastered

Men hur stoppar man en tentakel från att ta över världen? Genom att använda Edisons tidsmaskin för att resa 24 timmar tillbaka i tiden och stänga av industriavfallsmaskinen "Sludge-o-Matic innan Purple dricker sörjan, såklart! Innan man hunnit så långt går dock tidsmaskinen, olägligt sönder mitt under den pågående tidsresan och de tre huvudkaraktärerna, den nördige Bernard, rockaren Hoagi och den något galna studenten Laverne, blir separerade i olika tidsepoker, hundratals år ifrån varandra. De måste tillbaka till nutiden, och för att lyckas med detta måste du som spelare hjälpa dem att få ström i karaktärernas tre tidsmaskiner (som för övrigt är tillverkade av bajamajor, och bär alla det passande namnet Chron-o-Johns). Först när detta är fixat kan du fortsätta med ditt uppdrag att stoppa Purple från att ta över världen.

Day of the Tentacle Remastered är inte den första Lucas Arts-äventyrstiteln som polerats och släppts på nytt i HD-format. För några år sedan blev de första två Monkey Island-spelen helt omgjorda grafiskt och fick helt nya ljudspår i form av dialog (dessa titlar hade innan inte tal). Med det sagt fick de grafiska ändringarna mycket kritik. Originalet hade mer verklighetsförankrad grafisk stil medans uppföljarna fick utseendet av en tecknad serie. Serie-utseendet fortsatte sedan i remake-versionerna. Slutresultatet var en udda mix av grafiska stilar och spelen fick kritik för att vara onödigt livlösa och plastiga.

Så blev dock inte fallet med Day of the Tentacle Remastered. Man kan tro att de på Double Fine helt enkelt tagit orginalskisserna och scannat dessa i högre upplösning. Än mer imponerande är att de faktiskt ritat om allt och startat om från början, men under mycket strikta direktiv. Alla färger är densamma, likaså ljuseffekter och animationer - den enda skillnaden är antalet pixlar och därmed, detaljrikedomen.

Det visuella i Day of the Tentacle Remastered är 100 procent troget originalet. Det ser verkligen fantastiskt ut och allt ser ut precis som du tror att du minns det gamla spelet. Du kan, med ett enkelt knapptryck, byta mellan ny HD-grafik och gamla originalgrafiken, men troligen kommer du inte vilja spela originalet. Allt i nyversionen är perfekt.

På tal om perfekt, ljudfilerna har självklart även de uppdaterats. Double Fine:s ljudkillar har grävt upp originalkassetterna från Lucas Arts-arkiven och remastrat ljudfilerna helt felfritt och utan att det låter komprimerat. Få av oss har soundtracket på CD-rom liggandes, men tro mig när jag säger att de två låter ofattbart olika.

Bortsett från dessa nyheter är det nya Day of the Tentacle nästan identiskt mot originalet. Gränssnittet har fått en uppdatering som gör det lättare att använda samtidigt som alla möjligheter finns från originalet. Du kan i nyversionen lyssna på utvecklarnas kommentatorspår om du vill, det har lagts in achievements/trophies samt en ny paus-meny, men spelupplevelsen är helt intakt.

Day of the Tentacle: Remastered

Konceptet kring tidsresandet är Day of the Tentacles ess i rockärmen. Du skickar föremål fram och tillbaka i tiden, mellan karaktärer, samtidigt som du löser pussel i nutid för att ändra det förflutna. Är Laverne fast i ett träd i framtiden? Det går att lösa genom att hugga ner nämnda träd en tid innan. Behöver du övertala några av USA:s fäder att George Washington fryser - så de slutligen tänder brasan? Skicka en exploderande cigarr och ett par hoppande löständer tillbaks i tiden, såklart! Många av spelets pussel är byggda kring den typen av fyrdimensionellt tänkande och med det, använda föremål du fått tag på genom okonventionella sätt.

En av de andra styrkorna med Day of the Tentacle är dess kompakthet. Alla tidsepoker du växlar mellan består av samma hus med samma källare, samma rum, samma eldstad leder dig till samma skorsten och tak. Med andra ord helt olikt Monkey Island där du ofta fick resa långa avstånd från ena änden av staden till den andra. I Day of the Tentacle behöver du som spelare aldrig gå långa distanser för att ta dig dit du vill.

Det finns några pussel - till exempel ett innehållande en videobandspelare och det, nu daterade, konceptet kring "extended play" - som kanske inte får med sig yngre spelare på samma sätt som för 20 år sedan, men rent generellt har Day of the Tentacle åldrats med värdighet. Chuck Jonesy-humorn är fortfarande riktigt rolig och dialogträd kommer kännas igen från titlar som The Witcher 3.

Jag nämnde från början att jag antagligen är något partisk, men att återse Day of the Tentacle är en fantastisk upplevelse än idag. Aldrig tappade jag tålamodet, vilket ofta händer när jag spelar andra remakes.

Genren hade sin storhetstid under det tidiga 90-talet, och Day of the Tentacle fortsätter att vara ett av de bästa spelen av den eran. Än bättre är det nu när spelet har fått en värdig och trogen uppdatering som uppgraderade alla tekniska aspekter samtidigt som den lämnade allt det viktiga orört. Ta din tid när du spelar det, upplev Day of the Tentacles galna universum och klicka på allt du kan - en superb upplevelse väntar dig.

9 / 10
+
Perfekt grafisk uppdatering, underbar story, galna men logiska pussel, löjligt bra komik, charmiga karaktärer, sanslöst mysig musik