City of Heroes

City of Heroes

Stark, starkare, superhjälte. Jonas har provat på det ljuva livet som trikåförsedd hjälte med superkrafter.

Som den superhjältefantast jag är, har jag följt City of Heroes med stort intresse. Spelet som låter dig designa en egen hjälte med unika krafter och färgglad trikå för att rensa upp bland buset i världsmetropolen Paragon. Såhär med facit i hand är det bara att konstatera att utvecklarna lyckats med vad de lovat och levererat ett spel som verkligen underhåller från första stund.

Oavsett om man gillar hjältar av typen Punisher, Electra eller Ice-man finns möjligheten att designa en figur du kommer att trivas med och det är lätt att få till en riktigt cool look. Personligen har jag alltid varit svag för den 40-talsdoftande konservburksdesign som bland annat Iron-man har, så med honom i bakhuvudet var det bara att sätta igång med skapandet. Är personligen också väldigt förtjust i robotar, och efter att ha suttit en stund styrde jag helt över mot att skapa den grymmaste jäkla vandrande metallburken sedan Optimus Prime från Transformers. Blev ypperligt nöjd med resultatet och gav min skapelse namnet Primus (döpt efter guden som skapade Transformers enligt den gamla serietidningen från 80-talet). För att illustrera hur goda möjligheter man har att designa sin hjälte kan jag ju nämna att Marvel i USA stämt utvecklarna av spelet eftersom man kan återskapa varenda Marvel-hjälte ut i minsta fiber, om man vill.

Sedan man skapat sin figur bär det raka vägen ut i hetluften, utan mesiga träningsuppdrag och annat. Här finns inflytelserika människor som behöver räddas, superskurkar som hotar att förgöra världen, onda rymdvarelser och helt vanliga småtjuvar. Som den stora serieälskare jag trots allt är, var det omedelbar förälskelse. På vart och vartannat tak drällde poserande superhjälte-wannabes, och en härligt dryg dialog mellan folk som ansåg att just deras skapelse var det absolut fräschaste i hela spelet.

Det viktigaste i ett spel som detta är att få till den där speciella känslan av en stad full av superhjältar. Staden Paragon är fantastiskt lyckad på det sättet och innehåller allt från vanliga fotgängare till tät trafik och varierade urbana miljöer. På det sättet ges verkligen känslan av att man är något alldeles extra och hjälper alla dessa alldeles vanliga Svenssons att fortsätta med sina vanliga medelmåttiga liv. Känslan av att hjälpa folk i ett villakvarter för att se dem glada rusa fram för att tacka är faktiskt riktigt härlig och sporrar till ännu fler stordåd. Tyvärr kan man dock inte förstöra omgivningar. Att få stå i slummen och verkligen låta helvetet braka loss blir inte detsamma när man inte lämnar några spår efter sig. I övrigt är animationerna skithäftiga och de specialattacker som är unika för varje figur känns precis så häftiga och mäktiga som de bör på en superhjälte.

Ju längre fram i spelet man kommer, ju tydligare blir det att ensam inte är stark. Precis som i flera de bästa numrena av Marvels hjälteserier är det cross-overs som är modellen för den som vill spöa de riktigt kraftfulla fienderna. Att kämpa i samlad trupp är det absolut bästa, eftersom man då verkligen kan göra livet surt får sina motståndare. Jag slog mig samman med en kungfu-hjälte, en magiker och en fantastiskt kurvig kattflicka och sopade upp bland Paragons bus. För de som vill finns också goda möjligheter att göra en egen superhjältegrupp liknande The Avengers, komplett med homogen uniform och namn.

City of Heroes är väldigt okonstlat och erbjuder egentligen inget annat än bra action med superhjältar mot superskurkar. Tack vare att det är ett onlinespel fylls staden snabbt upp av mängder av brottsbekämpare av olika karaktär och slår till slut nästan Marvels färggranna universum på fingrarna. Trots att spelet hela tiden underhåller, kan jag dock känna att uppdragens utformning borde ha varit mer varierande. Som det är nu finns förvisso en rad olika anledningar att ge elakingarna kokstryk modell hyperatomhårt, men det utförs ju på samma sätt varje gång. Nåja, jag ska inte klaga utan har suttit som klistrad vid City of Heroes de senaste veckorna. Det finns spel som är djupare och har längre hållbarhet, men få som är lika intensiva och underhållande.

City of HeroesCity of HeroesCity of HeroesCity of Heroes
8 / 10
+