Shantae and the Pirate's Curse

Shantae and the Pirate's Curse

En förbannelse har lagt sig över Sequin Land och Shantae är den enda som kan häva den... Vi har följt resan med blod, svett och tårar...

Efter att Shantae ursprungligen släpptes till en döende Game Boy Color (trots beröm från, i stort sett, hela spelvärlden) och inte sålde som förväntat, blev Shantae, helt oförtjänt, något bortglömd. Efter ett Nintendo- och PC exklusivt år seglar nu Shantae ut på det breda konsolhavet som är Playstation 4 och Xbox One. Shantae and the Pirate's Curse känns som plåstret på de virtuella såren från föregående titlar i serien och kan, i och med släppet till flertalet format, bli en riktig succé.

Shantae and the Pirate's Curse
En ren fest för dig som älskar pixlar.

I Shantae and the Pirate's Curse får vi, inte helt oväntat, spela som Shantae: skydds(halv)ande åt staden Scuttle Town i landet Sequin Land som, extremt olägligt blivit av med sina krafter efter föregående titels händelser. Nu är Scuttle Town under attack och det är upp till Shantae och dig som spelare att lösa situationen helt utan magi. Du får dock, mer oväntat, hjälp av Shantaes nemesis från tidigare spel, Risky Boots. Du får förklarat att hennes ägodelar minsann blivit stulna och att någon förbannat Sequin Land.

Du vaknar i en lugn hemmamiljö av mindre lugna skrik och fallande bomber utanför, hoppar snabbt ur sängen, drar på dig en av dina många sexiga, ondskebekämpande ande-outfits och ger dig utanför dörren. Väl ute möts du av kalabalik och det dröjer inte länge innan du får använda dina stridsfärdigheter på fiender som är tre gånger större än dig. Utan någon egentlig tutorial kastas du, med huvudet före (bokstavligen, då ditt primära vapen är ditt hår) in i en oförlåtlig värld av plattformsutmaningar och sparsamt med spartillfällen.

Även om du kastas in i ett tufft spel är det relativt lätt att komma in i även om du inte spelat tidigare titlar och svårigheten lugnas även av spelets fantastiska (mycket vuxna) humor. Spelet tar inte sig självt på allvar för fem öre och det är verkligen ett av de roligare spelen på flera år om man orkar ta sig igenom de krävande plattforms- och stridsdelarna.

Shantae and the Pirate's Curse
Med vuxen humor och vågad karaktärsdesign fångar Shantae and the Pirate's Curse spelaren av mer anledning än spelbarhet.

Som den klassiska Metroidvania-titel Shantae and the Pirate's Curse faktiskt är finns här mycket föremål, vapen och andra användbara hemligheter att hitta på olika sätt och vid olika tillfällen. Det finns föremål stulna från Risky, så som en hatt som låter dig flyga över väl placerade luftventiler för att nå mål högt uppe i skyarna, eller ett par stilsäkra dojor som låter dig springa snabbt som nämnda vind. Det finns utstyrslar, artefakter, livgivande käk, vapen att hitta och vrår att upptäcka så bered dig på att, som besatt, leta väggar att gå rakt igenom. Det sätter sig i benmärgen efter en stund.

Vad gäller de olika områdena som finns att utforska finns här enorm variation. Du får följa den färgstarka huvudkaraktären på en lika färgstark resa genom en vacker och intressant värld med olika områdessektioner. Det finns en helvetisk underjord att ta sig igenom och ett tropiskt paradis (självklart med än sexigare utstyrslar), det finns flertalet olika fiender, speciella för dessa fienders regioner och det finns episka, underhållande bosstrider. Alla regioner hänger på något sätt ihop så du kan lätt ta dig från ett område till ett annat.

När det kommer till grafiken är det svårt att sätta punkt då det i den här titeln handlar helt om preferenser. För de av er som dras till en pixelerad grafik med mellansekvenser mer i stil med en tecknad film är Shantae and the Pirate's Curse en dröm. För oss andra känns Shantae and the Pirate's Curse pixelerat för retrokänslans skull och hamnar någonstans mitt emellan en vacker, tecknad grafik och en något daterad (men ändå snygg) 90-talsinspirerad retrografik. Grafiken är absolut inte otrevlig att titta på när mellansekvensernas grafik är så polerad och klar är det svårt att inte tänka på vad som kunde ha varit.

Shantae and the Pirate's Curse
Shantae and the Pirate's Curse har daterad men ändå fantastiskt fängslande grafik.

Grafiken är inte det enda som tar oss tillbaka till 90-talet, Shantae and the Pirate's Curse tar oss tillbaka till en tid då Nintendo dominerade tv-spelsmarknaden och 'svåra' spel helt enkelt bara var spel. När det kommer till svårighet är Shantae and the Pirate's Curse bitterljuvt, det är svårt nog att en plattformsinsatt kan se det som en utmaning men är möjligt för tufft för spelare som är nya till genren.

Sparsystemet är likt titlar som Castlevania, det finns speciella sparpunkter kastat över banorna som definitivt är ett irritationsmoment emellanåt. När du klarat dig förbi den där hjorden av fiender, korsat havet över pyttesmå plattformar (och ramlat i plurret mer än vad du vågar erkänna) för att dö två meter från nästa sparpunkt kan även den lugnaste spelaren tappa lusten. Vill du ta dig tillbaka därifrån du kom får du även räkna med att möta på fienderna du slagit dig igenom på vägen då alla fiender respawnar efter det att du rört dig ur bild. Något som måste spelas runt för att undvika en plötslig död utan att egentligen veta varför.

Shantae and the Pirate's Curse
Bilden ovan talar för sig själv.

Något som bidrar till extrem irritation för mig personligen är inställningsmöjligheterna. För de av oss som inte är fans av extremt hög känslighet eller för de av oss som helt enkelt gillar att kunna skräddarsy vårt sätt att spela är möjligheterna extremt begränsade. De enda inställningsmöjligheterna som finns i Shantae and the Pirate's Curse är ljudinställningar, vilket i ärlighetens namn är det minst viktiga i denna titel.

Denna slutsats tar oss givetvis till ljuddetaljerna. Vad gäller spelets soundtrack finns här riktiga pärlor, det finns absolut den udda låten här och där, men musiken är överlag riktigt bra och, allra viktigast, passande vad gäller temat. Med det åt sidan känns det lite som att spelet verkligen saknar röstskådespel i dialogen. Det händer att någon av karaktärerna säger ett par ord och var gång det händer känns det så mycket mer charmigt. Att inte ha tal under spelets gång är en sak men i mellansekvenserna känns det hela tiden som att någonting saknas.

Shantae and the Pirate's Curse
Det finns massor att utforska och hitta.

En riktigt trist aspekt jag känner att jag måste tillägga är att det finns buggar i Shantae and the Pirate's Curse och den jag stötte på tvingade mig att hitta på flertalet lösningar för att kunna använda några föremål alls. Buggarna är förhoppningsvis bortpatchade och kommer inte att dra ner mitt betygssättande men jag känner att det är nödvändigt att nämna.

Sammanfattat är Shantae and the Pirate's Curse ett riktigt roligt men tufft plattformsäventyr med mycket innehåll och många hemligheter. Det är lättare att uppskatta för de med nog tålamod och lättare att förstå om man spelat de tidigare titlarna. Är du ett fan av gamla titlar som Castlevania och Metroid är det definitivt värt att kolla upp.

7 / 10
+
Fantastisk humor, varierade miljöer och fiender, härligt soundtrack, färgstarka karaktärer, ljuvliga pixlar