Street Fighter Alpha 3

Street Fighter Alpha 3

Street Fighter Alpha 3 är det största Street Fighter-spelet någonsin. Med 33 figurer är det nästan lika stort som Super Street Fighter 2 Turbo och Street Fighter 3 Third Strike tillsammans.

Crawfish fick i uppdrag av Capcom att klämma ner det på en åtta megabytes kassett. Ett omöjligt uppdrag? För att göra det hela ännu roligare tvingades de dessutom lägga till en extra bonus - Eagle, Maki och Yun från Capcom vs SNK 2. Arbetet tog betydligt längre tid än väntat, och frågan är om förseningen fick folk att tröttna. Men resultatet blev faktiskt bättre än jag hade trott, även om det inte riktigt räcker.

Grafiskt fungerar spelet mycket bra. Animationen är nästan i klass med Playstationversionen, även om figurerna har blivit mycket mindre. Bara en handfull banor finns med, vilket gör att folk har fått flytta ihop, men det stör inte. Ljudet har tagit desto mer stryk. Varje figur har på sin höjd två repliker. För att spara ytterligare återanvänds "hadoken" och "shoryuken" med olika tonfall åt både Ryu, Ken och Sakura. Musiken går att känna igen, men är knappast särskilt avancerad.

Vad som däremot klarat överföringen bättre än spelsystemet. Alla rörelser går att göra med en del förändringar, bland annat är kast förenklade till en knapp. Men det är kontrollen som inte riktigt fungerar på GBA. Med bara två knappar måste man välja vilken attack man vill använda mest. Att använda L och R regelbundet kommer inte på fråga, och två attacker måste ändå utföras med L+A eller R+B. Så i praktiken är det bara hårda slag som gäller. Styrkorset på GBA SP känns också väldigt stumt när man ska utföra mer avancerade rörelser - lyckligtvis går det att välja enklare superattacker i inställningarna.

Vi får inget World Tour Mode, men väl ett fungerande Dramatic Battle där två kämpar slåss mot en, något som inte gick särskilt bra på Playstation. I övrigt känns spelet ganska renskrapat. Visserligen får vi en liten presentation av kämparna i början, men både mellansnack och slutsekvenser är offrade på minnesbristens altare.

Med facit i hand är jag ganska imponerad av Crawfishs komprimeringsarbete, för det är precis vad det handlar om. Spelet var utmärkt till att börja med, men med en så liten kassett kunde inte resultatet bli mycket bättre än så här. Ännu mer komiskt blir det när Dave Murphy på Crawfish avslöjar att de fick bråka för att ens få åtta megabyte - från början skulle de få nöja sig med fyra! Tråkigt nog räcker det inte. Jag hade föredragit ett bättre Story Mode som motivation för att testa alla figurer, istället för en massa harvande för att låsa upp Capcom vs SNK 2-figurerna som känns ganska överflödiga. Särskilt när Alpha 3 har så mycket handling till att börja med. Tjusig animation är bortkastad när kontrollen ändå inte funkar. Dessutom - hur många har möjlighet att spela bärbara spel i versusläge?

Street Fighter Alpha 3Street Fighter Alpha 3Street Fighter Alpha 3Street Fighter Alpha 3
7 / 10
+