Act of War: Direct Action

Act of War: Direct Action

Realtidsstrategi har aldrig sett bättre ut och tillsammans med en bra handling så placerar sig Act of War högt upp på betygskalan. Engagemang, detaljrikedom och strategi är nyckelorden.

Vi befinner oss i en tid av konflikt, terror och allmän osäkerhet. Ett plötsligt terrorangrepp i centrala London och anfall på oljebolags olika anläggningar och kontor runt om i världen gör att Task Force Thalon, de bästa av de bästa av de bästa, kallas in för förhindra total kaos. Det låter som något ur en Tom Clancy-roman men faktum är att det är som taget ur en Dale Brown-roman. Act of War: Direct Action är nämligen baserat på författaren Dale Browns samarbetat med utvecklarna på Eugen Systems medan han parallellt skrivit boken med samma namn. Släppet av boken kommer att ske simultant med spelet så det är en purfärsk handling vi bjuds på som verkligen kommer till sin rätt i spelets välspelade mellansekvenserna. Man blir helt enkelt engagerad och trots sin same-same-känsla så fungerar handlingen väldigt bra med spelet. Och redan från början förstår man att det är mot nya höjder som Eugen Systems siktar med sitt realtidsstrategispel. Och de lyckas.

Jag kan direkt säga att jag inte har haft så roligt med ett modernkrigsrealtidsstrategispel (jag vann längsta-ordet-tävlingen!) sedan Command & Conquer: Red Alert. Act of War: Direct Action är riktigt underhållande och den oerhört kraftfulla motorn gör det till en fröjd att spela. I förspelet skrev jag dock att motorn hade sina skavanker som gjorde att det stundtals hackade till när mycket hände samtidigt på skärmen, men den skavanken är som bortblåst. Det flyter på smidigt som en vaselindoppad ål oavsett hur intensiva striderna än blir och oavsett hur många samtida bränder som uppstår på skärmen. Det är en sann fröjd att se något som arbetats till nästan perfektion och det är vad man kan säga om Eugen Systems motor. Nästan perfektion.

Detaljrikedomen är makalös vilket behövs om man ska rita upp städer såsom London och Moskva med sådan noggrannhet att man som spelare lever sig in i situationen. Och det gör man definitivt. Du är i spelet, det är dig de skjuter på, din bas! Det är du som leder trupperna längst gator kantade av höghus och du vet att när som helst kommer fienden luta sig ut ur dess fönster och börja peppra dina ömmare ställen. Från byggnaders tak och från trånga gränder kommer fienden ut med raketgevär och granatkastare med din och dina mäns död som mål. Det är ditt ansvar att se till att de inte lyckas och det är med hjärnan som kampen vins. Du kan inte bara rusa fram och tro att du kan klara dig utan du måste använda byggnader för skydd samtidigt som du utnyttjar hela arsenalen av stridhelikoptrar, stridsvagnar, missiler och andra krigsleksaker du har till ditt förfogande. Det är genom att skaffa dina trupper erfarenhet som du kan bli oövervinnlig. En erfaren enhet kan lätt klara av flera stycken mindre erfarna likar.

Uppdragen är varierade och ibland krävs det att du bygger stora baser och skaffar dig resurser genom att kontrollera oljefält och att ta fienden tillfånga. Sådana uppdrag passar mig perfekt eftersom jag är extremt glad för att planera upp försvar och se fienden massakreras under avsevärt grym beskjutning. Men även de uppdrag där man med endast ett fåtal trupper, utan chans till förstärkning, ska klara kulan är utmanande och kräver gott strategiskt sinne. Gemensamt för alla uppdragen är att du får delmål som du ska klara av och som gör att du leds ytterligare en bit in i handlingen. En annan sak de har gemensamt är att de är enastående vackra och det måste upprepas mycket. Det är grymt snyggt, hör ni det!? Act of War: Direct Action kan dock ibland kännas aningen repetitivt, speciellt när man tror sig ha klarat en bana men sedan får ytterligare ett delmål. Det kan vara lite tråkigt ibland, men det händer dock inte så ofta så jag är glad som en kille som precis sluppit göra lumpen på Gotland.

Så för att köra den standardmässiga summeringen kan jag helt enkelt säga att Act of War: Direct Action är ett suveränt RTS med en enastående grafik och handlingsmässigt djup. Man sitter som klistrad i den ganska klyschiga, men ändå engagerande, handlingen och de proffsiga mellansekvenserna gör att man än mer sugs in i spelet. Det är utmanande tack vare den välutvecklade AI som Eugene Systems givit fienden, så inte mycket lämnas åt slumpen. Klarar du uppdraget är det din förtjänst, dör dina män är det din skuld och ditt ansvar. Det är alltså utan dröjsmål som jag härmed presenterar Act of War: Direct Action som årets hittills bästa strategispel och en fröjd för mig som spelare att få ta del av. Köp det och njut (men inte på ett syndigt sätt)!

Act of War: Direct ActionAct of War: Direct ActionAct of War: Direct ActionAct of War: Direct Action
9 / 10
+