Formula One 2003

Formula One 2003

Från Wipeout till Formel 1. Studio Liverpool fortsätter i fartens tecken.

Med Formula 1 '97 satte Bizarre Creations en måttstock för hur man skulle sätta ihop ett Formel 1-spel. En måttstock som resten av spelindustrin har struntat i total. Men boten har kommit. I takt med att årets F1-säsong har blivit den mest underhållande på flera år, har även Sony via Studio Liverpool (som stod bakom Wipeout Fusion) levererat den bästa konsol-adaptionen någonsin. Sony har skaffat sig tillstånd att använda precis allt som vi kommer att få se i årets F1-VM. Men man nöjer sig inte med det. Man har dessutom sett till att gräva på djupet och verkligen fundera ut hur bilarna beter sig.

Körkänslan är envåldshärskare i ett racingspel, oavsett vad vissa må tro, och enligt denna huvudregel har Sony lyckats med bravur. En så pass enkel detalj som att bilen verkligen rör sig åt det hållet som nosen pekar, istället för att glida över banan förmedlar en trovärdig känsla som är bortblåst hos konkurrenterna. De otroliga farterna är visserligen nedtonade till viss del, men detta till förmån för en mer precis kontroll och genomarbetat bilfysik. Underlag och bil verkar tillsammans, och för en gångs skull är till exempel en blöt vägbana inte lika glashal som en polerad vinterväg. Något som tyvärr verkar vara regel i de flesta bilspel nu för tiden. Vad man inte verkar ha förstått är att trots att väggreppet försämras vid vått underlag, så lyckas ändå däcken och rätt inställningar att suga fast fordonet i banan. Detta förutsatt att man inte gör rena dumheter som att gena över svängar eller liknande. Bilen håller sig där den ska, förutsatt att spelaren vet vad han/hon gör med sin bil. Något som verkligen förstärker den genuina känsla av kvalité som genomsyrar F1 2003. Kontrollen är styv så det räcker, och när man väl svänger så ser man verkligen hur främre hjulparet pekar åt ena hållet, och bilen förflyttar sig blixtsnabbt åt samma håll.

Grafik är ren och snygg, relativt fri från flimmer och ger bra sikt framåt. Visserligen når inte bilarnas modellering upp till samma nivå som de i Grand Prix Challenge, men i gengäld så har vi fått ett betydligt bättre spel. Ljudet är även det mycket bra. Man har lyckats fånga bilarnas individuella isiga ylande samtidigt som depåfolket kommunicerar utan större problem. Här har man arbetat för att försöka eliminera skarvar mellan tonfall på de olika röstsegmenten. Detta resulterar i att man sällan hör hur spelet pusslar ihop olika fraser för att bygga en mening. Det är inte perfekt, men bästa försöket jag har hört. Dessutom en eloge till de få laddningssekvenserna. Visserligen tar det en stund att ladda in ett nytt Grand Prix-lopp, men man slipper fler laddningstider under hela racinghelgen sen. Detta innebär att man kan köra kval, träning, uppvärmning och race, utan en enda laddningstid. Visserligen måste man vänta på att spelet ska "ladda ur" för att ta sig till huvudmenyn, men det kan man leva med. Hur många racingspel laddar en gång för att köra sju olika sessioner av en racingweekend? Oavsett om man är nybörjare eller ärrad veteran så finns det mycket utmaning att hämta i F1 2003. Inställningar och race-möjligheter saknas inte, och allt som allt känns det som det bästa F1-spelet någonsin till en konsol. Ett mycket bra köp för den som vill ha körkänsla och kvalité.

Formula One 2003Formula One 2003Formula One 2003Formula One 2003
8 / 10
+