Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português

RECENSION

CATHERINE

Atlus tar ett break från Persona-serien och försöker istället korsa något så japanskt som en datingsimulator med ett pusselspel. Mathias har funnit kärleken (och konstiga drömmar om får) i unika Catherine...

De säger att människor är som pusselbitar, att det alltid finns två som passar ihop. I Catherines fall är den ena pusselbiten Vincent Brooks, en bekymmerslös man i 30-årsåldern som inte har bråttom med att växa upp. Han saknar större framtidsambitioner och vill gärna att livet ska förbli sig likt så länge som möjligt. Han vet därför inte riktigt vad han ska ta sig till när hans flickvän sedan fem år tillbaka, Katherine med K, börjar prata om giftermål. Vincent samlar sina tankar under en blöt utekväll, men vaknar till sin förskräckelse upp med en annan kvinna morgonen efter. Ett farligt triangeldrama tar sin början, som har oanade konsekvenser för alla inblandade.

För att vara ett TV-spel är upplägget i Catherine sannerligen unikt, och det är riktigt kul med en spelstory som lyckas kännas vuxen utan att använda sig av kopiösa mängder våld eller smaklös nakenhet. Japanska Atlus har alltså lyckats väl på den här punkten, men vad är då Catherine för sorts spel egentligen? I grund och botten är det ett simpelt pusselspel, vars spelmekanik är en slags metafor för att växa upp och ta tag i sitt liv. Även triangeldramat bär på en stor del av detta budskap.

Catherine
Vincent vet inte riktigt vad han vill i livet, det är helt upp till spelaren att avgöra. Räkna dock med att följderna av dina val blir värre än några brustna hjärtan.

Det är nämligen så att den nya kvinnan i Vincents liv, som märkligt nog heter Catherine med C, på många sätt är den raka motsatsen till hans flickvän. Medan en framtid med Katherine skulle innebära ett vuxet och ansvarsfullt liv symboliserar Catherine ungdomens sorglösa livsstil, och det är spelarens uppgift att guida Vincent genom detta livsavgörande dilemma. Under en händelserik vecka i livet som otrogen leder du honom närmare en av de två kvinnorna - och ett av många alternativa slut.

Vincents dagar spenderas på den lokala puben Stray Sheep, där spelaren kan föra konversationer med de andra gästerna. Det är dessa samtal som låter dig välja en av två vägar genom spelet, då de ställer dig inför moraliska frågor som måste besvaras. Med Vincents mobiltelefon kan du även hantera hans förhållanden med de båda kvinnorna direkt genom textmeddelanden.

Catherine
På Stray Sheep kan man bland annat beställa in drinkar, lyssna på musik och spela arkadspel. Visst är det en behaglig miljö, men möjligheterna är underutvecklade och når inte upp till sin fulla potential.

Det är ett intressant koncept, och det känns lugnande att fördriva tiden på Stray Sheep utan att ha någon specifik målsättning. Tyvärr är karaktärsinteraktionerna alldeles för ytliga, något som är väldigt beklagligt med tanke på Atlus tidigare erfarenhet med relationsutveckling i Persona-spelen. Det enda Vincent kan göra är att just prata med folk och svara på deras frågor, och trots att dina ärliga svar troligen kommer att ligga någonstans i gråzonen finns endast två svarsalternativ att välja mellan som är varandras motsatser. Detta får i sin tur Vincents kärleksliv att känns lika endimensionellt som kampen mellan gott och ont i många rollspel.

Med det sagt så är Vincents kärleksbekymmer fortfarande intressanta att följa från början till slut. Under mellansekvenserna förlitar sig Catherine oftast på sin egen spelmotor, men den japanska berättartekniken med utdragen och melodramatisk dialog gör inte spelet några tjänster här. Atlus har dock varit smarta och tagit hjälp av animeringsstudion Studio 4°C för att skapa några av de viktigare mellansekvenserna där storyn utvecklas, och i dessa kan det ibland blir olidligt spännande tack vare ett smart manus och ett rafflande högt tempo.

BETA +