We are LIVE Streaming

Titanfall - Xbox 360

Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
FacebookFacebook
RECENSION

TUROK: EVOLUTION

Turok, baserad på en serielicens, uttjatad till ren förbannelse. Ja, du läste rätt.


Sure, Turok Mäki och allt det där var skoj. Jag lyckades till och med bli så sentimental att jag kallade det första Turok-spelet lyckat på vårt forum för ett par veckor sedan. Ok, jag överdrev.

Turok The Dinosaur Hunter var inget dåligt spel men heller inget mästerverk. Det följande spelet var lite sämre liksom den självklara del 3. Nu är världens argaste indian alltså tillbaka, denna gång på samtliga format och trots ihärdigt kämpande mot horder av diverse ödlesoldater förblir jag väldigt skeptisk.

Handlingen är lika välgjord, lika väsentlig och intressant i Turok som sällskapshund på zoo. Den storslagne krigaren Tal' Seth skickas tillbaka i tiden och får där reda på att han har vad som krävs för att bära namnet Turok. Jakten på hans ärkefiende samt de enorma arméer av "Slegs" som lever i landet kan börja.

Du startar bakom ett pannkaksplatt buskage, täckt med lågupplösta texturer. Du är enbart utrustad med en blodig köttklubba och måste nu börja med att dräpa några väl tilltagna dinosaurier, men räds ej... DU är ju TuraAAKH! Ett par vingliga sving med klubban senare och vilken jättelik brontosaurus som helst faller livlös till marken, och här börjar ett ytterst medelmåttigt actionspel och din resa mot koncentrerad tristess.

Spelmässigt har egentligen ingenting hänt sedan indianen gjorde storslagen spelpremiär på Nintendo 64. Tillkommit har uppdrag där Turok slänger benet över en flygödla utrustad med enorma kulsprutor och ger sig upp i luften för att strida. Dessa inslag är inte så misslyckade som det låter utan fungerar faktiskt helt ok, dock hör de inte hemma i Evolution och blir precis som resten av spelet tråkigt ganska snabbt.
När Turok är på marken handlar det fortfarande om att skjuta en och annan ödlesoldat, klättra uppför strategiskt utplacerad murgröna och plocka upp diverse, sporadiskt utplacerade power-ups.

Spelmekaniskt är Turok Evolution inte bara gammaldags utan även ganska halvfärdigt. Att sikta med hjälp av PS2-kontrollen är inte det lättaste, oavsett inställningar och att hoppa omkring på små, utplacerade stenpelare är inte heller en picknick i parken. Spelkontrollen känns aningen oexakt och de pusselmoment som återfinns på valda delar av spelet fyller ingen som helst funktion.

När det kommer till den omtalade artificiella intelligens som Acclaim själv berättat om är resultatet detsamma som spelkontrollen, ojämn och halvfärdig. Vissa gånger lyckas verkligen fienderna med att söka skydd och omgruppera medan de ibland bara står rakt upp och ned och väntar på att få bli dödade. Jag har flera gånger skjutit ödlesoldater som fastnat i omgivningarna och stått och hackat fram och tillbaka innan avlivning.

Och trots att Xbox-versionen givetvis ser bättre ut än PS2-versionen är ingen av upplagorna speciellt trevlig att titta på, faktiskt. Designen av spelets miljöer är nästan på gränsen till usel liksom logiken i banornas uppbyggnad. Tillkommer gör godkända dinosauriemodeller och bleka effekter vilket resulterar i ett grafiskt betyg strax under godkänt, tyvärr.

Jag hade helt klart väntat mig ett bättre, mer välgjort spel när jag först startade Evolution. Genren har gjort stora framsteg de sista 4 åren och det känns som om Turok sovit sig igenom alltihop, utan strävan efter att utvecklas. Det här är ytterst medelmåttigt och bör egentligen enbart tilltala riktigt inbitna fans av de tidigare spelen.

Turok EvolutionTurok EvolutionTurok EvolutionTurok Evolution
04 Gamereactor Sverige
4 / 10
+
En del coola vapen
-
Som att spela med i en taskig B-film
BETA +