Baten Kaitos: Eternal Wings and the Lost Ocean

Om havet bestod av moln och valar vore människor. Baten Kaitos har laddat till Gamecube.

Den tid då hav och land var förenade är sedan länge glömd och historien har blivit myt. Havet är blott något i sagorna och landmassorna som svävar bland molnen är allt som världens innevånare känner till. De utvecklade vingar, som hjälpte de att flyga kortare sträckor och färdas i luftskepp mellan kontinenterna. De lever sina vardagliga liv i små kungadömen i skuggan av det mäktiga imperiet. Du är den unge rebelliske pojken Kalas ledsagande ande och tillsammans med den tappra flickan Xelha ger ni er ut på ett av de vackrare och mest minnesvärda äventyren som skapats den här konsolgenerationen. Lösningen med att ge spelaren en egen roll (i det här fallet skyddsande) fungerar strålande och dina val och kommentarer ger även effekt på hur väl Kalas agerar i strid. Baten Kaitos: Eternal Wings and the Lost Ocean är ett spel som ingen nostalgisk anhängare av japanska rollspel bör missa.

Monolith Software, mest kända för Xenosaga, bjuder upp till dans med mestadels underbart ritade 2D-miljöer av den gamla skolan och fantastiskt stämningsfull musik. För att inte tala om handlingen, som må hända påminner lite väl mycket om något vi spelat förut, men som ändå förmår att beröra och engagera mig under långa nattliga spelsejourer. Tyvärr, som så ofta i dessa sammanhang, håller inte rösterna alls samma kvalité. Rösterna varierar ifrån godkänt till fruktansvärt usla och det är nästan synd att man överhuvudtaget gav karaktärerna röster. Nu är det tur att det inte talas alltför mycket i Baten Kaitos, musiken är vad som dominerar ljudbilden och den är helt fantastisk.

Striderna i Baten Kaitos är turbaserade och bygger på ett mycket avancerat kortsystem. Du komponerar själv din kortlek och bygger kombinationer med hjälp av siffror i kortens hörn. Det finns tusentals kort och det är viktigt att komponera kortleken utifrån en balans av defensiv och offensiv, samt med både kortens styrka och kombinationsmöjligheter i åtanke. Längre fram i spelet blir kombinationsbonusen allt viktigare då man kan uppnå kraftiga bonusar genom att bygga en stege av siffrorna eller kombinera par. Visst kan det kännas lite slumpartat vilken hand man blir tilldelad i en viktig strid, men möjligheterna att variera sig och avgöra striden genom skickliga kombinationer är oändliga. Däremot är många av striderna relativt enkla och då kan stridssystemet kännas lite segt, mest för att man inte behöver utnyttja finesserna. Stridssystemet blir som roligast då man med kniven på strupen måste hitta kombinationer för att överleva.

Baten Kaitos osar av atmosfär och karaktär. Städerna är vackra och fyllda av liv på ett sätt som får mig att minnas tiden då jag fastnade för den här typen av spel. I början kan handling och karaktärer kännas lite tråkiga, men tempot trappas upp och eskalerar genom sagan på ett lysande sätt. Det är kanske inte den bästa story jag upplevt i dessa sammanhang, men sannerligen värd den tid jag investerat i spelet. Jag skulle dock varna alla ni som börjar spela Baten Kaitos för att låta trailern rulla innan ni sätter igång spelandet. Jag tycker att den i bästa Hollywood-stil är lite väl avslöjande.

Baten Kaitos är ett spel som på många plan är föråldrat och omodernt, men det är just de designmässiga valen som hjälper till att skapa en känsla som överträffar det mesta.

Baten Kaitos: Eternal Wings and the Lost OceanBaten Kaitos: Eternal Wings and the Lost OceanBaten Kaitos: Eternal Wings and the Lost OceanBaten Kaitos: Eternal Wings and the Lost Ocean
8 / 10