Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
FacebookFacebook
RECENSION

TABLE FOOTBALL

Daniel har äntligen städat undan på sitt vardagsrumsbord för att låta ett gäng virtuella fotbollsspelare invadera det. Läs hans recension av Table Football, som använder sig av Vitas möjligheter till "förhöjd verklighet"...


"Placera dina FV-spelkort på ett plant och matt underlag" - Okej, det är jag med på. "Spela alltid i utrymmen med god belysning" - Right. "Skym inte spelkorten och se till att minst ett är inom synhåll" - Mm. "Kom ihåg att det är du som bestämmer, håll i ditt system så att du ser så bra som möjligt" - Okej, allvarligt nu. Vem försöker ni lura?

Men låt oss ta det från början. Table Football är ett av de spel, likt urusla Reality Fighters, som bygger på Vitas möjligheter till att förhöja verkligheten (augmented reality på engelska) med hjälp av dess kamera.

Table Football
Med hjälp av Vitas kamera placeras arena och spelare ut på ditt vardagsrumsbord. Framtiden är här! Eller?

Med spelet får man sex stycken FV-spelkort, som man ska placera ut på tidigare nämnda "plana och matta underlag, med god belysning". Tre av spelkorten representerar själva fotbollsplanen. Genom att flytta på de två yttersta av de tre korten, som ska ligga på rad, kan man förstora eller förminska planen. Det kan man även göra genom att förflytta sin Vita närmare eller längre bort från korten. Övriga tre kort används för att ställa ut läktare och resultattavla. När allt är på plats är spelarna redo att äntra arenan.

Det finns bara två spellägen - turnering och vanlig match - vilka båda fungerar likadant rent spelmässigt med skillnaden att turneringen är en serie av matcher med slutspel. Spelarna i sig är som små schackpjäser. Stela som statyer. Helt oanimerade. Matcherna går som i vanlig fotboll ut på att göra mest mål. Men sättet man gör det på skiljer Table Football från de flesta andra fotbollsspel.

Man har nämligen fyra drag per omgång. När omgången är slut är det motståndarens tur. Och så turas man om. Med dessa drag kan du putta runt på dina statyspelare för att de ska glida iväg till en bättre position. Har du bollen i ditt lags ägo kan du sedan passa den genom en svepande fingerrörelse över skärmen. Skjuta gör man på samma sätt. Det är, i princip, hela upplägget.

Table Football
En zeppelinare börjar flyga runt i rummet när nätet rasslar. Yippie!

Tyvärr känns spelkontrollen, trots sin enkelhet, svajig och oprecis. Ännu mer tyvärr så känns hela konceptet dödsdömt redan från början. Låt mig förklara varför:

För det första är det ju verkligen inte jag som sätter villkoren för min spelupplevelse med Table Football, tvärtemot vad instruktionerna i början säger. Det är inte jag som bestämmer. Jag kan inte spela var jag vill. Jag måste alltid ha mina FV-kort och ett lämpligt utrymme att lägga dem på. Det tar bort alla fördelar med bärbart spelande. Jag känner mig till och med mer låst vid Table Football än vid vilket stationärt spel som helst.

Table Football
Genom att förflytta på din Vita kan du titta närmare på händelserna på planen, likt ett förstorningsglas. Det är häftigt i cirka 1,7 sekunder.

För det andra är tekniken inte mogen. Grafiken flimrar och byter position på objekten konstant. Det stör mig något enormt, och den "förhöjda verkligheten" levererar inget annat än frustration.

För det tredje så fyller det inga behov. Vill jag spela virtuell fotboll spelar jag FIFA eller Pro Evolution Soccer. Vill jag spela en förenklad bordsvariant gör jag det med fysiska spel från Stiga. Eller Fussball, rent utav. Nej, det här är ett gimmickartat teknikdemo. Tur att det är gratis. Det blir dock inte bättre för det.

Jag sa att Reality Fighters var Vitas hittills sämsta spel när jag recenserade det. Den titeln behöver det dock inte bära längre. Det visar sig att Table Football är ännu sämre. Uruselt, var namnet.

02 Gamereactor Sverige
2 / 10
+
Det är gratis
-
Meningslöst koncept, inte bärbart, flimrig, buggig och omogen teknik, oprecis spelkontroll
BETA +