Pro Evolution Soccer 2017

Pro Evolution Soccer 2017

Konami har återigen intagit fotbollsplanen och den här gången är de i bättre form än någonsin...

När Pro Evolution Soccer 2016 släpptes runt den här tidpunkten förra året blev det nästan omedelbart tydligt för alla som testat båda spelen att detta var året då PES och FIFA var farligt nära varandra rent kvalitetsmässigt. Detta faktum var ändå lite bisarrt med tanke på att FIFA (nästan) alltid varit herre på täppan gällande fotbollsspel. Således har förväntningarna på årets upplagor av PES och FIFA nått en ny astronomisk nivå. Just i det här fallet lyckas PES faktiskt att leverera. Konami har tagit allt som föregående års upplaga gjorde rätt och polerat det ännu mer. De har finjusterat formeln som fungerade så ypperligt förra året och byggt på med en rad varierande förbättringar. Även om många av de förändringar som har gjorts är små i ett större perspektiv, är de till förmån för spelet.

Det första som man märker av när man startar spelet för första gången är att användargränssnittet har förbättrats markant och gjorts mer användarvänligt. Hemmenyerna har ändrats radikalt och den nya designen bidrar med en mer flytande, snabbare användarupplevelse. Nu är allt tydligt skyltat och layouten i allmänhet är mer tilltalande att beskåda. Allt är betydligt snyggare och mer stilrent än tidigare.

Dessa förbättringar i användargränssnittet är inte isolerade till endast hemmenyerna. De har även letat sig ut till menyerna i själva spelet. En sådan förbättring är exempelvis att du nu kan se fotbollsspelarnas ansikte på spelplanen. Visserligen är detta en liten förbättring men det är fortfarande en klar förbättring. Istället för en tråkig meny med endast siffror och namn känns det nu mer som en taktiktavla som fotbollstränare kan använda för att planera sin strategi på. Förbättringarna slutar inte här, även taktikförändringar har förbättrats och kan nu ändras snabbare och smidigare än någonsin. Du kan exempelvis skifta från attack till försvar genom några få knapptryckningar, samtidigt som du får direkt feedback på hur lagets komposition har ändrats. Dessa förbättringar är definitivt ett stort steg i rätt riktning och det säger en hel del med tanke på att Konami historiskt sett har varit ganska dåliga på den här fronten.

Pro Evolution Soccer 2017
Grafik såväl som animationer och användargränssnitt håller hög klass.

Den andra grejen som många kommer att märka med det nya användargränssnittet är allt som sker på planen rent visuellt. Det är här som Pro Evolution Soccer 2017 verkligen skiner. Kortfattat är grafiken otroligt vacker och animationerna är smidigare än någonsin. Det är just här som den tidigare nämnde poleringen visar sig extra tydligt, vilket i sin tur medför att repriser är en ren fröjd för ögat. Allt ser filmiskt briljant ut och spelaransiktena håller fortfarande skyhög standard, framför allt spelarna i Barcelona. Du kan tydligt se hur stolta Konami är över det grafiska genom all jobb som har lagts på presentationen av repriserna. Det är nästan som att de vill att du ska spela om dina målgestsrepriser om och om igen för att du ska verkligen lägga märke till den grafiska briljansen. Med det sagt är vi inte riktigt impade av just målgesterna.

Det har däremot inte skett några större spelmekaniska förändringar. Det har självklart skett mindre justeringar lite här och där som förbättrar föregående års redan imponerande formel. Animationerna ser realistiska ut, och även om vi gärna hade sett mer variation, finns det en naturlig fluiditet hos spelarna när de rör sig. Detta kan tydligt ses när spelaren skjuter ett skott då valmöjligheterna är många i just det här förfarandet. Varje touch känns unik och när bollen väl smeker nätet så är känslan härlig, nästan som att spelet tvingar dig att tänka till varje gång du får ett bra läge. Faktum är att den stora utmaningen är att få bollen under kontroll i farliga situationer där du kan skjuta bollen i mål. Dessutom kommer AI-kontrollerade spelare att försvåra det här arbetet ännu mer. Det är värt att nämna att spelet aldrig känns vare sig för lätt eller för svårt. Du måste verkligen kämpa dig till ett bra läge och lyckas du få bollen i mål så kommer det definitivt kännas välförtjänt.

Det har skett en subtil förändring i det generella tempot i matcherna, något som vi anser gör att spelet distanserar sig från sina rötter och ger PES lite mer av en simulatorkänsla. Detta kan mycket väl vara den saknade ingrediensen som kommer lyfta PES till en ny nivå då spelet nu känns mer realistiskt. Lagen har starkare identiteter tack vare mer definierade laguppställningar och spelet rättas både efter fotbollsspelarnas förmågor och din input som spelare. Ett exempel är Barcelonas naturliga anfallsförmåga och tiki-taka-taktik samt Olivier Girouds förmåga att hålla i bollen som gör att de attackerande mittfältarna kan positionera sig bättre. Det är mer som sker, mer att tänka på och det finns fler möjligheter än någonsin tidigare.

Färdighetsträningen hjälper nu spelare att få kläm på alla anfallsalternativ som till exempel olika typer av krossbollar och hur man kan vända spelet. Naturligtvis går det även åt andra hållet, du kan även lära dig att täppa till i defensiven. Precis som föregående års upplaga så är den defensiva biten ingen barnlek och tacklingar måste tajmas perfekt, framför allt glidtacklingar. Felberäknade glidtacklingar kommer mer ofta än sällan att resultera i en foul och ett gult kort. Så man borde verkligen tänka sig för innan man börjar smeka gräset. Men det finns många defensiva alternativ som man kan träna på och perfekta, som till exempel press, som ger dig möjligheten att pressa motståndarna med en AI-kontrollerad enhet medan du själv styr din egen spelare. Ett element som vi inte riktigt är säkra på är beteendet hos defensiva spelare när krossbollar är på ingång, det känns ofta som att din spelare är ingenting mer än en målsökande missil som jagar bollen.

Som tidigare nämnt är många av förändringarna subtila. Alla aspekter av en vanlig match - vare sig du anfaller, försvarar eller fightas på mittplan - fungerar ypperligt och trots att vissa animationer dyker upp alltför ofta (som till exempel den lilla snubblingen spelare gör när de bli glidtacklade), kan vi inte hitta många klagomål gällande den spelmekaniska biten. Passningar känns belönande, precisa och fulla av nyans som får dig att känna att ditt bidrag är viktigt, attackspelet är ett rent nöje som känns realistiskt och att skjuta och göra mål är om möjligt ännu roligare. Allt detta binds samman sömlöst genom en förbättrad presentation. Till och med domarna känns lite bättre i år och så långt vi kan se är besluten som tas ännu mer intelligenta i år.

Pro Evolution Soccer 2017
Pro Evolution Soccer 2017 är riktigt, riktigt vasst i år.

Gällande spellägena som Konami bjuder på är Master League det spelläget som har förbättrats mest. Precis som huvudspelet har gränssnittet blir simplare och vad som är ännu mer viktigt: Allt är mycket bättre förklarat med menyer och tutorials. Det som imponerar mest är detaljerna. Du ser din tränare och spelare betydligt mer utanför planen den här gången. Exempelvis när du ser Messi plocka upp "årets spelare"-pris eller när din tränare ansluter till en klubb. Trevliga detaljer, helt enkelt. Allt funkar på i princip samma sätt som alla andra liknande spellägen gör, med övergångar, förhandlingar och budgetar. Även när du är och pillar i dessa menyer är allt lättillgängligt och lätt att interagera med.

Att ha licenserna till Champions League, Europa League och AFC Champions League innebär att dessa tävlingar är med i spelet, även läget Become a Legend är med för dig som gillar att fylla fotbollsskorna av en enskild spelare. Onlineläget MyClub var inte tillgängligt under denna recensionstid på grund av begränsningar (om något visar sig vara skumt kommer vi att uppdatera den här recensionen), men det verkar som att det kommer finnas många alternativt gällande just spellägen online. MyClub, Online Divisions, Online Competition och Team Play Lobby är bara en fraktion av alla spellägen som du har möjlighet att möta andra spelare på. Sen måste vi även ta upp elefanten i rummet: Spelarlistor. Efter fjolårets fiasko är pressen hög på Konami att fixa så att spelarlistorna stämmer den här gången. I skrivande stund är lagen utdaterade men vi har lovats att uppdaterade spelarlistor är på gång (och regelbundna uppdateringar därefter). Vi kan inte tänka oss en upprepning av förra årets händelser men om det ändå sker då kan du förvänta dig att slutbetyget kommer att bli lidande.

Summerar man allt handlar vår kritik mest om mindre petitesser. Kommentarerna är, till exempel, uppenbart återanvända (som vanligt, eller hur?). Fraser som "good defense, plain and simple, good defense" dyker upp titt som tätt men bortsett från lite audio- och videorepetition har vi få grejer att klaga på i årets iteration. Den balanserade matchmotorn har gjort att fotbollsmatcher både ser bra ut och känns mer naturliga. Konami har tagit allt som fungerade så bra med förra årets upplaga och polerat allt ännu ett varv. Det är alldeles för tidigt att utse en vinnare mellan PES och FIFA, men vi kan med handen på hjärta säga att Pro Evolution Soccer 2017 är ett alldeles strålande fotbollsspel.

9 / 10
+
Snygga animationer, visuellt läckert, tillfredställande belöningar både anfallsmässigt och försvarsmässigt, defensiven är utmanade men rättvist, användargränssnittet är kraftigt förbättrat