We are LIVE Streaming

Dragon Age: Inquisition

Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português

RECENSION

ALAN WAKE'S AMERICAN NIGHTMARE

Spelvärldens favoritförfattare är tillbaka för att ta sig an mörkrets krafter än en gång. Mathias har överlevt Alan Wakes senaste mardröm och satt betyg...

Jag befinner sig i Night Springs, en plats där normala saker inte inträffar så ofta. Jag jagas genom en torr ödemark och söker skydd i ett övergivet motell. Men ondskan har följt efter mig, och när den omringat mig fylls min kropp av besinningslös skräck. Jag räddas av ljuset. Min ficklampa driver bort mörkret tillräckligt länge för att jag ska hinna ladda om min revolver och avfyra några sista skott.

Samspelet mellan ljus och mörker i Alan Wake var spelets absoluta höjdpunkt, och nu spinner Remedy vidare på konceptet i Alan Wake's American Nightmare. Vi snackar inte om en regelrätt uppföljare här, utan snarare om ett sidospår. Originalets sex år långa utvecklingstid var besvärlig, och Remedy försöker istället att anpassa serien till det nedladdningsbart formatet. Samtidigt som man bevarar dess höga produktionsvärden och kvalité. På många sätt har de lyckats fenomenalt. American Nightmare behåller originalets tekniska nivå, välutvecklade actionsekvenser och ambitiösa story trots en avsevärt lägre prislapp på ynka 130 svenska kronor.

Efter en två års hård kamp har Alan Wake äntligen lyckats fly från mörkrets plats. Det är dock en kortvarig seger, då Alan snart upptäcker att hans övermänskliga och psykopatiska seriemördare till dubbelgångare, Mr. Scratch, håller på att ta över hans liv helt och hållet. Trots att American Nightmare marknadsförts som ett fristående kapitel bör de som är nya i Wakes värld vara beredda på att ha svårt med att hänga med i spelets narrativ. Detta är på alla sätt och vis ett spel för de som vill ha svar på många av de frågor som originalet lämnade en med, men har man inte stenkoll på mytologin kan det ofta bli svårbegripligt.

Alan Wake's American Nightmare
Mr. Scratch är en väldigt karismatisk skurk, och hans våldsamma rackartyg går att följa i heminspelade snuff-filmer han lämnat åt Alan att hitta.

Remedy har lämnat originalets Stephen King-inspirerade skräck bakom sig och hyllar nu istället den amerikanska kiosklitteraturens science fiction. Djupa dalar och kusliga skogar har ersatts av öppna ödemarker och sliskiga motell, och som följd av detta ligger det ett större fokus på action än atmosfär och obehag.

Tur är det då att originalets något enformiga strider har förbättras. Grunderna är intakta och orörda (det känns fortfarande oerhört tillfredsställande att bränna bort mörkret från sina fiender), men stor variation kommer från det markant utökade antalet fiendetyper. Många av dessa nya fiender är dessutom väldigt intressanta att möta. Splitters delar sig när de absorberat tillräckligt mycket ljus, vilket skapar två svagare kopior, och de nya fågelmännen kan förvandla sig till en flock av fåglar och flyga iväg när som helst.

Alan Wake's American Nightmare
Alan har förmågan att förändra verkligheten genom att följa sitt eget manuskript. Det är ett koncept som inte riktigt når upp till sin potential då tillfällena där det möjligt redan är förutbestämda av spelet.

Det är dock inte bara ondskans krafter som har några nya äss i rockärmen. Alans arsenal har nämligen tredubblats sedan sist, och med kraftfulla maskingevär, armborstar och spikpistoler är han mer förberedd på att möta mörkret än någonsin tidigare.