FIFA Football

FIFA Football

Daniel har snörat på sig skruvdobbsskorna och glidtacklat sig till ära och berömmelse på Europas största fotbollsarenor. Så här tycker han om FIFA Football till Vita...

Till att börja med: det kan finnas två anledningar till varför EA Sports har valt att ta bort årtalet från titeln och ersatt det med endast "Football". Den första kan vara att man inte planerar att släppa uppföljare med samma frekvens till PS Vita som till de stationära konsolerna. Alltså en för varje ny säsong. Därför vill man inte att namnet ska låta gammalt även om två-tre år.

Men det är inte så troligt. FIFA-följetongen säljer trots allt mer än 10 miljoner exemplar varje år, spritt över allt från Playstation 3 till mobiltelefoner. Det är en av EA:s allra viktigaste spel, oavsett genre. Att det kommer att finnas en publik även till PS Vita är därför ingen vild gissning från deras marknadsstrateger. Nej, namnet beror mer troligt på att FIFA Football faktiskt har mer gemensamt med FIFA 11 än med FIFA 12. Att kalla det för FIFA 12 hade därför varit vilseledande. Och att släppa ett spel med namnet FIFA 11 år 2012 hade inte varit särskilt vettigt. Därav FIFA Football.

FIFA Football
För första gången någonsin känns ett bärbart fotbollsspel varken avstrippat på funktioner eller fult. FIFA Football till PS Vita är i mångt och mycket det många har drömt om; ett fullvärdigt, bärbart fotbollsspel.

Så. Med det avklarat så har vi även föreslagit att FIFA Football i princip är vad FIFA 11 var till "de stora konsolerna", inklusive fantastisk spelkontroll, urgrym grafik, Be A Pro, karriärläge med manageraspekter (om man vill), turneringar, onlinematcher och kanske framför allt alla spelarlicenser och ligor du kan tänka dig.

Å ena sidan är FIFA Football mitt drömspel, just därför. Jag har länge trånat efter ett bärbart fotbollsspel som inte känts stympat när det kommer till spelkontroll och grafik, två av de absolut viktigaste ingredienserna för att skapa en autentisk fotbollsupplevelse. Något som inte känts som ett klart nedköp när man just suttit framför TV:n med en Dual Shock 3 i händerna.

FIFA Football
Spellägen som Be A Pro återvänder till det bärbara formatet. En anekdot: Av alla möjliga efternamn som börjar på "S" i världen hittade jag till min förvåning mitt eget. Extremt märkligt, men häftigt att höra kommentatorn säga "Staaajnhoalts" när min spelare rör bollen.

FIFA Football är det här spelet. Alla fantastiska animationer finns här. De dubbla styrspakarna möjliggör en närmast identisk spelkontroll som i de stationära förlagorna. Kommentatorerna levererar samma, högkvalitativa upplevelse av direktsänd Premier Leauge-match som jag är van vid. Det är ingen tvekan om att det här är det bästa bärbara fotbollsspelet, någonsin. Det saknar motstycke, och det är helt och hållet hårdvarans förtjänst.

Å andra sidan har jag vant mig vid FIFA 12. Det innebär att jag saknar de nyheter som den upplagan införde. Det kraftigt förbättrade försvarsspelet är en sådan sak. Där man i FIFA 12 äntligen tog defensiven på allvar, har skyddandet av det egna straffområdet i FIFA Football återgått till den gamla, förenklade varianten. Det går i stora drag ut på att hålla en (eller två, för att kalla på understöd) knappar intryckta, för att få motståndarnas anfallsspelare att förvandlas till värmealstrande måltavlor för mina försvarsmissiler.

FIFA Football
En betydligt kändare figur än "Staaaaaajnholets" är Zlatan Ibrahimovic. Både tekniken och hästsvansen sitter där de ska.

Men det är inte utan nyheter. Den mest användbara är nyttjandet av den bakre touchplattan. När dina anfallare befinner sig på sista tredjedelen av planen förvandlas den till en avbild av motståndarmålet. Beroende på var du sedan trycker med fingret på den kommer din spelare att avlossa ett skott mot ekvivalent yta på målet. Trycker du längst uppe i det vänstra hörnet på touchplattan riktas skottet alltså mot vänstra krysset.

Detta fungerar, lite till min förvåning, riktigt bra. Även om det låter som en förenkling att helt sonika kunna peka där man vill skjuta, är det inte riktigt så. Var skottet till slut hamnar beror fortfarande på faktorer såsom hur länge du håller fingret tryckt, vilken kroppsvinkel din spelare har i förhållande till målet och om spelaren har byggt upp momentum. Du kan såvida inte stå stilla ute vid hörnflaggan, trycka uppe i något av hörnen och förvänta dig en Roberto Carlos-skruv upp i klykan. Du måste fortfarande spela dig till dina målchanser. Vilket kräver precis lika mycket skicklighet som förr.

FIFA Football
Är man trött på konventionella knappar kan man även sikta och skjuta med den bakre touchplattan.

Det som inte fungerar riktigt lika bra är att styra passningsspelet via Vitas touchskärm. I teorin är det menat att vara enklare alternativ till knapparna. I praktiken är det extremt bökigt och meckigt att kombinera knappar, styrspakar och touchskärm på en och samma gång. Det är varken ergonomiskt eller givande i ett fotbollsspel som kräver snabba beslut och bra överblick. Tummarna skymmer skärmen och känslan är inte alls lika bra som med knappar.

Oroa dig inte, dock. Du behöver inte använda varken den bakre eller främre touchkontrollen om du inte vill. Precis som i plattformandet i Uncharted: Golden Abyss är de endast närvarande som ett alternativ för den som vill. Vilket i slutändan knappast bör störa någon.

FIFA Football
Trots några dumma missar är FIFA Football det överlägset bästa fotbollsspelet till en bärbar konsol. Någonsin.

Det sista gnället jag tänkte leverera är ett frågetecken kring skärmuppdateringen, som tenderar att hosta till emellanåt. Jag har dessutom upplevt mer eller mindre lagg under varje onlinematch. Jag hoppas innerligt på att det är något EA Sports kan rätta till, eftersom det alltid är roligare att spela mot mänskligt motstånd.

Det är inte hela världen att FIFA Football baseras på FIFA 11 istället för 12. FIFA Football till Vita är ändå det spel jag har drömt om. Eller ja, till stora delar åtminstone.

8 / 10
+