Touch My Katamari

Touch My Katamari

Årets mest suggestiva titel tillika en av Playstation Vitas starkaste diton är här! Våra tyska kollegor har rullat, samlat in skräp, växt sig större och tagit över världen, igen, men hur roligt hade de egentligen?

En Katamari är inledningsvis inte mycket mer än en liten, kladdig, boll. Sen rullar jag iväg den. Den ökar i hastighet, plockar upp fem godisar, ett suddgummi, tio stift, muggar, leksaksbilar och tennisrackets... Allt i min väg är som taget ur en konstruerad, klassisk, barndomsdröm - jag konsumerar alltihop, och bollen växer. Härifrån tar jag mig ut till förorten via trädgården, kämpar mig längre in i landet, rullar över till en helt annan kontinent och landar till sist ute i rymden.

Den något suggestiva titeln Touch My Katamari visar vad som är möjligt med Playstation Vita, och konstigt hade det väl varit annars. Den rörelsekänsliga skärmen såväl som den lika rörelsekänsliga baksidan kan användas för att kontrollera vår lille hjälte med millimeterprecision och överlag känns kontrollen härligt intuitiv även om man spelar hela spelet enbart genom rörelsekänslighet.

Personligen är jag inget fan av att lägga fingrarna på skärmen. Den perfekta kompromissen kommer i ett kontrollschema som kombinerar båda styrspakarna och den rörelsekänsliga baksidan av plattformen. På det sättet kan jag enkelt rulla, svänga och accelerera min Katamari på samma sätt som jag alltid gjort i den här spelserien. Via baksidan av skärmen kan jag klämma ihop eller studsa bollen vilket tar en stund att vänja sig vid. I synnerhet om man förväntar sig att hålla samma tempo som man kanske är van vid sen tidigare.

Touch My Katamari
Rörelsekänslighet känns som ett naturligt inslag i Katamari-serien, även om det tar en stund att vänja sig vid.

Har du någonsin börjat rulla är du förmodligen redan beroende och med Touch My Katamari kan du ta med dig en snabb fix vart du än går, för det här är verkligen ett fullvärdigt komplement till serien. Att låta den lilla bollen konsumera världen bit för bit och se den växa sig större må vara nonsensartat i sin enkelhet men på något märkligt vis lyckas konceptet motivera mig bortom all sans och vett. Allt ackompanjerat av skruvad japansk pop.

Jag älskar det omsorgsfulla arbetet man lagt på den överdrivna, lurigt vridna, designen. Både på banorna och i de komiska filmsnuttarna som berättar en helt unik historia som snuddar vid galenskap, men det är också den typen av story som av någon märklig anledning tvingar fram koncentration hos spelaren. Ljudeffekterna, i sin tur, är som tagna ur det gamla klassiska Nintendo-biblioteket och kommer att ligga varmt om hjärtat hos alla nostalgiker.

Grafiken är tekniskt imponerande trots att den inte riktigt når upp till Playstation 3-standarden som vi kanske hade hoppats på och den visuella förbättringen, i direkt jämförelse med Katamari Forever och Beautiful Katamari, är marginell. Överlag lämnar det estetiska ett imponerande avtryck som ingen bör bli besviken på.

Touch My Katamari
Konungen av Cosmos är tillbaka i all sin härlig- och lurighet

Playstation Store fungerar som ett köpcenter där du kan inhandla candy tokens för att öka ditt candy score i slutet av varje bana. Därefter kan du använda sötsakerna du samlat ihop för att köpa dekorativa föremål till din Katamari-farbror. Rekord och high scores listas dessutom online vilket bidrar till motivationen, för man vill ju inte vara sämre än sin nästa.

Den enda egentliga kritiken jag kan tvinga fram mot Touch My Katamari är att det nästan enbart erbjuder vad vi redan spelat, upplevt och älskat. Som tur är lyckas konceptet fortfarande underhålla och känslan av att plocka upp ytterligare en bit skräp till bollen är i det närmaste obeskrivligt beroendeframkallande. Betyget hade landat på solida 9/10 om det inte vore för bristen på nyheter, trots att det här är min absoluta favorittitel i Playstation Vitas line-up. Oroa dig inte för betyget dock. Älskar du Katamari så får du inte missa det här helgenuina tillskottet.

8 / 10
+
Konceptet åldras aldrig, jag har med mig Katamari överallt(!), intuitiv spelkontroll, härlig grafik, positivt underlig musik, sköna retro-ljudeffekter