Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português

RECENSION

BINARY DOMAIN

I Yakuza-skaparnas senaste actionrökare möts Gears of War och Blade Runner. Mathias har räddat världen från onda androider i Binary Domain och satt betyg

Det är med avsky i blicken som folkmassan tittar ner på mannen, som på sina bara knän gråter ut och ber om nåd. Jag å andra sidan kan inte låta bli att känna sympati för honom. För några minuter sedan levde han ett normalt liv. Nu är han hatad av hela mänskligheten och ska förintas för sitt brott: Att existera. Han vill inte dö, men han blir snabbt försäkrad om att endast människor kan göra det. Och han är inte människa. Rädslan i hans ansikte, som för honom känns verklig, är inte äkta.

Till min förvåning finner jag mig stundtals gripen av den Blade Runner-inspirerade handlingen i Binary Domain. Året är 2080 och robotar är en del av vardagen. De är en effektiv men billig arbetskraft som bidragit till de fattigas marginalisering i samhället. Men robotar ska inte misstas för människor, och därför finns en fundamental lag som förbjuder självmedvetna maskiner som skulle kunna göra det. Nu står det klart att någon brutit mot denna lag, och med det har gränsen mellan människa och maskin suddats ut.

Binary Domain
Möt gänget i Binary Domain, som möjligtvis kan vara den mest stereotypiska gruppen soldater någonsin. Du kommer att älska att hata dem. Eller tvärtom...

Det är här Dan Marshall kommer in i bilden. Hans elitstyrka skickas till ett Japan drabbat av översvämningar och inbördeskrig för att ta reda på vem som ligger bakom de nya androiderna, och upplägget lever upp till sin potential genom att bjuda på spännande vändningar och välskriptade actionsekvenser genom en åtta timmar lång kampanj.

Berättarmässigt lider dock Binary Domain av en smärre identitetskris. När karaktärerna inte är upptagna med att diskutera filosofiska frågor kring artificiellt liv gillar de att skämta om sex och våld. Det är då man blir påmind om att man spelar ett japanskt TV-spel. Samtidigt hade jag inte förväntat mig något annat från studion som gav oss Yakuza-spelen.

Binary Domain
Fina ljus- och partikeleffekter får den annars tråkiga grafiken att komma till liv.