Prince of Persia Classic HD

Prince of Persia Classic HD

En odödlig spelklassiker får nytt liv när Ubisoft klär om den persiske prinsen i nya kläder. Frågan är bara hur ett spel från 1989 fungerar idag?

Redan 1989 äntrade den persiske prinsen plattformsscenen och historia skapades. Hur det gick sedan vet vi, det var tyst som i en öde fängelsehåla i nästan 15 år innan Ubisoft levererade Prince of Persia: Sands of Time med ett upplägg som påminde om Bröderbunds klassiker, men i 3D och med lite fräscha nyheter. Nu är det dags igen att återuppleva det klassiska Prince of Persia som nu har klätts i samma kostym som Sands of Time.

Upplägget är ganska enkelt. Barfota och halvnaken och ensam ska du ta dig genom ett massivt slott som bara kryllar av faror och fällor. Sultanen som äger stället är bortrest för att utöva lite skön krigsföring mot lite otrevliga killar, men vad han inte visste var att den otrevligaste av dem alla fanns närmare hemmet än han trodde. Sultanens hörgra hand vesiren Jaffar har siktat in sig på att lägga labbarna på sultanens dotter. Hon är väl inte sådär jättesugen på detta då hon har kärat ner sig i en simpel tiggare. Denne trashank, en vanlig man av folket som vill inget hellre än äkta en prinsessa och själv bli prins.

Prince of Persia Classic HD
Det nya checkpoint-systemet sparar massor av frustration.

Men problem är ju till för att lösas och vesiren slänger tiggaren i fängelsehålan och ger sultanens dotter en timme på sig att ändra sig, sedan är det kört för henne. Detta betyder att du har en timme på dig att hinna fram till dina drömmars kvinna för att rädda henne från den neslige Jaffar. Prince of Persia Classic HD är ett ganska enkelt upplagt plattformsspel där du färdas från skärm till skärm utan att bilden rör sig i sidled. Faror finns det gott om och spikar som skjuter upp ur marken, giljoton-passager, sabelviftande fångvaktare, höga höjder att falla från och mycket annat måste man se upp med på vägen upp genom slottets alla nivåer.

Spelkontrollen är för en gång skull faktiskt ganska bra utförd för ett plattformsspel på Ipad. Jag är inget stort fan av att man har en virtuell styrspak på skärmen och Ubisoft har insett bristen med detta. Istället för en joystick har du på vänster sida av skärmen en knapp som du skjuter åt vänster eller höger beroende på vilket håll du vill att prinsen ska springa. På högersidan sitter det tre knappar som får prinsen att hoppa, plocka upp saker eller huka sig. När det vankas strid förvandlas dessa knappar till mer passande handlingar.

Prince of Persia Classic HD
HUD:en är smart konstruerad och anpassas smidigt efter vad som händer på skärmen.

Spelkontrollen fungerar faktiskt ypperligt, även om jag kanske kan tycka att striderna är lite trista, men de var inte speciellt upphetsande i ursprungsspelet heller för den delen. Skulle man vilja ändra position på knapparna kan man sätta dessa var man vill på den nedre halvan av Ipad-skärmen och därmed ställa in allt precis hur man själv vill. Spelmässigt är Prince of Persia Classic HD ett ganska strikt plattformsspel, du tillåts inga större misstag och döden kommer inträffa ett antal gånger. Mellan allt hoppande över avgrunder och alla armhäng över allehanda dödsfällor gör att man gör rätt i att ta det varligt när man spelar.

För att göra saker och ting lite enklare har Ubisoft lagt in ett checkpoint-system för att se till att spelaren inte behöver spela om hela banor varje gång döden inträffar. Annars är förändringarna som Ubisoft tagit sig friheten till tämligen små, trots min initiala förskräckelse att det mycket väl skulle kunna bli pannkaka av hela Prince of Persia blev det rätt bra till slut.

Grafiken är fullt godkänd, men jag stör mig stundtals på att prinsen själv stundtals kan vara lite halvdant animera. Men spelkontrollen är bra och Prince of Persia Classic HD är en kompetent nyversion av den gamla klassikern. Jag skulle väl egentligen vilja ha med originalversionen med samma grafik från slutet av 80-talet också, men man kan ju faktiskt inte få allt.

7 / 10
+
Bra spelkontroll, nytt checkpointsystem, underhållande plattformsaction