Journey

Journey

Skaparna av Flow och Flower byter vektorvarelser och blomblad mot en rödklädd ökenvandrare. Elfving har tagit sig an pilgrimsfärden och är mycket förtjust i det unika Journey

Journey tar slut. Jag noterar gåshud. De senaste minuterna jag fått ta del av har utgjort en av de mest bitterljuva stunderna jag upplevt i ett spel, någonsin. I synnerhet en sekvens - kanske 20 sekunder lång och tyvärr omöjlig att skvallra om i detalj - har etsat sig fast i mitt minne och kan bara beskrivas som en stilsäker, enormt effektfull representation av det komplicerade bandet mellan spelare och spelfigur.

Eller: "fan vad snyggt gjort!" - för att citera mig själv sekunden efter jag såg sekvensen.

Med Flow och Flower skapade Thatgamecompany två av de mest stämningsfulla småspel jag någonsin haft glädjen att uppleva. Att styra undervattensvarelser och blomblad genom både mystiska och vackra landskap, designade av ett halvdussin personer, visade sig slå an fler strängar hos mig än multimiljonprojekt gjorda av branschens giganter. Hemligheten? Tja, i intervjuer om bra spelskapande har Thatgamecompanys egna förklaring möjligen låtit klichéartad, men varit till hundra procent korrekt:

"Vi vill få spelaren att känna något".

Och ja, jag kände något i både Flow och Flower. Och Journey är ännu bättre. Journey startar. En mystisk figur utrustad med röd cape och spetsiga ben befinner sig i en öken. Mitt äventyr börjar direkt, utan bakgrundshistoria, utan fula tutorial-banor. Jag får reda på att jag kan vrida på kameran, men ungefär där tar inlärningen slut. Sanden glittrar makalöst vackert i det gassande solskenet, och det känns som att jag kan se flera mil bort över dynerna. Ett berg i fjärran tycks vara mitt mål. Jag drar mig till minnes den briljanta, surrealistiska ökenvandrarscenen i Uncharted 3: Drake's Deception, men stämningen i Journey doftar mer sagobok än matinéfilm. Det är inget annat att göra än att börja sitt utforskande.

Journey
Att åka kana nedför ökensanden ger en varm känsla i hela kroppen. Oroa dig inte för en sandöverdos, Journey bjuder på mer än bara ökenbanor.

Öknen är inte helt öde, utan ruiner, gravstenar och märkliga konstruktioner finns lite överallt. Snart uppenbarar sig några enkla förmågor för min tystlåtna rödluva. Jag kan svävhoppa med en knapp och utstråla energi med en annan. Det går även att bättra på hoppförmågan tillfälligt genom att samla in svävande tygstycken, för övrigt tjusigt färgkoordinerade med min dräkt.

Apropå tygstycken hittar jag några större men färglösa och sorgsna sådana bland all bråte, och dessa ska "återupplivas" med mina krafter. Min huvudperson får omgivningen att vakna till liv, något som påminner starkt om blombladens framfart i Flower. Broar i form av långa persiska mattor växer fram och jag kan ta mig vidare. När jag senare får befria några drakliknande varelser som ger mig skjuts genom skyarna som tack - då är jag helt såld. Maken till den drömlika, optimistiska atmosfär Journey innehåller får du leta länge efter.

Journey
Och plötsligt var vi två. Journey har en minimalistisk multiplayer lätt att älska.

I tal om ett spel som Journey är det lätt att glömma att beskriva vad själva spelupplägget faktiskt går ut på, men i grunden handlar det alltså om ett plattformspusslande där utmaningen ligger i att bereda en väg för sig själv till banans slut. Där väntar en uppsättning pelare med ljus som aktiveras av min närvaro, och belöningen blir en drömsk sekvens som ger precis lagom vaga förklaringar om vem min figur är. Därefter följer en svepande kamerarörelse över något som liknar en väggmålning, innan jag får utforska nästa nivå.

En annan briljant aspekt med Journey är hur banorna ser så gränslösa och vidsträckta ut, men i själva verket inte är det. Illusionen av att befinna sig i en stor, öppen värld och faktumet att man ändå slussas rätt till banornas nyckelpunkter är en svår kombination, men något Thatgamecompany lyckats totalt med.

Så har vi det där genidraget. Strösslet på tårtan, grädden på moset, oliven i martinin. En andra spelare. En sådan kan nämligen dyka upp när som helst i Journey. Jag har aldrig upplevt ett bättre exempel på "less is more" än i detta flerspelarläge. När en annan särkbärande karaktär plötsligt uppenbarar sig ser jag inget användarnamn, ingen notifikation och inga chattfönster. Det enda jag vet är att någon, någonstans är ute på samma resa som jag. Vår kommunikation begränsas till hopp, plingljud och den outtalade, men självklara driften att fortsätta resan.

Journey
I Journey finns stilrent nog ingen HUD, men du kan studera din scarf för att se hur mycket hoppkraft du har kvar.

Redan innan mitt första möte med en annan spelare hade jag redan känt en hel del, men denna garnityr tar Journey snubblande nära ett toppbetyg. Ska man hitta något att klaga på är det att äventyret tar slut lite väl fort, och att det vaga, stillsamma upplägget kan göra vissa rastlösa om de inte är på rätt humör.

Det är petitesser. Mitt tips till dig är att ignorera dem, skaffa Journey och påbörja din egen resa. Vem vet, vi kanske ses? Jag kan visa dig vägen.

Carl Brännströms intryck av Playstation 4-versionen:

Jag har inte rört Journey sedan eftertexterna rullade inför mina gråtmilda ögon för drygt tre år sedan. Minnena från de där gyllengula sanddynerna har vårdats ömt och ibland plockats fram för att betraktas med samma kärlek som en Nintendo-konnässör betraktar sina NES-rariteter i spelhyllan, eller som Jonas Mäki betraktar sina nyputsade trädojor. När jag så läste att Journey skulle släppas på Playstation 4 gjorde jag en högst imaginär dubbelvolt och utbrast "Tjoho!" mycket, mycket lågt (ville inte störa mina bordsgrannar). Nu har jag precis sett eftertexterna rulla färdigt, igen, och samma potpurri av känslor sjuder i bröstet som för tre år sedan.

Journey anno 2015 är innehållsmässigt identiskt med PS3-diton. Vi bjuds på samma magiska resa, målad i samma svepande, förtrollande vackra penseldrag. Nytt är att PS4-versionen flexar med 1080p och rullar på i silkeslena 60 bilder per sekund. För dig som spelat igenom Journey tidigare handlar det alltså mer om du är sugen på att återuppleva samma äventyr en gång till, om möjligt ännu lite vackrare än tidigare. För dig som aldrig spelat Journey är det inte ens frågan om ett val. Du måste införskaffa det. Annars kommer Mäki och dänger dig medelst träskorna. Sedan får du putsa dem igen. Journey står sig fortfarande som något av det vackraste och mest välljudande som släppts till en Sony-konsol. Det är, precis som titeln säger, en resa, lika mycket för ögonen och hörseln som för själen.

9 / 10
+
Härlig grafik, klockren design, väldigt stämningsfullt, vacker orkestermusik, tjusigt avskalad "multiplayer"