Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands

recension

Pokémon Sun/Moon

Pokémon firar 20 härliga år med den bästa delen i serien hittills. Vi har spelat Pokémon Sun och delat ut vårt betyg...

• Text: Juan A. Fonseca GR ES (Översättning: Jonas Mäki)

20 år senare fortsätter Pokémon vara ett av de största fenomenen i spelvärlden och nya generationer av gamers växer upp till små fickmonsterjägare. Nu är nästa del i sagan här, och Nintendo lyckas denna gång med konststycket att både glädja konservativa fans men ändå göra om mycket av det vi hittills tagit för givet. Efter att ha spelat både förtittsversionen, demot och nu det färdiga spelet i fler timmar än vad som kan anses riktigt friskt - är jag nu redo att dela ut betyg.

Innan jag sätter igång tänkte jag informera om att jag spelat versionen Pokémon Sun, där den unika twisten är att Sun och Moon utspelas med tolv timmars mellanrum. Dessutom har varje utgåva som vanligt exklusiva monster och det finns även skillnader i utmaningarna på Island Challenge.

Pokémon Sun/Moon
Räkna med många nya bekantskaper.

Av alla nytillskott som finns i spelet väljer jag att först skriva om regionen Alola. Denna Hawaii-inspirerade arkipelag består av fem öar (fyra naturliga och en artificiell), och representerar den mest uppenbara nyheten, nämligen hur människor och Pokémon lever tillsammans på ett mer naturligt sätt än i regioner som Kantoeller Johto. Bli alltså inte förvånad när du ser människor och Pokémons som hänger ihop eller fattiga tiggarfickmonster i behov av allmosor. Det bidrar till en mer levande och trovärdig värld där Pokémons fyller en större roll än att bara vara små krabater som ska fångas och tvingas slåss.

En ny region (och ett nytt spel!) innebär såklart nya fickmonster att fånga och de är genomgående välgenomtänkta och passar in i de tropiska omgivningarna. Det finns även Alola-varianter på klassiska Pokémons i vad som därmed bevisar att det här med evolution är verklighet. Bland annat har Meowth och Grimer tvingats anpassa sig till dessa nya förhållanden enligt Darwins principer.

Storyn är inget extra och påminner om tidigare delars äventyr med flera referenser till dessa. I korta drag ikläder vi oss återigen rollen som en yngling i färd med att utforska en ny värld och lära sig allt om pokémon, detta samtidigt som en ond organisation ska nedkämpas och en professor lär ut all sin kunskap. Däremot finns det inte längre några gym-ledare och en Pokémon League saknas från start. Istället finns ovan nämnda Island Challenge, en serie prövningar som varje ungdom på Alola måste klara när de blivit gamla nog. De är fördelade på Kahuna Tests (en sorts ledare för varje ö) och Captain Trials (Pokémon-tränare en nivå under ledarna). Dessa utmaningar involverar i huvudsak inte möten en mot en, utan det är allehanda typer av uppdrag som måste klaras. Det kan vara hitta specifika monster, samla ingredienser eller besvara roliga frågor. Därmed blir Pokémon ännu mer likt ett klassiskt rollspel och spelseriens grunder är alltså för första gången ändrade.

Hela berättelsen utvecklas på ett mer intressant sätt än tidigare (även om tendensen märktes i Black och White) där de elaka inte längre är genomonda och de goda inte är helt supergoda. Jag tänker inte spoila nöjet för er, men åtminstone uppmana att faktiskt läsa dialogerna och följa med i det som händer då det faktiskt är givande denna gång.

Att gym-ledare saknas betyder inte att striderna försvunnit och att klara de utmaningar du ställs inför kommer kräva att du dänger Kahuna-bossarna och du behöver dessutom godkännas av en Tapu, en speciell Pokémon som försvarar varje ö. Med dessa gäller det att skaffa sig en bra relation, så det går inte bara att stuva ned dem i en pokeboll och dra vidare. De måste acceptera dig innan de följer med på ditt Island Challenge-äventyr, vilket i sinom tid leder till skapandet av en ny Pokémon-liga i regionen samt en rad otrevliga möten med varelser från andra dimensioner. Men som sagt, jag tänkte hålla det spoilerfritt i största möjliga mån, så detta får du utforska själv.

Striderna är i sig annars ganska traditionella, i högt gräs dräller det av monster, med tillägget att de nu också kan komma från under marken eller himlen. När själva fighterna börjar är det sig välbekant med olika monster, förmågor, styrkor och svagheter. En nyhet är dock att du nu kan se hur effektiva dina attacker kommer vara, vilket förtar en del av "trial and error"-konceptet. Om det kan man tycka vad man vill men det är fortfarande viktigt att lära sig vad alla fickmonster gör för att du ska kunna handskas med dem på rätt sätt.

Pokémon Sun/Moon
Pokémon Sun/Moon
Pokémon Sun/MoonPokémon Sun/MoonPokémon Sun/Moon