Killing Floor 2

Killing Floor 2

Vi har hårdtestat ett av de våldsammaste, men även roligaste, spelen på senare tid. Välkommen till actionfesten Killing Floor 2...

Efter lång tid som Early Access-spel på Steam, har den fullständiga versionen av Killing Floor 2 äntligen haft premiär. Det har varit en långsam och tämligen organisk evolution med nya klasser och banor som släppts undan för undan och byggt ut den spelmekaniskt stabila grunden. Undantaget mikrotransaktioner för kosmetiska prylar, är det precis såhär jag vill att Early Access ska gå till.

Vad Tripwire Interactive har gjort är att konstruera en snudd på perfekt actiontitel som baseras på vågor av fiender (tänk Horde i Gears of War-serien), och det finns sanslöst mycket mer detaljer än vad man kanske tror vid en första anblick. Spelarna slår sig samman i små grupper och ska sedan tackla vågor av allt svårare fiender, och medan de gör detta låser de upp nya vapen. Det behövs, för feta bossar väntar och tack vare välbalanserad svårighetsgrad slutar de lika ofta med succé som bitter förlust.

Killing Floor 2
Co-op och action i ljuv harmoni.

Och i och med det har jag summerat vad spelet handlar om, men det finns såklart mer än så. Låt oss börja med banorna, vilka är både talrika och ytterst detaljerade. De är dessutom stora så det finns gott om plats att gå omkring för att hitta Zeds att dräpa. Varje våg innehåller ett visst antal fiender där antalet varierar beroende på hur många ni är i gruppen, och när den klarats av får du möjlighet att fylla på förråden av livsnödvändigheter. Har du tjänat nog med pengar kan du också uppgradera din utrustning.

Banorna är verkligen suveräna, de är atmosfäriska och fulla av läckra inslag samt mycket varierade. Det bjuds på en uppsjö av miljöer som forskningslaboratorium, övergivna städer, läskiga grottor och mörka skogar. Om jag ska vara petig så hade det varit roligt med mer interaktivitet. Nu kan jag stänga dörrar och krossa fönster, men det är också ungefär allt.

Killing Floor 2
Det här är ett spel som gör skäl för sin 18-årsmärkning bättre än de flesta andra.

En annan sak som hade varit trevlig är mer story. Det kunde ha skickats med via text- eller ljudfiler eller ännu hellre mellansekvenser, eller till och med bilder med text på laddskärmarna mellan omgångarna (de är rätt långsamma både till PC och Playstation 4 Pro). Det finns helt enkelt inte nog med substans för att jag ska bry mig om karaktärerna som mer än avatarer. Lyckligtvis är de många dock och det går också att ändra deras utseende för att göra det lite mer personligt (och som sagt, öppnar du plånboken får du ännu mer möjligheter).

Och med dessa petitesser är mina klagomål i princip slut, så låt oss glida över till något roligare - själva striderna. Det är faktiskt så att Killing Floor 2 har bland de mest tillfredsställande skjutmekanikerna i ett spel någonsin. Det finns en enorm arsenal krutpåkar och nästan samtliga är roliga att använda. Dessutom är det betydande skillnader mellan varje vapen så det finns något för alla smaker. Själva träffavkänningen fungerar också mycket bra och mellan varven går spelet över i en slow motion-sekvens vilket ger ett gyllene tillfälle att fyra av några perfekta head-shots, mitt i plytet.

Killing Floor 2
Det gäller att välja matchande klasser.

Denna slow motion-grej är för övrigt inte det enda visuella tricket i Killing Floor 2, utan detta är ett av de slafsigaste spel jag någonsin sett. Banorna fylls snabbt upp med kopiösa mängder röd köttsörja och det försvinner inte heller under pågående runda, det kan till och med påverka spelets belysning.

Striderna är både snabba och furiösa, vilket får adrenalinet att svalla behagligt. Mellan varven sätter stora paniken in då en till synes övermäktig mängd fiender kommer stormande. Att fastna i ett hörn eller annan geometri på banorna medan man backar bakåt och skjuter har varit det vanligaste sättet att dö för egen del. Det hade varit trevligt med närstridsattacker som liksom knuffar bort fienden vid tillfällen som dessa för att åtminstone ge mig chansen att undkomma. Nu handlar det ofta om att kasta en granat och hoppas att jag själv inte stryker med på kuppen vid dessa situationer. När man dör återstår bara att från sidolinjen kolla in hur det går för resten av laget och om ditt vapen uppgraderats går även detta förlorat.

Det är inget problem med fiendefloran i detta spel, och initialt vankas med kanonmat som Cysts, Clots, Stalkers och Slashers. Även om Crawlers egentligen inte är så svåra, så har dessa Venom-lookalikes en förmåga att överraska mig (på det dåliga sättet). Bloats är långsamma men spottar gift som gör att jag förlorar synen och de mäktiga Gorefasts är både stenhårda och utrustade med svärd.

Killing Floor 2
Vapnen är alla distinkt olika och väldigt roliga att använda.

Mot slutet av matcherna kommer sedan de verkligt håriga fienderna. Sirens skriker kraftfullt nog för att tillintetgöra granater, Husks avfyrar kraftiga eldbollar och Scrakes massakrerar dig med motorsåg. Värst av alla är ändå Fleshpounds; de är helt enkelt överjävliga och dundrar in i dig med nävarna först och liksom suger upp dina skott. Med så många olika fiender krävs såklart från dig som spelare att du snabbt kan byta strategi för att du ska nå bossfighten i slutet. Det finns två sådana, Hans Volter och the Patriarch - och visst hade det varit kul med iallafall en till, men det är inget egentligt problem.

Lagarbete är själva kärnan i Killing Floor 2. Visst finns ett sololäge, men det här är ett spel som verkligen lyfter när man tvingas samarbeta. Tripwire har sett till att göra det underhållande genom att introducera flera distinkta klasser som alla har sina egna unika förmågor. Att spela utan att försöka komplettera varandra gör allt oerhört mycket svårare och det mest uppenbara är såklart att ha helare som Medic och Support som delar ut extra ammunition.

Killing Floor 2
Det råder ingen brist på fiendevariation.

Klasserna är konstruerade runt vapnen du använder och utrustningen du har med dig, och det tar tid att gå upp i level då allt svårare utmaningar krävs för att nå de högsta nivåerna. Det finns fyra svårighetsgrader, från normal till något som väl bäst kan beskrivas som ett slafsigare harakiri-försök. Varje klass har ett level-tak på 25 och det tar lång tid att maxa dem. Därmed finns alltså massor att göra för den som vill låsa upp allt. Vissa klasser är väldigt nybörjarvänliga som Commando, medan andra kräver att du levlar upp dem till åtminstone femte innan de börjar komma till sin rätt.

Det finns ett stort antal spellägen för att hålla dig sysselsatt, inklusive ovan nämnda solovariant. Det huvudsakliga är dock Survival och det är också där du kommer hitta flest spelare. Det finns även ett versus-läge där spelarna får chansen att styra Zeds, men det verkar vara få som spelar detta. Åtminstone i den PC-version som större delen av denna text baseras på, men det kan såklart vara bättre till Playstation 4.

Killing Floor 2
För den som vill låsa upp allt finns hur mycket som helst att göra.

Överlag är detta ett ursnyggt spel, till stor del tack vare läckert designade fiender och briljant bandesign. Vare sig du spelar till PC eller Playstation 4 så har du en grisigt blodig fest att se fram emot och Tripwire har gjort ett kanonjobb med tonen i spelet samt den övergripande atmosfären. Musiken är också bra med härliga metal-riff och blytunga beats. Dessutom får du vara beredd på en ljuv kakafoni av dödsskrik från pulveriserade fiender. Allt känns genomarbetat och det har inte sparats på krutet någonstans.

Det är väl på sin plats ändå att betona att detta inte är ett spel för alla. Gillar du inte kombinationen av co-op och action eller bara tycker att Horde-liknande spellägen inte är din grej, så kan det vara en idé att skaffa något annat istället. Detta kretsar helt kring vågor av fiender som kastas emot dig och ett tappert kämpande framåt för att klättra i level, och detta blir inte mycket bättre än såhär. Killing Floor 2-utvecklarna vet vad som gjorde originalet så genialiskt och de de försöker inte återuppfinna hjulet på något sätt. Vill du ha action och samarbete så rekommenderas detta genombriljanta spel varmt och det står sig mycket väl i konkurrensen bland förstapersonsspelen som släppts detta år.

Killing Floor 2Killing Floor 2Killing Floor 2
8 / 10
+