Deep Black: Reloaded

Deep Black: Reloaded

Oskar har gjort en djupdykning ned i den ultimata versionen av ett av förra årets mest unika actionspel. Väl på botten hittade han något som både luktade, lät och såg illa ut. Det här är hans berättelse...

Livet som spelare är ljuvligt. Branschen utvecklas i hisnande fart och vi bjuds på topptitlar och mästerverk lika ofta som vanliga dödliga byter kalsonger. Vad vi ofta bortser från är spelen som ingen bör titta två gånger på. Vi klagar på att Dragon Age II simplifierade det som gjorde originalet så magiskt eller att Crysis 2 är mer strömlinjeformat än sin föregångare och kallar detta för katastrofer, men ibland måste man vidga sina vyer och se längre än så. Ibland måste man ta en djupdykning ner i tunnan med skit och liksom rota sig ned till den absoluta botten för att inse hur lyckligt lottad man faktiskt är. Välkommen till Deep Black: Reloaded.

Deep Black släpptes till Playstation 3 och Xbox 360 under mitten av 2011. Deep Black: Reloaded, å sin sida, är spelets ultimata version som släppts nedladdningsbart till såväl XBLA, PSN och PC. "Perfekt!", tänkte jag, lyckligt ovetandes om vad som väntade mig, men redan några minuter in stod det klart och tydligt att jag låtit mig luras i mina naiva blåögdhet om godhet här i världen.

Det börjar nämligen illa. Jag får välja mellan ett gäng ruskigt fula karaktärsmodeller som mer eller mindre liknar huvudkaraktären i Dead Space till tonerna av bedrövligt tunn och anonym musik. Jag väljer en rosa dam, döper henne till Loppan och trycker igång huvudkampanjen. Därpå står jag plötsligt, grå och trist, framför en grind och blir tillfrågad om jag vill lära mig spelets grunder. Vart den rosa damen tog vägen reflekterar jag inte särskilt mycket över, nu vill jag bara skjuta något.

Deep Black: Reloaded
Att röra sig är lite som att flytta på ett piano. Att bilduppdateringen är fullkomligt bedrövlig gör inte saken bättre.

Så jag trycker på "kör till!" och börjar röra mig i riktningen dit en pil pekar, en pil som för övrigt kommer att visa mig vägen genom precis hela spelet. Här noterar jag en rejäl uggla i mossen när spelet börjar flimrar sig fram i usel bilduppdatering, till PC-versionen som alltså ska vara främst i ledet. Jag presenteras direkt för två fiender som ropar "he's here" varpå spelet tipsar mig om att skjuta på tunnan alldeles intill de två männen. Jag kan dessutom ta skydd.

Sånt här irriterar mig. När man ständigt leder spelaren framåt med en pil och dessutom berättar vart han ska ta skydd, vart han ska skjuta och hur han kan utnyttja miljön, då har man gjort ett katastrofdåligt jobb som spelutvecklare. När man dessutom enbart förklarar varför det är viktigt att spelaren är på den här platsen just på den här tidpunkten genom usla mellansekvenser där man löst slängt in uttryck som "terrorism" och "biologiska hot" följt av en sexuell antydan mot spelets kvinnliga radioröst, då är måttet rågat.

Det börjar alltså riktigt illa. Deep Black har lyckats göra mig förbannad under loppet av bara några minuter på vad som dittills varit en riktigt trevlig dag, och sämre ska det bli. När jag väl dyker ned under vattnet, spelets absoluta publicitetshåv, blir jag nästan överrumplad av hur illa det faktiskt ser ut och låter där nere. Botten är i det närmaste tom sånär som på någon enstaka ful växt och ljudet bjuder bara på något enstaka bubbel. Solen tycks inte stråla igenom vattenytan över huvud taget och texturerna är verkligen bedrövliga.

Deep Black: Reloaded
Vad händer här egentligen? Notera pilen till vänster som berättar att öppningen i grottan där framme leder till just vänster. Extremt tråkigt, ospännande och osexigt.

Under vattnet möter jag en fiendemodell som jag ska komma att stöta på många gånger under mina spelsessioner. Det enda som fungerar mot den här fienden är att låta honom ta tag i mig varpå jag måste trycka på F-tangenten så fort jag kan. Därefter visas en tråkig animation upp där min karaktär nitar fienden 3-4 gånger för att sedan låta den sjunka ned till botten. Så jävla trist.

För att kunna följa pilen och stoppa terrorister som har någon form av biologiskt tråkhot på gång måste jag använda min harpun på enorma knappar för att fälla ned stegar. Vår käre huvudkaraktär kan nämligen inte klättra för fem öre utan måste förlita sig på trygga trappsteg med bra grepp under sulan. Faktum är att bandesignen följer denna strikta modell precis hela tiden: gå ett par steg, gå ned i vattnet, skjut en man, skjut på en knapp, gå uppför en stege, tryck på en knapp och gör sedan om samma sak på ett "nytt ställe" som ser misstänkt mycket ut som stället jag just var på.

Nej, jag är inte klar. Bandesignen är så förbannat banal och totalkorkad att jag känner mig nedvärderad som både spelare och människa. Ingen är såhär dum. Ingen kommer att tycka att det här är ett fiffigt koncept. Dessutom är fienderna alldeles för få och när jag väl ställs inför en börjar han allt som oftast att flyga runt spastiskt mellan skydd samtidigt som jag försöker få ordning på mitt eget, uselt utformade, sikte.

Deep Black: Reloaded
Match not found, och så var det med det.

Så jag börjar ge upp. Jag inser att Deep Black: Reloaded har ett rent fruktansvärt singleplayerläge, suckar, funderar över vad som är värt någonting här i livet och ger mig på multiplayern. Eller... Jag försöker i alla fall. Faktum är att jag försöker i flera dagar utan resultat. Jag möts alltid av texten "Match not found" och inser att det nog är lika bra. Det är förresten förmodligen här jag skulle fått använda Loppan, min rosa dam, men det får vi aldrig veta.

Det jag däremot kan konstatera är att Deep Black: Reloaded är ett trasigt spel på precis alla plan som inte förtjänar beröm på något annat plan än att det faktiskt implementerar en unik grundidé till spelmediet. Vem vet, undervattensaction kanske hade varit kul om det hade gjorts på rätt sätt. Deep Black är däremot ungefär lika roande som att drunkna.

02 Gamereactor Sverige
2 / 10
+