Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
FacebookFacebook
RECENSION

MOTOHEROZ HD

Gänget bakom Trials-spelen satsar på hårdkokt racing och klurig fordonsfysik, frågan är om konceptet verkligen håller hela vägen?

Finska spelutvecklaren Redlynx har gjort sig ett namn genom att sälja massor av sina Trials-spel under åren. Här har kärnan varit fordonsbaserade fysiklekar där det mesta kan hända och spelarens tålamod är något som konstant testas till bristningsgränsen. Eller om sanningen ska fram, mitt tålamod testas konstant när jag spelar Trials HD. Som du kära läsare säkert vet, är tålamod inte min starka sida och hur mycket jag än gillar Trials-spelen, kan jag ibland känna att de är lite dåligt balanserade.

Nu släpper Redlynx ett Ios-spel vid namn Motoheroz HD som i sin tur är en anpassning av Motoheroz som släpptes på Nintendos onlinetjänst Wiiware förra året. Här blandar Redlynx sitt beprövade Trials-upplägg med lite hederlig racing. Välj bana och du ställs mot två motståndare, en blå och en röd. Den blå representerar den tid du måste slå för att få en stjärna (eller en till om du redan har en eller flera) och den röda representerar en spelare som satt en tid och laddat upp den online. Ditt egentliga motstånd är den blå bilen, då den röda inte har något direkt att göra med spelets mål.

Motoheroz HD
Det är den blå spökbilen du ska fokusera mest på under ett race, det är den som avgör om du tjänar en stjärna eller inte, och om du därmed kan uppdatera ditt vrålåk.
Detta är en annons:

Du ska i varje race samla upp till tre stjärnor och varje gång du tjänar in en stjärna, får du en hyfsad dos med pengar. Dessa pengar ska du sedan använda för att uppgradera ditt fordon för att få bättre egenskaper. Under loppen kommer du dessutom få tillgång till allehanda föremål som ibland är valfria att använda, ibland ett måste för att komma vidare. Essensen i Motoheroz HD är tid, i grund och botten har Redlynx mixat bort lite av den tekniska aspekten och istället lagt till ett race-element. Även om du inte direkt tävlar mot andra motståndare är Motoheroz HD mer ett racingspel än till exempel Trials HD.

Detta är en annons:

Dock inte sagt att det saknar det fysikbaserade tråcklandet, det är av yttersta vikt att du hela tiden har full kontroll över ditt fordon och det går inte bara att bränna på för fulla muggar och tro att man ska komma först i mål. Istället handlar det om att hela tiden anpassa farten efter de hinder som sätts upp på banan, om du kör för fort kommer du braka in i väggar, hinder och annat som är utströsslat på banorna. En bana avverkas ganska fort och det är inte ovanligt att allt är över på under halvminuten.

Motoheroz HD
Att uppgradera fordonet är det viktigaste man kan göra, om du inte vill slita hårt för varje uppgradering kan du istället köpa en färdiguppdaterad bil för 28:-.

Spelkontrollen är tämligen enkel så du har två knappar som styr år vilket håll du gasar, framåt eller bakåt. Du har även två som dikterar rotation på ditt fordon när du befinner dig i luften. Att bemästra kombinationen av rotation och fart blir väldigt snart väldigt viktigt. Då tycker jag det är lite trist att spelkontrollen inte alltid känns sådär jättestabil alla gånger. Jag tycker dessutom att de fordon man kontrollerar väldigt ofta får slagsida och därmed måste man börja om. I detta finner jag kanske det största irritationsmomentet. Man får starta om loppen stup i kvarten och fel uppstår till synes hela tiden. Vissa är utan tvekan mitt fel, medan andra saker inte alls känns som att jag påverka.

Fysiken spelar mig spratt då jag kan känna att fordonen man styr är alldeles för lätta och därmed inte riktigt håller sig på rätt köl så enkelt som jag skulle vilja. Detta spelmoment där man upprepade gånger ska försöka sig på ett och samma spelmoment brukar inte fungera speciellt väl för mig. Jag gillar Trials HD, men samtidigt är det ett spel som frustrerar mig. Här känner jag samma sak, fast ännu starkare och utan att få speciellt mycket nöje på köpet. Motoheroz HD är för mig ett spel som faller ganska platt tyvärr.

Motoheroz HD
Fysiken är ett av de största problemen i Motoheroz HD, fordonet känns allt för ofta allt för lätt och rekvisita på banorna ställer ofta till det för spelaren.

Variationen hade kunnat vara betydligt bättre och även om loppen inte bara erbjuder racing från en punkt till en annan, känns det som att Motoheroz HD hade kunnat erbjuda mycket mer. Att det inte går att spela mot sina kompisar direkt är något som hade kunnat lyfta detta spel en hel del, men när man bara kan ta sig an spökrepriser från internet är det lite tunnt kan jag känna. Trots att det finns ett flertal olika miljöer med god variation på bandesign, känner jag att Motoheroz HD trots detta inte engagerar mig.

Grafiskt är det läckert och färgglatt med en stil som säkerligen kommer att locka många barn, men även svinarga gubbar som mig. Stundtals kan det se lite otydligt ut vad man ska göra på banorna, men efter ett par försök lär man sig. Trots detta är Motoheroz HD ett spel som tilltalar mig. Det gör mig mer och mer frustrerad, kontrollen över ens fordon är inte alltid tillfredställande och jag har ofta inte alls speciellt roligt när jag spelar. Det är inte ett dåligt spel på något sätt, det är helt enkelt hyfsat och lär roa många som inte vill ha den tekniska utmaningen som till exempel Trials HD bjuder på. För mig är dock Motoheroz HD ett medelmåttigt spel som inte inspirerar mig till att försöka om och om igen.

05 Gamereactor Sverige
5 / 10
+
Härlig grafik, utmanande, bra spökmotståndare
-
Halvdan spelkontroll, svårhanterlig fordonsfysik, ingen multiplayer
Detta är en annons: