Lego Harry Potter: Years 5-7

Lego Harry Potter: Years 5-7

Jonas har tagit upp kampen mot Lego-Voldemort för att avsluta kampen till PS Vita. Så här bra är den bärbara versionen av Lego Harry Potters senaste äventyr...

Att recensera Lego Harry Potter: Years 5-7 är inte det lättaste. Dels är det samma spel som redan har släppts till Playstation 3 och Xbox 360 (och som recenserats av Mathias Holmberg) och dels är det ju ett nytt Lego-spel. Det finns därför inte mycket nytt att säga som inte sagts tidigare, och PS Vita-versionen är dessutom väldigt snarlik HD-tvillingarnas, därför har jag valt att fokusera lite extra på det som ändå skiljer dem åt.

I Lego Harry Potter: Years 5-7 får vi hur som namnet antyder spela oss igenom bok 5-7 med filmernas uppdelning av bok sju i två delar. Därmed är det ett väldigt välfyllt spel och varje bok tar några timmar att spela igenom och erbjuder som brukligt massor av återspelningsvärde där man kan spela om banorna med nya figurer för att hitta nya saker.

Lego Harry Potter: Years 5-7
Min personliga favorit Herminoe är såklart spelbar i massvis av olika upplagor att samla på sig, och de figurer man har kan sedan kombineras till nya skapelser.

Allt är som vanligt i Lego-spelen med andra ord, därmed inte sagt att det är dåligt, tvärtom. TT Games är experter på att hitta pudelns kärna och ge varje Lego-titel känslan av att baseras på just den serie det nu baseras på. Det innebär exempelvis en väldans massa action och farkoster i Lego Star Wars medan det blir mer coola tillbehör och rena slagsmål i Lego Batman. I Lego Harry Potter har man däremot sänkt tempot och gett oss tiden att utforska Hogwarts och alla kända miljöer.

Storheten med spelet ligger därför i att lösa pussel som kan vara ganska kluriga snarare än att spöa fiender. Långa delar av banorna ska man inte dela ut något stryk alls utan bygga ihop saker, lyfta grejer med Wingarium Leviosa, spränga grejer med Fred och George Weasly, använda Hermiones katt till att gräva med och klura ut diverse utmaningar. Och det fungerar faktiskt utmärkt.

Lego Harry Potter: Years 5-7
Besöket i Weaslys skämtbutik är en av spelets allra bästa banor. Man önskar bara att det gått att dela glädjen med någon annan.

Precis som Lego Star Wars III: The Clone Wars hör till det jag spelat mest på Nintendo 3DS, har Lego Harry Potter: Years 5-7 snabbt seglat upp tillsammans med Rayman Origins som det jag spelat mest till enheten. Det är helt enkelt den typ av gameplay som fungerar bärbart, och det är tydligt och föredömligt pedagogiskt upplagt.

Något som ändå stör mig med Lego-spelen är bristen på utmaning. Jag är fullt medveten om att det är spel som främst har yngre förmågor som tänkt publik, men det märks hur genuint duktiga TT Games är på att utforma utmaningarna och med en högre svårighetsgrad hade det kunnat bli brutalt bra. Kanske kan man tänka sig att man väljer sin ålder i början och därigenom för svårighetsgraden justerad. Nu är det helt fritt från konsekvens att dö och man är så snabbt på banan igen att man aldrig någonsin ens hinner bry sig om att man missar.

Lego Harry Potter: Years 5-7
Varje del av de tre sista Harry Potter-böckerna har varsamt förvandlats till Lego, men de usla mellansekvenserna gör ändå storyn svår att följa.

PS Vita-versionen av Lego Harry Potter: Years 5-7 ser som sagt ut som sina stationära förlagor och det är både charmigt designat, tekniskt komplett och väldigt funktionellt med bra färgkoordineringar för när vilken magi ska användas var. Det märkliga är att den knivskarpa skärmen och fina prestandan dock gör att mellansekvenserna är fulare än spelet. De lättsamma slapsticksekvenserna är gryniga och suddiga och jag får övertala mig att jag behöver se dem för recensionens skull för att hindra mig från att trycka bort dem. Märkligt för en som minns 90-talet där mellansekvenserna alltid var det snyggaste i ett spel.

Liten brasklapp vill jag också utfärda av det enkla faktum att just Lego Harry Potter: Years 5-7 mår extra bra av en följeslagare. Att TT Games valt att inte ens låta en göra det mot en annan spelare lokalt är riktigt illa, och något onlinestöd finns som vanligt inte. Det är ett kraftigt avbräck som kostar en betygspinne. Man är helt enkelt inte riktigt lika sporrad att göra allt ensam.

Lego Harry Potter: Years 5-7
Snickra ihop en trehjuling med flak, ring i klockan på nämnda flak och locka till dig jätten. Busenkelt.

TT Games har även känt sig tvingade att nyttja den tryckkänsliga fram och baksidan. Som vanligt inte till något vettigt, men det är dock heller inget som krävs utan den som hellre vill de får föredömligt nog faktiskt spela old school. Något åtminstone jag tackar för.

I slutändan är det precis lika charmigt att återbesöka Hogwarts i Lego Harry Potter: Years 5-7 som det är till de stationära konsolerna. Det här är spel som verkligen gör sig bra till det bärbara formatet och är underhållande charmigt om man vet med sig att man brukar kunna spela igenom Lego-titlarna på egen hand. För er övriga skulle jag dock hellre rekommendera att köpa spelen till de stationära konsolerna och till TT Games skulle jag vilja informera om att det är hög tid att införa riktigt onlinespelen i Lego-spelen nu. Det står 2012 i almanackan, inte 2002.

6 / 10
+
Mycket innehåll, charmig design, passar för portabelt spelande