Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
FacebookFacebook
RECENSION

SMASH 'N' SURVIVE

Twisted Metal blev en besvikelse för många. Skall det rentav vara PSN-spelet Smash 'N' Survive som istället visar oss vart bilskåpet skall stå? Viktor har spelat och skrålat "Kom, kom, Carmageddon."


En av de mest klassiska kommentarerna som brukar dyka upp till recensionerna här på Gamereactors är att spel X "ser ut som et Nintendo 64 spel". Det är nästan alltid någon stjärna som skriver detta och i 99 fall av 100 så stämmer det förstås inte.

Men nu så. Här har ni chansen. Skriv "Nintendo 64-spel" för glatta livet. För det är precis vad bilfightingspelet Smash 'N' Survive ser ut som. Ett riktigt vidrigt litet Nintendo 64-spel. Ett fult sådant. Faktumet att det egentligen handlar om ett spel från 2012 och inte 1996 kan bara börja ursäktas med att både spelet och utvecklingsteamet måste haft kollektiv böldpest, spetälska och fulkoppor samtidigt med tanke på hur undermåligt allt ser ut. Jag känner att jag inte kan understryka detta nog. Både tekniskt som estetiskt är det helt enastående att ett spel kan se så här fult ut.

Smash 'N' Survive
Nej, detta är inte Destruction Derby från 97 utan Smash 'N' Survive från 2012.

Är Smash 'N' Survive roligt att spela då? Så klart det inte är! Vad trodde du liksom? I grund och botten är Smash 'N' Survive ett så kallat "car combat"-spel sprunget direkt från efterbörden till spel som Carmageddon och Twisted Metal. Lite som ett Robot Wars med sportbilar eller ett Street Fighter med vapenbestyckade vrålåk alltså. Konceptet i sig är kul och välbesökt av otaliga utvecklare. Lustigt nog är subgenren också lite av en soptipp för flera studios pinsamma förstaspel. Så som i det här fallet med indiska utvecklaren Version2 Games.

Här i Smash 'N' Survive tycks bilfysiken programmerats på månen och skademodelleringen är ungefär lika adrenalinpumpande som att se någon hyvla ost. I slow-motion dessutom eftersom spelet envisas med att sakta ner tiden i några sekunder, likt i Burnout-spelen, när bilarna smäller in i varandra. Så att vi liksom riktigt kan närgranska när de horribla texturerna skrapas av från fordonen.

Smash 'N' Survive
Det går att spela med kompisar också. Förutsatt att man vill bli av med dem eller bara ha riktigt tråkigt det vill säga.

Bandesignen är oinspirerad och vapnen är en variationslös drös bestående av obligatoriska stapelvaror som stora sågklingor, eldkastare och raketgevär. Hälften av dem fungerar inte ens. Så som den mekaniska hävarmen som skall kunna lyfta bilar men som gång på gång istället bara passerar igenom texturerna.

Smash 'N' Survive är på alla tänkbara sätt ett misslyckande både som spel och som ett värdigt mänskligt uttryck. Efter ytterligare en timme utan kul och bensinmacks-Heavy metal så får jag till slut nog. Jag trampar gasen i botten och låter bilen fara rakt in i en bergvägg. För att smashas. Inte för att överleva.

Istället så flyger bilen, likt ett spöke, rakt igenom den. Förstås.

03 Gamereactor Sverige
3 / 10
+
Flera spellägen
-
Värdelös fordonsfysik, usel skademodellering, fult som stryk, trist som träslöjd
BETA +