Lego Dimensions

Lego Dimensions - Fantastic Beasts and Where to Find Them

Lego Dimensions fortsätter att, bokstavligt talat, byggas ut med Lego-bit för Lego-bit. Vi har nu spelat den mesta påkostade expansionen ur den andra vågen till spelet...

Jag är väl knappast ensam om att älska Harry Potter och har läst böckerna ett otal gånger. När jag hörde att J.K. Rowling planerade att bygga ut trollkarlsvärlden på film blev jag genast orolig. Väntade något likande prologtrilogin till Star Wars, eller för den delen Hobbit-sömnpillren? Mer är inte alltid bättre. Men lyckligtvis blev jag överbevisad, Fantastic Beasts and Where to Find Them är en väldigt trevlig rulle och för min egen del anser jag att det är bästa filmtolkningen från Harry Potter-världen hittills.

Originalfilmerna var alltid för stressade och kom helt bort från den skolkänsla som är så tydlig i böckerna, när hela terminer av läsår skulle klämmas in på två timmar bio. Däremot lyckades Lego Harry Potter bra med den grejen och de är de överlägset bästa alternativen för den som vill spela spel i Rowlings underbara värld, och det inkluderar både grundspel och extraäventyr från Lego Dimensions. Med det i åtanke är det kanske inte så konstigt att jag blev överlycklig när ett paket Lego med ett äventyr baserat på den nya filmen slank in genom brevlådan tillsammans med Sonic the Hedgehog, E.T. och Gremlins.

Lego Dimensions
TT Games drämmer till med den bästa Lego Dimensions-expansionen hittills.

Om du spelat Lego Dimensions tidigare vet du hur genrer och älskade popkulturella fenomen blandas utan rim och reson, och precis som paketet med Ghostbusters ingår en ny portal att snickra ihop. Till skillnad mot för vad man kanske kan tro är det ofta hyggligt pilliga byggsatser som ingår och det tar en liten stund att sätta ihop allt, trevligt nog. I detta fall bygger man givetvis Magical Congress of the United States of America, och förutom det ingår sedan brittiska trollkarlen Newton Scamander (Eddie Redmaynes karaktär) och en blockig variant av Niffler som ärligt talat är snudd på skräckinjagande ful. Förmildrande omständighet är dock att den kan byggas om till Sinister Scorpion och Vicious Vulture.

Här slipper du trevligt nog vara något slags lärling och har redan från start tillgång till en uppsjö av olika attacker och förmågor. Det inkluderar att kunna spruta vatten samt en magisk väska. För er som kan Harry Potter är mycket känt sedan tidigare såsom standardgrejer som Lumos och Leviosa, men även mer obskyra formler som Diffindo.

Lego Dimensions
Ett mer gotiskt New York från tidigt 1900-tal utgör hubbvärld.

Om du inte sett Fantastic Beasts and Where to Find Them tidigare (isåfall gör det - filmen rockar som sagt) så får du vara beredd på spoilers i spelet. Du får nämligen spela igenom hela filmen fördelat på totalt sex banor komplett med mellansekvenser fyllda av dialog från just filmen. Räkna dock med lite annan tolkning. Du som spelat Lego-spelen förr vet såklart att parodiering är en stor del av behållningen, och detta är inget undantag. Skämten kan bli lite påfrestande ibland, men mestadels är det roliga grejer.

Lego Dimensions är som du såklart redan vet ett spel med leksaker där du förväntas handla en del dansk plast. Du kommer alltså inte åt allt i Fantastic Beasts and Where to Find Them utan vidare och vill du hitta alla hemligheter längs banorna så behöver du fler figurer. Till skillnad från Disney Infinity och Skylanders har dock TT Games löst det genom du kan "hyra" de leksaker du inte äger för spelets egen valuta. Att spela igenom själva äventyret går dock galant och är mäkta underhållande utan detta, även om variationen kontra tidigare spel kanske inte är sådär övermåttans stor.

Här finns även den obligatoriska hubben du kan navigera från, baserat på Manhattan från tidigt förra århundradet. Denna stadsdel har vi som bekant upplevt i Lego-form förr (inte minst i Marvel-spelen), men jag uppskattar såklart lite extra att den gjorts om och nu är betydligt äldre i sin design vilket känns... tjusigare. Det blir liksom lite mer Bioshock och art deco, och designen är överlag väldigt bra. Hubbvärlden är inte överdrivet stor men jag gillar det som finns och hur Central Park Zoo avbildats, och det bjuds även på lite gästspel.

Lego Dimensions
Var beredd på spoilers om du inte sett filmen.

Battle Arenas har som bekant nyligen introducerats till Lego Dimensions och i detta Lego-paket medföljer en ny bana även för detta ändamål. Den heter Arid Animal Habitat och utspelas i Newts väska. Det är en rolig bana med eldsprutande ormar och mysig design, men överlag återanvänds mycket grafik och det gör det svårare att navigera på banan när det börjar dra ihop sig. De explosiva delarna i områdena längre ner är för övrigt en trevlig twist jag gillar.

Det vore inte helt ärligt att säga att Fantastic Beasts And Where To Find Them kan mätas med ordinarie Lego-spel, vilka brukar vara oerhört innehållsrika. Däremot kommer det överraskande nära och erbjuder lång speltid med högt återspelningsvärde och detta är i slutändan den bästa expansionen till Lego Dimensions hittills - och det säger en hel del.

8 / 10
+
Väldigt mycket innehåll, underbar design, högt återspelningsvärde, urtjusig magisk kongress i Lego, roliga cameos, går att hyra karaktärer man ej äger