Svenska
Gamereactor
recensioner
Battlefield 2

Battlefield 2

Digital Illusions fastställer återigen att man är kungar på onlineskjutare. Battlefield 2 är bäst helt enkelt!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev här

* Obligatoriskt att fylla i
HQ

Det är synd att klaga men ibland önskar jag att jag inte var spelrecensent. Att jag helt enkelt inte behövde skriva recensioner utan bara kunde spela ifred. Varje sekund jag sitter med denna recension är en sekund förlorad på slagfältet. Mitt råd till dig är i alla fall att du härmed gör följande: Lägg Battlefield 1942 på hyllan. Du kan även lägga dit Battlefield: Vietnam, Delta Force: Black Hawk Down, Joint Operations och Star Wars: Battlefront när du ändå håller på. Battlefield 2 gör helt enkelt alla andra onlineskjutare till PC överflödiga och ointressanta. Välkomna istället en ny typ av onlinebaserad krigsföring och ett spel som får mig att önska att dygnet hade 32 timmar istället för 24 och att jag var arbetslös och ensam, isolerad och fokuserad. Jag får nämligen aldrig nog. Bara en match till. Tänker aldrig ge upp. Aldrig! Och ändå måste jag spendera hela kvällen med den här recensionen.

Konflikten i Battlefield 2 utspelas mellan tre olika supermakter på banor som hämtade från Gulfkrigets skådeplatser. Det står mellan amerikaner, kineser och en Mellanösternkoalition att göra upp om vem som är herre på täppan med egna unika vapen och fordon naturligtvis. Det finns totalt sju valbara truppslag men det brukar inte ta lång tid innan man hittat sin favorit. Pansarvärnet blev till exempel populärt bland många under betatestet, det gav intrycket av att vara den trupp som hade bäst utgångspunkt med sitt raketgevär som enkelt förvandlar fiendens fordon till brinnande infernon. Nu när jag spelat den färdiga produkten och samtliga kartor känns det dock annorlunda. Dice har lyckats få till en oerhörd variation i de tolv banorna och eftersom de ofta kräver helt olika spelstilar känns det också som olika upplevelser. På vissa kartor kan pansarvärnet vara mest fördelaktigt, på andra kan det vara krypskytten, även om det i slutändan naturligtvis hänger på hur bra du är och vem du spelar med.

Jag upptäckte nämligen snabbt att klyschan "det blir inte roligare än vad man gör det till" passar perfekt in på Battlefield 2. När jag lirade med andra recensenter som liksom mig var ganska nya så var Battlefield 2 ett bra spel men striderna blev utspridda och ofta förringade till små skärmytslingar. Men när folk från EA och Dice dök upp på servern, och jag kan nog anta att de spelat en hel del, så förvandlades Battlefield 2 till ett suveränt spel och striderna blev intensiva och hårresande. Anfallen blev väl koordinerade och allting flöt på otroligt väl under en van befälhavares, som jag återkommer till senare, ledning. Men det är just de olika banorna som gör att det hela tiden känns fräscht och som gör att man inte tröttnar.

Ta en av mina favoritbanor, Songhua Stalemate, till exempel. Det är en magnifik träskbana med mycket dimma, vatten och sumpmarker. Tunga fordon eller krypskytte är ganska meningslöst så det är snabba anfall som gäller, vilket passar min spelstil utmärkt. Jag gillade den mer infanteriinriktade spelstilen som Battlefield: Vietnam bjöd på och i Songua Stalemate så känns det som att jag är tillbaka i Sydostasiens djungler. Rent generellt är banorna riktigt intensiva och snabba, de är även dynamiska såtillvida att de ändrar storlek beroende på hur många spelare som ska kriga på ytan.

Detta är en annons:

Jag nämnde tidigare befälhavaren som nog är den mest spännande nyheten i Battlefield 2 som öppnar upp för ett helt nytt helvete för fienden, och för dig. Befälhavaren väljs av sina lagkamrater och är speciellt värdefull eftersom han bland annat har möjlighet att beordra artillerield. Detta är ett oerhört effektivt sätt att rensa ut en kontrollpunkt inför en stormning. Först lite artillerield och sedan de mobila enheternas väpnade vrede - effektivt och ytterst dödligt. Jag vet inte hur många gånger som jag själv varit inblandad i häftiga eldstrider om en kontrollpunkt bara för att plötsligt överraskas av regnande dödliga projektiler. På ett ögonblick förvandlas allt till ett öronbedövande kaos som ofta leder till en för tidig död av ens person.

En annan minst lika viktig egenskap hos befälhavaren är att han även agerar som en vandrande spawn-punkt vilket gör striderna om kontrollpunkterna mer intensiva. Genom att hålla sig vid liv så kan befälhavaren se till att anfallet kan pågå med mer eller mindre oförändrad styrka trots att några av de egna soldaterna dör. Befälhavaren sköter de flesta av sina ärenden i commander-vyn som påminner om ett realtidsstrategispel, man ser kartan ur fågelperspektiv med sina soldaters positioner, men man har även möjlighet att skanna området efter fiendesoldater. Med ett par klick kan man beordra sina kamrater till anfall, försvar och så vidare, perfekt för att bygga upp ett anfall men kanske något onödigt i praktiken. Oftast blir det ändå att alla springer åt varsitt håll och ingen bryr sig om vad befälhavaren säger. Det brukar ju vara så att teorin fungerar bättre än praktiken. Men som jag nämnde tidigare så är detta helt beroende på vem man spelar med och vem som är befälhavare. Det är lätt att tro att man passar in i en ledande roll men att behärska denna nya dimension av krigsföring kräver en hel del träning.

Även grafiskt excellerar Battlefield 2 med realistiska animationer och nytt fysiksystem bland annat som gör att man måste hålla koll på vad för material man skyddar sig bakom. Träskydd är inte precis det bästa vilket man snabbt upptäcker när fiendens eld snabbt penetrerar både mig och staketet. Rag-doll-fysiken som implementerats gör också sitt till för realismen och bjuder även på ganska komiska stunder när man folk glömmer att använda sin fallskärm vid hopp från högre höjder. För att på allvar ta del av samtliga grafiska finesser krävs dock en snabb dator utrustad med mycket minne och ett kraftfullt grafikkort. Men har man det så bjuder banorna på en oerhörd detaljrikedom som gör att jag inte får den generiska känslan som jag upplevde i Battlefield 1942. Spår lämnas kvar där fordon dundrat fram och dammet som virvlar upp i dess släptåg känns så verkligt att jag håller andan på riktigt när jag går igenom det. Det är närvarokänsla när den är som bäst.

I Battlefield 2 har det även införts ett nytt rankingsystem som är mycket likt det i Live-läget för Halo 2. Utför man sina laguppgifter bra, att rädda liv som sjukvårdare till exempel, får man poäng och erfarenhet som leder till permanenta befordringar som ger speciella fördelar i form av till exempel nya vapen. Man kan stiga i graderna ända till general och matchas sedan ihop med likvärdiga motståndare när det gäller erfarenhet och skicklighet. Ett perfekt sätt för att man hela tiden ska kunna spela mot jämbördigt motstånd, vilket faktiskt fungerar ypperligt.

Detta är en annons:

Det finns över 30 olika fordon i Battlefield 2 som alla är tagna ur våra dagars arsenal. Med allt från Mig-29 attackflyg till T-90-stridsvagnar kan man göra livet surt för sina motståndare och är man sjukvårdare så blir fordonet man färdas i ett mobilt sjukhus som helar alla som befinner sig i det. Bland fordonen så finner vi även min och många andras nemesis; helikoptern. Battlefield 2 upprätthåller traditionen av att göra helikopterflygning till ett mer riskfyllt projekt än att cykla en motorväg med förbundna ögon. Jag tror inte jag lyckats starta och landa en enda gång trots åtskilliga försök men det kanske är mig det är fel på (knappast!).

Battlefield 2 är lätt att komma in i men svårt att bemästra, och Digital Illusions har på ett strålande sätt lyckats blanda det bästa från Battlefield 1942 och Battlefield: Vietnam samt kryddat med ett förfinat spelsystem och mer valmöjligheter. Jag blir fortfarande förvånad över att de så väl lyckas balansera allting så att även nybörjare kan få en härlig spelupplevelse fri från konstant döende. De enorma banorna ger utrymme för massor av möjligheter men trots det blir det aldrig långdraget utan intensiteten finns där konstant. Battlefield 2 är klart den bästa onlineskjutaren just nu och kommer att ta över människors liv och datorer runt om i världen.

Battlefield 2Battlefield 2Battlefield 2Battlefield 2
09 Gamereactor Sverige
9 / 10
+
Högt tempo, oerhörd variation, bra rankingsystem och strålande spelkontroll
-
Plottrigt gränssnitt, jobbig musik
overall score
Detta är Gamereactor-nätverkets medelbetyg Du kan sätta ditt eget betyg genom att klicka här

Medlemsrecensioner

  • sebberyberg
    DICE har blivit så kända under 2000-talet efter deras skapelse Battlefield 1942 började säljas 2002 och har blivit större än någonsin efter... 10/10
  • Captian Price
    Dice har verkligen gjort det igen, med deras helskojiga Onlineröj i Battlefield 2. En riktigt stor vapenarsenal, och en hel bunt med olika fordorn... 9/10
  • TheSchoolGamer
    Jag hör hur smällen från granaten som sköts i väg av en MEC soldat. Vi är under attack. vi måste skydda det området som våran befälhavare... 9/10
  • contrarambo
    Skojigt skojigt om man kan hantera att dö var 5:e sekund när man är newbie. Fast jag föredrar hellre spawnsystemet där man får komma tillbaka... 8/10
  • LoveBF2Love
    Battlefield 2 är ett oerhört bra spel som Producerades av DICE 2005! Det är underhållande spelet igenom och man tröttnar aldrig! Det känns... 10/10
  • TheUnknown
    Med ett öronbedövande vrål skriker min gruppledare att vi ska resa oss från vårt gömställe i regnskogen. Samtidigt hör vi långt, långt... 9/10
  • krautzi
    battlefield 2 har jag bara spelat singleplayer på, lite multiplayer hemma hos en kompis. så kan ju inte igentligen säga så mycket. singleplayer... 7/10

Relaterade texter

Battlefield 2Score

Battlefield 2

RECENSION. Skrivet av Lars Jensen

Digital Illusions fastställer återigen att man är kungar på onlineskjutare. Battlefield 2 är bäst helt enkelt!

4
Upplev Falklandskriget i Battlefield 2

Upplev Falklandskriget i Battlefield 2

NYHET. Skrivet av Jonas Mäki

Project Reality heter en av de mer populära moddarna till Battlefield 2 och i den senaste utgåvan har Falklandskriget lagts till, komplett med brittiska och argentinska...



Loading next content