Jag har precis skjutit ner en helikopter med en eldboll. En eldboll som jag skapade genom att gnida mina handflator lite lätt mot varandra. Som du kanske förstår så älskar jag att återvända till Steelport och Volitions helgalna Saints Row: The Third, och lägga allt allvar bakom mig för en kort stund. När spelet släpptes i november bjöd det på spelvärldens bästa sandlåda, och i och med den sista nedladdningsbara expansionen, The Trouble with Clones, har den sandlådan blivit ännu bättre.
Det hela börjar med att gatugängets största fan lyckas klona Saints-ikonen Johnny Gat. I sann Frankenstein-anda leder detta till oanade konsekvenser och plötsligt befinner man sig på jakt efter den hämndlystne besten samtidigt som militären jagar en. Det som bjuds är ett skrattretande äventyr där Volitions fantastiska manus får män i kvinnokläder och gevär som skjuter arga bin att kännas som helt logiska inslag. Den här gången leker man även med berättarröster, vilket leder till många roliga dialoger mellan karaktärerna.
Precis som med de två tidigare expansionerna Genkibowl VII och Gangstas in Space så är det upplägget i The Trouble with Clones som stjäl showen. Till viss del för att det är så galet som det är, men också för att utförandet aldrig riktigt når upp till sin fulla potential. Visst är det lika actionpackat som tidigare, med hektiska fordonssekvenser och en massa skottlossningar, men just nu känns det som att jag redan gjort allt detta ett hundratal gånger tidigare. Senast i förra månadens expansion.
Det här är tredje gången jag möts av ett par helt ordinära Saints Row-uppdrag som är över inom en timme. Uppdrag som dryper av potential, men som oftast aldrig leder till någonting. Jag måste väl erkänna att det känns det hur grymt som helst att springa förbi den snabbaste av sportbilar och kasta eldbollar mot helikoptrar i det sista uppdraget, men så fort det är över så går det inte att använda dessa krafter igen. Det hade varit kul om man kunde ta med sig dessa saker till sandlådan som är Steelport. Bara det hade rättfärdigat prislappen på 70 kronor.
Jag känner att Volition åtminstone tänkt rätt med dessa nedladdningsbara expansioner. De har tillfört ännu mer galenskap till spelet i form av japanska tävlingsprogram, utomjordiska invasioner och nu superkrafter. Men det är som sagt utförandet det är fel på. Troligen är detta det sista stora utökandet av Saints Row: The Third, vilket såklart är väldigt beklagligt. Vi har fortfarande inte fått svar på frågor vi haft sedan Saints Row 2, och när kommer vi att få veta vad som hände efter slutet egentligen? Måste vi verkligen vänta till uppföljaren?
Som det ser ut just nu så är det precis så det ligger till, men skulle Volition någon gång komma med nytt material till spelet så måste de tänka om och satsa på substans och variation. Det här håller nämligen inte. Fast å andra sidan så har jag ju precis skjutit ner en helikopter med en eldboll...