Dexed

Dexed

Fyra korta banor, ful grafik och slaskig spelbarhet är vad som erbjuds i Enslaved-studions första VR-upplevelse

Medan de stora, riktigt stora, spelhusen fortfarande inte kastat sig över VR-trenden och medan Sonys egen virtual reality-mössa fortfarande saknar det där spelet som kommer att få den breda massan att lubba likt hjärndöda våldszombies mot närmaste elektronikbutik - dimper det med jämna mellanrum in ett par mer eller mindre spelvärda VR-titlar. Oftast i skymundan, oftast lite smyghemligt sådär. Inte mycket slinker undan mina vältränade emaljögon dock och under den senaste veckan har jag mått rekorderligt illa tillsammans med Dexed.

Dexed

Dexed är ett litet fyramansprojekt som utvecklades från skiss-på-papper till färdig produkt på cirka sex månader. En bra bit från exempelvis Nioh eller Resident Evil 7: Biohazard, med andra ord. Titlar som krävde 200+ man starka team och tog sju år (eller mer) att färdigställa. Och det är ju möjligen det som är charmen med VR just nu. Precis som med indiegenren. Små, små team kan göra små, små spel baserade på en enkel/skruvad idé som går snabbt att knåpa ihop och underhåller i korta perioder. Eller framkallar akuta kräkningar. Lite som att spela på lotto, det där. Åtminstone för min egen del (emaljögonen, du vet). Men-men, slutraljerat. Låt oss gå vidare.

Dexed

Utvecklarna bakom Dexed stavas Ninja Theory. Folket bakom storspel som Heavenly Sword, Enslaved och DMC: Devil May Cry. Studion anordnade för cirka ett år sedan ett så kallat Game Jam-konvent och den bästa idén från denna heldag var idén som Dexed är baserad på. Is/eld som aktiva motpoler i en händelselöst och chockerande ful spelvärld där spelaren åker längs en förprogrammerad bana och ombeds skjuta saker, med Playstation Move-spakarna. Det är abstrakt, bitvis utmanande och det finns ett par värdefulla moment inbakade djupt i kärnan av Dexed men överlag handlar det om en genomgående medioker axelryckning som mer känns som ett ganska slarvigt spelkoncept än ett spel för 100 spänn.

Dexed

Med endast fyra nivåer som skiljer sig lite för lite för att verkligen erbjuda något slags mervärde samt en bossfight som lämnar mig häpen av total tristess vore det märkligt om jag skulle rekommendera dig att lägga 100 kronor på Dexed. Detta känns snarare som en gratisprodukt för att kanske visa upp ett par kommande idéer till en samling minispel, eller något liknande. Jag hoppas istället att Ninja Theory precis som Insomniac, Sucker Punch, Naughty Dog och Guerrilla Games arbetar på riktiga storspel till PSVR så att vi kan få se vad hjälmen går för.

04 Gamereactor Sverige
4 / 10
+