Formula One 05

Formula One 05

Årets säsong bjuder på riktig spänning och ombytliga lopp tack vare nya regler. Då passar Sony på att delvis skärpa sig från tidigare synder

För ungefär ett år sedan var jag arg, mycket arg. Här tänker säkert den vane läsaren att jag alltid är arg, vilket till viss del må vara sant, men anledningen till min ilska då var Sonys Studio Liverpool. Orsaken var Formula One 04 och Liverpool-gängets avsaknad av ambition att bygga vidare på spelet de släppte året innan. Spelet från säsong 03 var i mina ögon fullkomligt lysande och mycket underhållande, medan förra årets version var en lat och fantastiskt blek karbonkopia med marginella förbättringar, såsom nya förare i olika stall. Spelmässigt var det dock identiskt, och till och med hade en liten bit av spelkänslan försvunnit från året innan, och jag undrade vad Studio Liverpool höll på med.

Mitt under den mest intressanta Formel 1-säsongen på flera år kommer Sony med sitt årliga officiella F1-spel, denna gång är förändringarna fler och det är ett bättre bättre spel än förra året. Körkänslan är intakt från de tidigare årgångarna, och Sony har denna gång sett till att göra sitt spel mer lättillgängligt för nybörjare. Resultatet är ett skalbart spel som enkelt kan förvandlas till ett stockcar-liknande arkadspel där man endast behöver trycka på gasknappen, och varken skador eller verkligheten tränger sig på.

Med alla hjälpmedel till bromsar och styrning avslagna finner man ett betydligt mer utmanande racingspel som visserligen inte är realistiskt, men likväl underhållande och en stor förbättring från förra årets upplaga. De utan erfarenhet i sammanhanget kan säkert komma att uppskatta den linje man kan få uppritad på vägen, som dels visar vilket spår man ska ta på banan, men även var alla bromspunkter finns. Något som är mycket effektivt när det gäller att skola in soff-förare in i Formel 1.

För att spelaren ska få maximal inlevelse i spelet har ett par grafiska effekter lagts till. Sätter man ett hjulpar för högt upp på en chican eller utanför asfalten skakas kameran om och allt eftersom hastigheterna tilltar suddas periferin ut och tunnelseendet tilltar, detta för att fartkänslan ska förtstärkas, något som fungerar precis lika bra som i Climax Moto GP-spel på Xbox. Vad gäller resten av grafiken så hänger Formula One 05 inte alls med bland sina racing-kollegor, och på samma maskin som levererar bilspel som Gran Turismo 4 och Enthusia känns det som att att detta inte riktigt håller, trots att det är snyggare än tidigare. Dock räddas grafiken av de tidigare nämnda extraeffekterna.

Formula One 05 har ett klart bättre flyt i racingen än tidigare och loppen är helt enkelt bra mycket roligare än förra gången. Säsongupplägget är intakt sedan tidigare, men ger lite mer för pengarna då man i takt med sina framgångar låser upp banor utanför mästerskapet, men framförallt klassiska formel-bilar från förr. Det är med andra ord helt möjligt att åla sig ner i sittbrunnen i en mäktig svart Lotus från slutet av 70-talet för att få minnas en tid då Formel 1 inte bara handlade om vem som spenderat mest pengar på sitt chassi. Innehållet är helt och hållet hämtat från årets säsong, med alla de förare och regeländringar som har tillkommit, vilket bland annat innebär att man inte längre får byta däck under loppets gång såvida man inte får punktering. Tillkommit har även Turkiets GP som går av stapeln i Augusti, men redan innan dess är det möjligt att leda den finländske suveränen Kimi Raikönnen och McLaren till mästerskapstiteln.

Formula One 05 faller lite kort på att det helt enkelt inte tillför tillräckligt mycket nytt till receptet, och att skadorna på bilarna aldrig är speciellt livsfarliga, trots att det rör sig om ganska sköra fordon som inte tål någon som helst närkontakt med omgivning eller andra bilar. Över lag, en klar förbättring från förra årets spel, men som till viss del lever på små kosmetiska detaljer som inte till fullo kan kompensera för viss avsaknad i spelglädje.

Formula One 05Formula One 05Formula One 05Formula One 05
7 / 10
+