Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português

RECENSION

SILENT HILL: DOWNPOUR

Det var inte bara spöregn, tjock dimma och äckliga monster som väntade Mathias i den lilla staden Silent Hill, utan även en av årets hittills största positiva överraskningar...

När himlen mörknar och regndropparna börjar falla vet jag att det är tid nog att dra sig undan. Jag släpper alla andra tankar och börjar genast söka skydd från både stormen och de hot den lockar fram, för de annars tysta gatorna i Silent Hill är inte så säkra längre. Natten spenderar jag istället med att undersöka mitt senaste gömställe i jakt på nya redskap och ledtrådar till vad som egentligen inträffat här. Var är alla människor? Och vad är det för skuggvarelser som tagit deras plats?

Under de följande 10 timmarna är jag Murphy Pendleton, en rymling som efter att en fängelsetransport kört av vägen befinner sig i den där tysta lilla staden på kullen. Varför stadens dimma slukat just Murphy, och vad det är han gjort sig skyldig till, är såklart frågorna med stort F genom hela Silent Hill: Downpour, och även om storyn i sig inte har samma tyngd som den i till exempel Silent Hill 2 så innehåller den allting man vanligtvis förknippar med serien. De absurda metaforerna och det vuxna temat är väl utfört, och den mindre samlingen gåtfulla karaktärer kommer alla till liv tack vare bra röstskådespel.

Silent Hill: Downpour
Murphy Pendleton är en av seriens mest intressanta huvudkaraktärer. Hans bakgrundshistoria (som berättas via flashbacks) och handlingens stora fokus på våld mot barn ger hela spelet en mörk ton.

Med det sagt så är Silent Hill: Downpour som bäst när man inte följer det självklara spåret av brödsmulor. Det är nämligen när staden öppnar sig för utforskning som Vatras uppfriskande nyheter till formeln uppenbarar sig. Vi snackar om ett mer spännande Silent Hill, med kyrkogårdar, biografer och polisstationer som alla går att besöka utan att vara obligatoriska destinationer på Murphys resa. Dessa platser döljer mörka hemligheter de också, som leder till några minst sagt minnesvärda sidouppdrag.

Att söka skydd i ett kusligt hus och ta del av dess obskyra berättelse får inte bara staden att kännas med levande, det förgyller även spelupplevelsen på ett helt nytt sätt. Förhoppningsvis är det denna riktning man tar i framtiden med serien. Man vet aldrig vad som väntar runt hörnet, i nästa sunkiga gränd eller på vinden i den där ruggiga lägenheten man precis klivit in i. Och det är precis det Silent Hill ska handla om.

Silent Hill: Downpour
Sidouppdragen känns ungefär som kortare avsnitt av en TV-serie. De bjuder alla på spännande berättelser från Silent Hill och innehåller unika twister på det spelmässiga.

De mer storydrivna delarna å andra sidan är väldigt linjära, precis som de alltid varit. Även om man utforskar ett mäktigt skogslandskap så stöter man på gott om osynliga väggar, vilket är beklagligt med tanke på hur mycket en öppen skog hade gjort för inlevelsen. Även de så kallade Otherworld-sekvenserna är väldigt linjära.

Dessa brukar vanligtvis bjuda på de mest obehagliga och svåraste delarna i ett Silent Hill-spel, men den här gången är tömda på fiender och består istället av dödliga hinderbanor och lättare pussel. Ibland stöter Murphy även på en ond ljusboll som jagar honom genom blodtäckta labyrinter, ungefär som i Silent Hill: Shattered Memories.

Men trots att den andra världen inte är en lika hotfull plats längre är den fortfarande grafiskt intressant. Miljöerna är absurda och använder sig av mycket vatten, och atmosfären är även den fenomenal genom hela spelet tack vare fantastisk detaljrikedom och inlevelserika effekter. Stadens gator är fulla med bråte som skvallrar om invånarna slutgiltiga öde, och att bara gå runt och leta efter tidningsurklipp för att få mer bakgrundshistoria känns belönande.

Silent Hill: Downpour
Föremålsjakt och pussel är såklart en stor del av Silent Hill: Downpour, och tycker man att många spelserier blivit allt mer actionorienterade så lär man uppskatta vad Vatra gjort här. Till och med bosstriderna har ersatts med pussel.
BETA +