Kinect Star Wars

Kinect Star Wars

Vi har testat det mest påkostade och efterlängtade spelet hittills till Microsofts rörelsekänsliga kamera för att ta reda på om kraften är med Kinect Star Wars eller inte...

Den pratsamme C-3PO hälsar mig välkommen med sin nervösa stämma. Vi befinner oss i Jedi-akademin och droiden bläddrar genom de historiska arkiven, digitala lagringsenheter uppställda på kilometer av bokhyllor. Detta visar sig vara huvudmenyn i Kinect Star Wars, Terminal Realitys satsning där vi ska kontrollera Kraften med hjälp av Kinect.

Dessa minispel finns tillgängliga i Kinect Star Wars: Jedi Destiny, Podrace, Galactic Dance Off, Rancor Rampage och Duels of Fate. Om vi stökar bort den sämsta först, Jedi Destiny, så får vi här följa historien om en ung padawan och dennes kamp mot den mörka sidan av kraften. En rörelse med handen låter oss lyfta och slänga iväg föremål med Kraftens hjälp, och tar vi ett litet steg framåt rusar vår jedi hastigt framåt i en Force Dash.

Kinect Star Wars
Är det du Jesper?

I en övningsrunda får vi slåss mot de små robotbollarna Luke Skywalker en gång sparrade mot, och visst, det är en smula coolt att leka jedi på detta sätt. Ambitionen har varit att göra ett Star Wars: The Force Unleashed med Kinect-stöd, men tyvärr försvinner min entusiasm efter bara några minuter, då Jedi Destiny-läget i själva verket är en spelkontrollmässig katastrof.

Om jag inte rör armen väldigt långsamt har jag egentligen ingen kontroll över svärdet, och jag blir aldrig motiverad att hacka genom samma gamla typer av fiender. Upplevelsen är ungefär lika bekväm och unerhållande som att hålla en telefonbok på en armlängds avstånd i femton minuter. Klassiska tredjepersonsäventyr är helt enkelt ingenting för Kinect, och brist på en vanlig handkontroll gör allt dumt och tråkigt. Här finns massor av olika scenerier och vackra mellansekvenser, men den interaktiva delen i Jedi Destiny är dessvärre otroligt irriterande och tråkig.

Kinect Star Wars
Alla talar svenska i Kinect Star Wars och även om Yoda låter lite väl mänsklig är skådisarna överlag bra.

Men det blir bättre, mycket bättre. Podrace-delen, där vi kappkör i sex olika banor för att bli snabbast i galaxen är betydligt lättare att styra. Sträcker vi ut bägge armarna gasar vi, drar vi dem mot oss saktar vår svävare ned. I kurvorna sträcker du ut en arm och lägger dig på sniskan i en (förhoppningsvis) snygg sväng. Du har dessutom en del specialare att använda; en reparationsrobot, eldkastare och en självständig krigar-droid. Att susa fram i Podrace-läget längs Mos Eisleys sandiga sluttningar är riktigt roligt, både för barn och vuxna.

Galactic Dance Off är Kinect Star Wars svar på Dance Central, och här får du svänga dina lurviga i kända platser som exempelvis Jabba the Hutts palats. Här vankas inte klassiska låtar som dängan från Cantina Band, utan i stället nya tolkningar av moderna hits som har fått en Star Wars-sminkning. Christina Aguileras Genie in a Bottle har blivit Princess in a Bottle, och så vidare.

Kinect Star Wars
Star Wars-känslan är genomgående väldigt bra i Kinect Star Wars, och självklart gör John Williams musik sitt för upplevelsen.

Idén är verkligen rolig, och låtlistan bör ha något för alla smaker. Två personer kan dansa samtidigt, och efter Han Solo och Lando Calrissian tävlingsstuffat mot varandra kommer du aldrig att se dem båda med samma ögon igen. För att låsa upp alla låtar här behövs en del arbete, då svårighetsgraden är relativt hög, inte minst då spelkontrollen är lite inexakt ibland, men att dansa med Stormtroopers under en dödsstjärne-discokula till tonerna av Daft Punk kompenserar detta med råge. När du tröttnat på Dance Central är detta faktiskt tokkul.

Att stampa omkring i Rancor Rampage som en jätte-Rancor från Mos Eisley, bör vara särskilt en hit för de yngre spelarna. Detta är en bärsärkargång som har allt du kan tänka dig: du får äta eller kasta människor och riva ned hus med kraftfulla attackar. Rancor Rampage är härlig nonsens, perfekt för att varva ned eller få ur sig aggressioner, och det har åtminstone en smula potential för de som gillar att jaga high scores.

Kinect Star Wars
Spelläget Duels of Fate innebär ljussabel-dueller, i stil med dem i Jedi Destiny. Här kämpar du dig fram mot höjdare som Count Dooku och Darth Vader.

Trots den enorma besvikelsen vad gäller svärdduellerna i Kinect Star Wars, gör man fel i att avfärda spelet totalt. Den vackra och kärleksfulla presentationen, de fartfyllda Podrace-rundrona, de fånigt roliga danserna och Rancorns framfart är skäl goda nog att införskaffa Kinect Star Wars. Det finns tyvärr inget onlineläge, men med en kamrat bredvid dig blir allt extra uppsluppet och underhållande. Har du en Kinect, en fäbless för Star Wars och en smula barnasinne kvar bör du ge detta en närmare titt.

7 / 10
+
Roligt för de yngre, dansdelen äger, trevliga mellansekvenser, bra Star Wars-känsla