Pandora's Tower

Pandora's Tower

Utvecklaren Ganbarion känns främst igen för sitt dussintal One Piece-spel, men med Pandora's Tower bevisar den japanska utvecklaren att man har mycket mer att komma med.

Vad är det med God of War som gör att vi refererar till det i tid och otid när det kommer till jämförelser med helt andra spelserier? Inför Pandora's Tower har jag hört om halvguden minst ett dussintal gånger, men med spelet framför mig har jag svårt att dra några särskilt tydliga paralleller. Faktum är att det känns ungefär lika rätt att jämföra The Legend of Zelda med Mass Effect. Självklart är vissa skruvar och muttrar i spelmekaniken besläktade men spelupplevelsen är, detta till trots, unik och totalt fristående.

Pandora's Tower berättar historien om Aeron och Elena, men man har varit noggrana med att inte säga för mycket direkt. Istället är det upp till dig som spelare att täcka av tavlan bit för bit under äventyrets gång. Det enda vi vet om det unga parets relation inledningsvis är att Elena har blivit infekterad med en förbannelse som långsamt kommer att svälja henne om Aeron inte lyckas samla in kött från 13 olika monster i 13 olika torn i landet.

Varför just Elena drabbats av förbannelsen kommer du att få reda på längre fram. Det i kombination med möjligheten att utveckla relationen mellan huvudkaraktärerna är en väl fungerande drivkraft som vägrar släppa taget, precis som det ska vara när det kommer till japanska rollspel.

Pandora's Tower
Stackars Elena måste käka rått monsterkött för att bli frisk. Hon är dessutom vegetarian därtill.

Ironiskt nog är landets invånare vegetarianer av religiösa skäl, men det hade inte spelat någon större roll då det inte rör sig om någon välstekt oxfile utan snarare rått monsterkött som Elena måste käka upp för att friskna till. Hur svårt det är för henne att motstå omvandlingen till en best visas främst upp genom trovärdiga och väl utförda filmklipp.

Det engelska talet och den klassiska musiken från bland andra Beethoven och Verdi är i absoluta toppklass. Detsamma kan inte sägas om presentationen och grafiken som stannar någonstans på beskrivningen väldigt bra. Nintendo Wii orkar förmodligen med mer men jag har lärt mig från erfarenhet att man inte kan kräva för mycket från japanska rollspel, vad beträffar det rent grafiska alltså, så Pandora's Tower står trots allt ut som ett av de fagrare inslagen i genren.

Pandora's Tower
Hur du spelar kommer att påverka vilket av de mutlipla sluten du får uppleva.

Uppgiften ter sig förstås omöjlig för Aeron som knappast är någon etablerad krigare, men det finns inget alternativ. Viljan att hjälpa Elene tar överhanden och Aeron finner sig snart rustad med de vapen och föremål han kommer att behöva för att ta sig an de milt sagt taskiga oddsen. Mellan varven är det essentiellt att återvända till Elena för att ge henne sin regelbundna dos ruttet kött, och det är här Pandora's Tower passar på att fokusera på såväl karaktärsuppbyggnad som att knyta banden mellan Aeron, Elena och spelaren.

Hur effektiv du som spelare är på att återvända till Elena med kött eller till och med gåvor kommer att ha inverkan på både relationen mellan Aeron och Elena och din väg mot ett av spelets multipla slut. Japp, det finns flera stycken, och långt ifrån alla är särskilt positiva. Kommer du att offra extra tid till att hänga med sjuklingen eller kommer du att spendera varje ögonblick på det storslagna äventyret? Det är ett gammaldags och beprövat koncept, men tillika ett som fortfarande fungerar.

Pandora's Tower
Varje torn och utmaning kommer att kännas unik, trots en del återkommande problemlösning.

Tornen som Aeron måste besöka är långt ifrån fantasilösa områden fyllda med monster som måste slaktas på löpande band. Strukturen må vara relativt simpel men du kommer definitivt att stöta på en hel del lurig bandesign på vägen. Det finns exempelvis ett gäng pussel att lösa och hemligheter att upptäcka, men viktigast av allt är att varje torn känns unikt och implementerar distinkt karaktär.
Den gemensamma nämnaren för tornen är att du måste bryta sönder kedjorna på dörren till bossen.

Detta görs genom att ta sig fram via strider, plattformsmoment och pussellösning. Du kommer bland annat att kunna svinga dig fram med Aerons kedja - samma kedja som används för att döda monster. Du kan exempelvis hugga från ett visst håll för att knyta fast en viss kroppsdel på fienden och därmed hindra dess rörelser. Är du riktigt vass kan du till och med knyta fast fiender i varandra.

Pandora's Tower
Pandora's Tower är ingen regelrätt rollspelstitel. I slutändan visar det sig att man sneglat på såväl The Legend of Zelda som God of War i utvecklandet.

En av beståndsdelarna som jag håller extra kär i Pandora's Tower är de varierade och utmanande bosstriderna. Här känner jag igen mig direkt i framförallt The Legend of Zelda där det gäller att hitta en unik svaghet för varje boss. Jag tänker inte förstöra nöjet för dig genom att avslöja någonting, men utvecklaren Ganbarion har definitivt hittat på en hel del fiffiga utmaningar och lösningar som får Pandora's Tower att kännas mer som en äventyrstitel än ett renodlat rollspel.

När jag fått reda på varför relationen mellan Aeron och Elena är så speciell, varför just hon lider av förbannelsen och varför jag varit tvungen att springa ärenden i landets 13 torn känner jag inte att jag upplevt ett genuint mästerverk, men väl en intressant historia. Det gör dessutom ingenting att gränserna mellan action och rollspel är aningen otydliga. I slutändan är Pandora's Tower en prisvärd titel med rejält djup för den som vill uppleva ett lättsammare äventyr än vad som bjuds i The Last Story och Xenoblade Chronicles.

8 / 10
+
Variationsrikt, involverande story, tjusig grafik, fantastisk musik, trovärdigt röstskådespel