När man som ny 3DS-ägare besöker Nintedos eshop för första gången så tar det inte långt tid innan man står där och krampaktigt kramar hjärtat i chock. 50kr för ett spel!? 50kr för Super Mario Bros!? 50kr för Cut the Rope!? Det känns nästan som man åkt lite tidsmaskin tillbaka till Bergsala och tiden när Nintendo-kartellen rådde.
Jag hoppas verkligen att Nintendo med tiden kommer inse att deras prissättning måste få en större bredd. Vi behöver sju kronors spelen på Nintendo 3DS också. Därmed inte sagt att det inte skulle finnas plats för enklare spel för en femtiolapp. För det finns det. Det visar Speedthru: Potzol's Puzzle.
Utvecklarna Keyfactory har här gjort något så kreativt som ett höghastighetspusselspel i fallande 3D. Du spelar som en väktare formad som en liten aztekiskt tetriskloss med uppdraget att återställa ordningen i ett land som slitits i trasor av den onda guden Kaotl. Historien är simpel men härligt söt och storögd.
Banorna är utformade som långa fallande korridorer där du måste navigera dig förbi stenväggarna genom att passa in din väktare i olika hål. Banorna går även på tid så ju mer du vågar boosta och pussla under press desto mer poäng väntar i slutet. Längs med åkturen är det även viktigt att samla hjärtan genom att bygga kombos och utföra diverse "trick". Detta genom att låta markören, som visar vart din väktare är på väg, fylla i alla håligheter i den annalkande väggen innan du passerar den. Enkelt och helt vansinnigt roligt.
Mängden banor är svindlande (90 stycken!) och den imponerande variationen Keyfactory åstadkommer i dem genom relativt enkla medel är inget annat än imponerande. Banorna är visserligen relativt korta eftersom de anpassats till det bärbara formatet men omspelarvänligheten är stor tack vare ett smittsamt poäng- och medaljsamlande. Till det kommer även olika spellägen som utmanar ditt blixtpusslande, pussla på tid, pussla med begränsande drag med mera, och ett trevligt flerspelarläge där ni kan tävla om vem som är den bäste aztekklossen.
Presentationen är söt och charmig med sin "kawaiiserade" aztekstil och musiken i spelet gör sitt bästa för att försöka emulera Koji Kondo utan att verka respektlös.
3D-effekten är också den enkel men väldigt effektiv. Att kunna bedöma avståndet mellan pelare och hinder samtidigt som du förtvivlat pusslar vidare och ser den annalkande väggen komma frustande mot dig är ett spelmoment som än så länge bara 3DS:en klarar av.
Så räds inte den högre prislappen. Speedthru: Potzol's Puzzle är precis den typen av spel som gör betydligt mer än vad som förväntas av appträsket men som samtidigt inte når upp till höjderna för ett fullprisspel. För formatet där emellan är det däremot snudd på perfekt. Roligt, beroendeframkallande och bärbart. Skaffa det!