Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands

recension

Super Bomberman R

Ultraklassiska Bomberman gör comeback efter sju långa år till Nintentendo Switch. Vi lät vår meste Dynamit-Harry hårdtesta och författa en recension...

Det finns ett spel som får mig att fortfarande plocka fram min Sega Saturn ett par gånger per år, nämligen Saturn Bomberman. Här föll alla Bomberman-beståndsdelar på plats med vacker pixelgrafik och medryckande musik - samt att det hade möjligheten att spela lokal multiplayer med upp till nio andra vänner. Detta är ganska exakt lika underhållande som man kan tro, och i tio års tid var det spelet som gällde när Bomberman-suget behövde åtgärdas.

Då släpptes Bomberman Live till Xbox 360 med multiplayer för upp till åtta med onlinestöd och riktigt lyckad presentation. Är vi inte fler än fyra som spelar är det fortfarande mitt förstahandsval när det ska spelas Bomberman. Men det har blivit allt mindre ofta på slutet. Saturn-pixlarna kommer tyvärr inte riktigt till sin rätt på en 65 tum stor TV med RGB-anslutning och Xbox 360 är tyvärr inte helt trevlig att dra fram eftersom det likt alla moderna konsoler ska uppdateras en massa. Och eftersom Konami köpte Hudson och på slutet i det närmaste avvecklat sin TV-spelsverksamhet har nya Bomberman lyst med sin frånvaro. Tills nu.

Super Bomberman R
Klassiska Bomberman är lika roligt nu som då och Switch-versionen fungerar oerhört bra.

Efter sju långa år har det äntligen kommit ett nytt spel i serien, nämligen Super Bomberman R till Nintendo Switch. Det är högt prissatt och en sådan där titel som man kanske lätt förbiser när en ny sprillans ny konsol ska införskaffas eftersom det finns sexigare spel. Men gör inte det. Visst, det är verkligen "bara" Bomberman av precis det slag vi sett förr och mycket riktigt finns sexigare spel. Men faktum är att Switch gör serien mer rättvisa än någon annan hårdvara sedan det kom till Sega Saturn år 1996.

Jag har liksom alla er andra småskrattat lite åt de ostiga reklamerna där folk står hemma och lirar Switch i kulörta kök eller på något tak i anonym amerikansk stad. Det blir liksom lite för ansträngt. Men med Super Bomberman R har jag plötsligt blivit bryskt motbevisad. Det finns en marknad för detta bara spelen är de rätta.

Super Bomberman RSuper Bomberman R
Upp till åtta personer ska kunna spela samtidigt, vilket vi dock inte haft möjlighet att testa.

Att lägga sig i sängen och lira lite lokal co-op med sambon i storyläget hållandes varsin handkontroll? Inga problem. Hälsa på polaren med småbarn som inte kunde ta sig hit och spela multiplayer genom att bara fälla ut stödet och lira på fyra personer i hans hall? Inga problem. Detta urgamla koncept från 1983 fungerar fortfarande väl och även om egentliga nyheter saknas är spelet precis så uppfräschat som det behöver vara och den skarpa Switch-skärmen gör att det sällan blir rörigt i matcherna att hålla reda på vem som gör vad.

Super Bomberman R
Super Bomberman RSuper Bomberman R