Star Trek: Elite Force 2

Star Trek – Elite Force 2

Elite Force 2 är en av de bästa skjutarna på länge. Så varför inte utforska rymden medan vi alla väntar på Doom3 och Half Life 2.

Oj vad jag har längtat! Första Elite Force är, enligt mig ett av de absolut bästa Star Trek-spelen. Något som kanske inte säger speciellt mycket då dessa brukar hålla en horribelt låg nivå. Elite Force bjuder dock på en spelupplevelse av en helt annan kaliber än de flesta andra Star Trek-licenser. Att det här klassar mig som en högsta nivåns nörd, det får man helt enkelt med på köpet.

För er som inte spelat ettan så kanske det är på sin plats med en liten historisk tillbakablick. Spelet handlar om en specialgrupp - the Hazard team - som ursprungligen bildades på U.S.S. Voyager under resan hem genom Deltakvadrantens okända faror. Här i tvåan har Voyager kommit tillbaka till jorden och gruppen upplöses för att den helt enkelt inte längre behövs på hemmaplan.

Snart börjar det emellertid hända både det ena och andra hända i galaxen. Vilka är bättre lämpade att ta hand om alla äckliga aliens som tror att de kan komma undan med vad som helst? Du, givetvis tillsammans med dina gamla vänner från Voyager. Kapten Jean-Luc Picard som rattar den gamla trotjänaren U.S.S. Enterprise tar våra vänner under sina vingar och sen bär det iväg ut på äventyr. Handlingen är till skillnad mot ettan, som var en samling uppdrag som inte nödvändigtvis behövde höra samman med varandra, så följer handlingen i STEF2 en klarröd tråd. Spelet kretsarkring konflikten mellan två raser. Alexander Munro och hans kamrater i Hazard team kommer givetvis emellan.

STEF2 bjuder på en kanonad av ögongodis. Jag tycker att jag har en skaplig burk, men det är sällan jag kan köra spel till max ändå. Det är nästan så att jag har börjat misströsta och tycka att ett GeForce 4 Ti 4600 kanske inte är så mycket att hänga i julgranen när allt kommer omkring. Mina tvivel har skingrats, och det med eftertryck. STEF2 kan man köra med kantutjämning och allt möjligt lull-lull påslaget och det går ändå så snabbt att man får hålla sig i skrivbordet för att inte åka av stolen. Quake III arena-motorn visar återigen att det är en av de absolut bästa plattformarna när det gäller att leverera en övertygande upplevelse. Spelet är verkligen snyggt. Både till de tekniska effekterna samt design och formgivning. Att sedan ljudet inte heller går av för hackor gör inte tillställningen tråkigare.

Jag testade tidigare Star Trek - Starfleet Command 2 och blev djupt besviken, spelet var rent ut sagt kass och inte blev det bättre av att användargränssnitt och annat grafiskt inte alls stämde in på Star Trek-profilen. Så är det då tack och lov inte här allt följer utseendemässigt TV-serierna och filmerna från Next Generation universumet och man känner sig riktigt hemma. Att Patric Stewart sen gör Picards röst och Tim Russ är med som Tuvok tar ju inte heller ner intrycket.

Spelet har, mest plikttroget, en flerspelardel. Den kallas holomatch och liknar till mångt och mycket Quake eller Unreal Tournament. Det är inte för den man köper spelet, det är för den njutbara ensamspelardelen. STEF2 är en helgjuten produkt som är ett givet köp om man gillar förstapersonsskjutare. Är man sedan lite av en smygtrekkie som jag finns det inga alternativ, habegäret är totalt.

Star Trek: Elite Force 2Star Trek: Elite Force 2Star Trek: Elite Force 2Star Trek: Elite Force 2
9 / 10
+