Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands

Lego Worlds

Lego Worlds

Vi har gett oss i kast med TT Games Minecraft-utmanare för att ta reda på om digitala plastklossar är lika roliga som de verkliga förlagorna...

Egentligen är det märkligt att det tagit så lång tid. Minecraft är ju i grunden ett digitalt Lego, men Lego-spelen har istället kommit att bli synonyma med lättsamma familjeäventyr. Först nu kommer Lego Worlds, ett spel där du likt Minecraft ska göra det Lego faktiskt en gång blev känt för - bygga saker (med klossar).

Låt dig inte luras av titel och omslag som många säkert gjort, det här är alltså något helt annat än exempelvis Lego Star Wars eller Lego Dimensions. Det här är ett Lego-spel i ordets rätta bemärkelse, som ironiskt nog redan kallats Minecraft-klon på sina håll. För de av er som hängt med en längre tid, vet ni säkert att det här spelet har funnits tillgängligt i snart två år som Early Access-titel till framför allt PC.

Lego Worlds
Det finns massor av bitar att använda och samarbetsaspekten är som alltid bra i Lego-spelen.

Sakta men säkert har det sedan fått växa fram, och det märks även sedan Lego Worlds officiellt lanserats att detta betraktas som något att bygga vidare på. Vi kan givetvis räkna med massor av Lego-byggsatser som DLC och framför allt att fansens feedback kommer leda till nya verktyg och andra förbättringar. Något att se fram emot såklart.

Jag har rent kreativt tummen mitt i handen och detta är ett stort problem när det ska spelas spel där jag förväntas skapa saker. Det funkar liksom inte för mig. Lyckligtvis tar Lego World hand om mig från första början och erbjuder vad som bäst kan liknas med motsvarigheten till klassiska Lego-ritningar så det enklare går att komma igång med att skapa objekt att fylla spelvärlden med. Undan för undan slussas jag runt som i ett mer traditionellt Lego-spel och får längs vägen veta mer om hur jag kan skapa saker själv från grunden.

Lego Worlds
Innan du får tillgång till det friare byggandet vankas en väldans massa tragglande.

Någon riktig story finns inte och mest handlar det om att faktiskt prova sig fram och utforska saker att göra. Sakta men säkert kommer jag allt närmare den åtråvärda titeln "Master Builder" då jag själv kan sätta igång med snickrandet fullt ut. Detta görs genom att samla ihop 100 stycken gyllene brickor, vilket dock är lättare sagt än gjort, och när jag vill handla något nytt betalar jag det med de traditionella runda "studs"-bitarna vi vant oss vid från andra Lego-spel. Upplägget är bra och det går fort att komma in i Lego Worlds, vare sig man är en yngre förmåga med utforskarglädje eller luttrad gamer som cyniskt redan sett "allt" i spelvärlden.

Det som kanske imponerar mest är hur vansinnigt fritt det står dig att lösa alla uppgifter. När du fått fler verktyg till ditt förfogande har du direkt gudomliga krafter att använda. Marken kan "terraformas" på samma sätt som i Peter Molyneux klassiska Populous från 1989 och vill du upp till ett tak kan du enkelt rasera hela byggnaden för att på så sätt se vad som finns där uppe. Du kan verkligen göra om och förändra på ett sätt som väldigt andra spel kan matcha.

Det här med att faktiskt bygga saker i Lego Worlds är annars en småkomplicerad historia. De av er som spelat till PC tycker säkert att det fungerar okej med mus och tangentbord, men jag tycker inte utvecklarna lyckats lika bra som Mojang med att anpassa spelkontrollen och layouten av denna till dosa och det är ganska klumpigt att snickra saker (jag har i huvudsak testat Playstation 4 och Xbox One) och menyerna är inte särskilt intuitiva. Ofta känner jag mig lite frustrerad av otydligheten och vet inte riktigt vad som ska göras härnäst, alternativt ännu värre att jag faktiskt vet det men inte löser det kontrollmässigt.

Lego Worlds
Grafiken känns oväntat gammal.

I konkurrensen med Minecraft är det såklart inte svårt att erbjuda tekniskt mer avancerad grafik, men där det lika mycket handlar om ett designval som blivit oerhört ikoniskt, känns Lego World lite... gammalt. Det är tämligen odetaljerat utan särskilt bra belysning och färgerna har inte den här "Lego-lystern" jag vant mig med från TT Games. Ännu värre är att grafikmotorn trots det ofta inte hinner med riktigt, kameran gör ett halvrisigt jobb och det finns tyvärr även buggar av det slag som borde ha polerats bort. En jämförelse med exempelvis Dragon Quest Builders är ofrånkomlig eftersom det visar att det går göra djupa spel kring konceptet att bygga saker och ändå få en påkostad känsla.

När Lego Worlds är som bäst går det absolut att ha kul med spelet. Det är verkligen Lego-byggarnas drömtitel och jag hyser inga som helst tvivel om att detta kommer bli stort, finputsat och med tiden få en uppsjö av direkt häpnadsväckande saker skapade av andra Lego-gamers. Att överhuvudtaget nå dit och få tillgång till det fria byggandet tar dock väldigt lång tid och jag tvivlar på att särskilt många yngre klarar det utan föräldrars assistans. Ett halvår till som Early Access-spel hade gjort det gott och kunna bidra att många av de mer uppenbara missarna kunnat undvikas.

Lego Worlds
Potentialen för ett bra spel finns, men Lego Worlds är inte där ännu.

Man får bara en chans till ett första intryck och Lego Worlds tar den tyvärr inte riktigt. Här finns potentialen till något riktigt bra och om ett år lär det vara ett helt annat spel än vad det är nu. Tills dess är dock detta ett spel andra än verkliga Lego-entusiaster kan vänta med.

6 / 10
+
Extremt goda byggmöjligheter, mycket att upptäcka, väl animerat, bra co-op