Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Night in the Woods

Night in the Woods

Nyfikenhet, kamratskap, depression, lojalitet, ifrågasättande, tvivel, cynism... Teman som alla behandlas i debutspelet från Infinite Fall

Det finns en underbar blandning av manér och en kontrast i den övergripande tematiken i det här indieäventyret som gör det till årets hittills bästa spelupplevelse, för min del. Hur man blandar en till synes barnsligt simpel estetik med vuxna, mörka teman och med enormt finurliga detaljer berättar en historia om något som få spel vågar vidröra. Night in the Woods fångar på ett underbart stilsäkert sätt känslan av ovisshet som nybliven "vuxen" och alla de svåra val vi tvingas göra, och de komplikationer som kommer på köpet. Det handlar om den amerikanska arbetarklassens dagliga bördor och utmaningar och om hur småstads-USA dör en sakta död.

Night in the Woods
      Tre personer har utvecklat det här spelet. Tre! Detta medan Assassin's Creed: Syndicate sattes ihop av lite drygt 800 utvecklare.

Det var lite drygt tre år sedan som kompisarna Alec Holowka och Scott Benson bad om 450 000 kronor via Kickstarter för att kunna realisera sin dröm om att utveckla ett eget äventyrsspel. Endast en vecka senare hade de lyckats skrapa ihop lite drygt två miljoner och drog naturligtvis igång utvecklingen i samma sekund. Night in the Woods släpptes för ett par veckor sedan och min recension har verkligen dragit ut på tiden. Varför? Dels för att jag haft för mycket att stå i här hemma och inte hunnit tillbringa den tid med äventyret som jag först hade hoppats göra men även eftersom jag velat spela ett par timmar i taget. För min del har denna typ av indelning på ett ganska perfekt sätt simulerat tiden och tideräkningen som sker inuti själva äventyret, något som gjort att Maes förtrollade värld känts ännu mer trovärdig.

Night in the Woods
      Det ser ganska barnsligt ut men är underbart läckert när det rör sig tack vare strålande animationer och perfekt ljussättning.

Storyn kretsar kring en katt, Mae. Hon har precis hoppat av sin college-utbildning när Night in the Woods drar igång och flyttat hem till sina föräldrar igen. Hon väljer, varje dag, vilken av sina kompisar hon ska tillbringa eftermiddagen med och fokus ligger helt klart på berättandet och de underbart komplexa och intressanta karaktärerna snarare än på renodlad spelmekanik. Bea, Gregg och Angus är alla tre fulla av liv och egna tankar som för egen del inneburit att jag funderat mer på det som sagts i spelet efter att jag stängt av min Playstation 4, än vad jag vanligtvis gör. Det handlar nog mycket om temat, tror jag. Om tonen och om den grafiska stilen. Jag har förtrollats av Alec Holowkas underbart lekfulla stil och tillsammans med ursnyggt animationsarbete är det svårt att inte kora detta till årets hittills snyggaste titel sett till renodlad design.

Eftersom jag tagit så pass lång tid på mig med att recensera Night in the Woods har det inneburit att jag sluppit genomlida de "spelförstörande" buggarna och tekniska missarna som plågade äventyret i samband med releasen och har istället njutit av en titel som i stort sett inte har några tekniska tillkortakommanden, alls. Istället har Night in the Woods förtrollat med ljuvlig variation och finurligt nyttjande av realtidsljus som dränkt vissa av miljöerna i kvällssol, månljus och den där magiska morgondimman.

Night in the Woods
      Dialogen och berättandet är själva kärnan i det här äventyret, inte spelmekaniken.

Beroende på vilken av karaktärerna som Mae väljer att tillbringa sin dag med, får man som spelare se och lära sig olika saker. Mycket handlar om att enbart uppleva spelvärlden och beroende på hur man väljer att kartlägga sina dagar, kan spelupplevelsen bli väldigt annorlunda jämfört med någon som gör andra val än dig. Det finns en mystik i det, också. Såklart. För det känns redan under den första (ganska sega), inledande timmen att Night in the Woods är nyanserat och mångfacetterat sett till den inbyggda synen på de grundläggande ämnen som här behandlas. Dialogen är lysande. Verkligen alldeles lysande och det är såklart en fantastisk bedrift att få en katt som ser ut som en klippdocka ur valfri pekbok för spädbarn att framstå som både mer levande och framförallt mänsklig än exempelvis Geralt of Rivia eller Alan Wake.

Night in the Woods
      Mae är en otroligt minnesvärd huvudkaraktär fylld med tvivel och nyanser.

Och det är ju lite där som storheten i denna titel ligger. Alec Holowka blandar Animal Crossing med Twin Peaks, strösslar med Life is Strange och Alan Wake och avslutar med att slunga in lite Limbo. Mixen är urlätt att förälska sig i och svår att släppa. Jag lirade klart det här för flera dygn sedan men tänker ändå flera gånger per dag på Mae och hennes moraliska förpliktelser samt på mysteriet där ute i skogen, som både skrämde mig och skapade en enorm nyfikenhet. Det finns ett mörker under ytan i den här historien som är väldigt stilfullt utformad och för tankarna till HP Lovecraft och Chris Wares bästa grejor.

Night in the Woods
      Utvecklarna blandar friskt och Night in the Woods känns som en rätt vild mix mellan Animal Crossing, Life is Strange och Alan Wake.

Det är i mångt och mycket detaljerna som gör Night in the Woods så minnesvärt och även om jag vill berätta mer om hur storyn utvecklar sig, om exakt vad som sägs och hur jag upplevt vissa minnesvärda scener så vill jag hellre att du upplever allt detta på egen hand, istället. Ämnen som nyfikenhet, depression, kamratskap, lojalitet, ifrågasättande, tvivel, cynism är alla inkluderade här och även om det börjar lite för segt, är det naturligtvis ett äventyr du bara inte får missa. Personligen gillar jag det till och med mer än vad jag gjorde med fjolårets "Årets spel"-vinnare Inside.

9 / 10
      +
      Nyanserade karaktärer, underbar dialog, fantastiskt berättande, strålande sensmoral och mening, lysande animationer, briljant design