Principen i Trials HD var enkel. I en två-och-en-halv-dimensionell värld styrde vi en motocross över en hinderbana. Med gas, broms och möjligheten att röra förarens kropp tog vi oss över extrema hinder och hoppade från livsfarliga ramper. Enkelt. Och fullständigt genialt. I uppföljaren Trials Evolution är konceptet förädlat till rent guld. Det är ett spel som fångar en direkt och vägrar att släppa taget.
Trials-veteranerna kommer att känna igen sig, men här finns också mycket nytt att vila ögonen på. Den första skillnaden är uppenbar: de dystra inomhusbanorna från föregångaren har fått ge vika för lummiga utomhusmiljöer. Naturligtvis finns de populära hindren av stål, trä och gummi kvar, men nu finns även puckelpistliknande ytor och vatten som nya inslag.
Utomhusbanorna erbjuder flera spektakulära ögonblick än tidigare. Hoppen är större, explosionerna maffigare och många banor är dynamiska. Till exempel utspelar sig en banorna på en nedgången bro som rasar samman som en lavin av metall om du kör över den. Kameraarbetet är också friare än i föregångaren, och dina läckraste stunts förstärks av kreativa vinklar. De flesta banorna har åtminstone en spektakulär stuntsektion, och man får ett rejält sug efter att se hur nästa banas höjdpunkt kommer att se ut.
Enspelarläget börjar med ganska enkla och snabba banor och de får mig att känna mig precis lagom uppvärmd bakom styret. Så småningom visar sig Trials Evolution upp sin rätta sida; antalet omstarter börja nå absurda höjder, och jag måste koncentrera mig totalt under precis varje hopp. Inlärningskurvan är dock lite snällare denna gång, och nya spelare introduceras försiktigt åt Trials härliga helvete. Du lär inte göra perfekta åk direkt, men det lockande systemet med medaljer gör att du ständigt motiveras att bli bättre.
Sträckorna mellan banornas checkpoints (där du kan börja om efter en krasch) är något längre denna gång. Att starta om från en checkpoint eller från början görs fortfarande utan laddningstider, vilket är väldigt viktigt, då vissa banor kan vara riktigt långa. En särskild bana kräver otroliga åtta minuter att köra, förutsatt att du kör i maxhastighet och helt utan fel. Lyckligtvis är det roligt hela tiden.
Variationen i mijöerna är spektakulär: här finns soliga bergsområden, gruvmiljöer, en hamn med flytande containrar och till och med Omaha Beach där kulor viner. Eller vad sägs om en kärleksfull, svartvit hyllning till spelet Limbo? Det finns tydligen ingenting Trials Evolution-motorn inte kan måla upp.
För att vi inte ska förlora förståndet helt under våra solorundor finns här även ett multiplayerläge, som fungerar både lokalt och online. Här finns ingen splitscreen, utan vi spelar på samma skärm som våra vänner. För att skärmsnittet inte ska bli för litet använder man sig av ett checkpoint-system; om en av spelarna hamnar för långt bak dras han mot en särskild punkt och får sedan åka vidare från nästa checkpoint.
Detta system fungerar perfekt. Våghalsiga förare kan för övrigt försöka sig på en krasch precis innan mållinjen för att tjäna in några hundradelar... eller landa livlös innan målsnöret om timingen är fel. De bästa tre får poäng, som dock minskar utifrån antalet omstarter.
Den som vill pröva att vara bandesigner själv har alla verktyg som behövs i den leksakslåda som är spelets banbyggarläge. Du kan återskapa banorna utvecklarna gjort, knåpa ihop traditionella nivåer, eller skapa... något helt annat. Allt från bowling till flygsimulatorer är möjliga, om du har tillräckligt med tålamod och tid. När du är klar kan du dela ditt mästerverk med resten av världen och kämpa för en plats på Red Lynx leaderboards. Förutsättningarna är alltså strålande för ett blomstrande community av kreativa bansnickrare, och jag är förväntansfull över de kreationer som lär dyka upp efter lanseringen.
Ett briljant spel har alltså fått en ännu starkare comeback. I Trials Evolution är förare och motorcykel i perfekt symbios, och du kommer att njuta av varje utmanande sekund. För bara 130 kronor får du ett monster till spel som visar att bevarandet av ett koncept och evolution inte behöver utesluta varandra. Detta är ett spel som gör precis allt rätt.