Dark Souls III

Dark Souls III: The Ringed City

Kim har utforskat det sista kapitlet till Dark Souls III och upplevt läskiga demoner, arga riddare och döden. Massor av död...

Jag har förberett mig i månader, övat på kullerbyttor, vässat yxor och tvättat bort blod och damm från min bästa mantel. Jag ska inta den inringade staden och jag ska ha göra slut på eländet, en gång för alla. Det bara är så. Det avslutande kapitlet till Dark Souls III (och hela serien, om vi får tro From Software) är äntligen här och det är med en blandning av vemod, skräck och nyfikenhet jag irrar omkring för att hitta ingången till expansionen. Med handen knuten runt yxan så hårt att knogarna vitnar och med svett på ryggen tar jag mina första steg i öppningsområdet "The Dreg Heap" och tre sekunder senare ser jag min första laddningsskärm. Jag dog. Jag dog ordentligt. På expansionens första fiende.

Att beskriva vad The Ringed City handlar om, är ungefär som att beskriva handelslagar. Det har alltid varit svårt att försöka hålla reda på berättelsen i Dark Souls-serien eftersom den berättas, som du vet, ofta via beskrivningen på svärd istället för mellansekvenser och andra konventionella medel. Men det finns faktiskt bakgrundshistoria, och ganska mycket dessutom. The Ringed City känns verkligen som det sista vi kommer få se av Dark Souls och även om många frågor kanske lämnas obesvarade finns det mycket smaskigt här för den som gillar att djupdyka i allt från olika karaktärer platser och händelser. Expansionen handlar om jakten på Slave Knight Gael, och det görs på världens yttersta kant: The Ringed City.

Dark Souls III
Världen är på väg att... välta. Ja, eller något åt det hållet. Du kan säkert läsa dig till det på en yxa.
Dark Souls IIIDark Souls III

När jag och min feta riddarkaraktär utforskar de första områdena i den nya expansionen känns det som att spelet slänger allt det har att komma med på mig direkt. Jag blir överöst av små, tillsynes harmlösa, fiender, stora åbäken som saknar huvud och änglar som är extremt dödliga på långt avstånd. Varenda steg jag tar innebär nästan med säkerhet döden. Det beror på två saker, tror jag. För det första är jag sämst (du vet, en mega-n00b) och för det andra är min nivå förmodligen något lägre än vad som rekommenderas. Fienderna är en blandning av gammalt och nytt men merparten av de jag möter är nya skapelser och den ena är mer hemsk än den andra. Jag behöver anpassa min spelstil rätt rejält i början för att övervinna utmaningen.

Något kontroversiellt har From Software placerat ingången till expansionen väldigt sent i spelet. Jag kan förstå varför de har valt att göra det, detta ska ses som "end game content" men det kommer onekligen ställa till ett par problem för ett gäng spelare. Jag själv har två karaktärer i Dark Souls III. En karaktär som jag har klarat spelet med och kör New Game+ med, samt en annan som jag hade spelat ungefär halva spelet med. Detta resulterade i att jag blev tvungen att spela ett par timmar av huvudspelet innan jag ens kunde komma åt expansionen. Det går att argumentera att så även var fallet i Ashes of Ariandel (förra expansionen) men där var faktiskt starten betydligt tidigare än vad den är nu.

Dark Souls III
Tips från coachen: De oranga gestalterna är inte dina vänner.
Dark Souls IIIDark Souls III

Det första som slår mig vid ankomsten i The Dreg Heap är arkitekturen. Det övergripande temat i Dark Souls III handlar (något förenklat) om två världar som är på väg att bli en och det har aldrig varit så tydligt som när jag står och kollar över en klippkant och ser The Ringed City på horisonten. Byggnaderna står på tvären, stora rötter skjuter ut från marken och den blodröda solen står högt på himlen. Allting badar i ett olycksbådande ljus som känns som det kan vara det sista som någonsin ses. Även om estetiken är slående känns omgivningarna något föråldrade och återanvända. Där Ashes of Ariandel och dess snötäckta landskap är minnesvärda och distinkt annorlunda från huvudspelet (som en bra expansion bör vara) finns det få saker som verkligen överraskar i The Ringed City. Med storyn i åtanke är detta förståeligt men det känns som om dessa områden likväl kunde varit en del av huvudspelet och inte ett nytt tillägg, ett år senare.

Sett till innehåll är The Ringed City snarlikt föregående expansion, det tog mig cirka sex timmar, fyra bossar och en massa dödsfall innan jag nådde slutet. Längs vägen plockade jag upp nya intressanta vapen, ny utrustning och mötte en hel hop av nya dödliga fiender. Den värsta av dem alla var den änglaliknande varelsen jag nämnde i början. Dessa svävar i luften och får de syn på dig är det bäst att du söker skydd, illa kvickt. Projektilerna de fullkomligen öser ur sig är fruktansvärt dödliga och jag måste hålla tungan rätt i mun och fingret på rullknappen för att ta mig ur striden med livet i behåll. Speltiden är återigen något för kort, precis när det känns som att det tar fart på allvar är det istället slut. Dessutom känns inte bossarna lika välgjorda som i huvudspelet (eller den makalösa slutbossen i förra expansionen).

Dark Souls III
Förvänta dig ett gäng bataljer med väktarna i The Ringed City. De är aggressiva och jobbar gärna i grupp.

Med expansionen har Dark Souls III även uppdaterats på andra ställen. Det finns nu nya arena-kartor för multiplayer samt ett uppdaterat system för matchmaking som tillåter dig och ett gäng vänner att hoppa in och slåss i grupp på ett smidigt sätt, något som saknades innan. Utöver det har även spelet fått stöd för Playstation 4 Pro med förbättrad bilduppdatering som resultat. Det är såklart goda nyheter för alla som sitter med med Sonys senaste konsol hemma.

Det mesta i The Ringed City känns som ett extranummer, du vet när publiken har applåderat och stjärnan kommer ut på scenen igen och bränner av någonting som till och med din mormor skulle känna igen som den slutgiltiga avslutningen? Det är The Ringed City. Med nya fiender, fler vapen samt krafter och bossar slås allt innehåll ihop till ett paket och gör det till ett snyggt avslut på Dark Souls III. Nu får vi se vad From Software hittar på härnäst..

7 / 10
+
De nya fienderna utmanar, stor och komplex spelvärld, känns som ett värdigt avslut på serien