Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands

Persona 5

Persona 5

Den hyllade rollspelsserien har äntligen återvänt. Mathias berättar allt om sitt dubbelliv, som skolelev om dagarna och gentlemannatjuv om nätterna...

Solnedgång en vårdag i Tokyo. På väg hem från skolan stannar jag upp på torget, mitt bland hundratals passerande människor, för att se hur dagsljuset sakta försvinner bakom höga skyskrapor. När mörkret gjort sitt intrång låter jag alla tankar om plugg och flickvänsdrama rinna av mig. Nu hör jag hur de viskar. Människorna som samlats på gatorna för att diskutera den tjuvliga som härjar i landet. Inget vet sanningen om mig. Ingen vet att det är jag och mina vänner som klär ut oss till gentlemannatjuvar för att stjäla från de kriminella, de onda och de korrupta. Detta är mitt dubbelliv. Detta är Persona 5.

Låt oss få en sak undanstökad: Jag älskar Persona av hela mitt hjärta. Både del 3 och 4 är enastående rollspel enligt mig, och den bärbara nyversionen av fyran är ett av mina favoritspel någonsin. Om du känner igen dig i detta kommer du troligen älska Persona 5 också, för här återfinns allt som gör spelserien så fantastisk och unik. Du spelar en helt vanlig high school-elev som tvingas flytta till Tokyo och bo hos en förmyndare på grund av en villkorlig dom.

Därefter gäller det att sköta sig i plugget, gå på lektioner, läsa på inför matteprovet och få bra betyg. Dagarna spenderar i skolbänken, medan kvällarna går till nöje och kamratskap. Du lär känna nya kompisar, ser filmer på bio, fiskar i sjön, inleder romanser och skapar minnen för livet. Upplägget är detsamma som tidigare, och utförandet likaså. Räkna alltså med långa, utdragna dialoger mellan ett dussintal karaktärer där det enda du gör är att trycka på X-knappen ett hundratal gånger. Den lugna och stämningsfulla vardagen i Persona 5 är något för dig som gillar att varva ner med ett spel.

Persona 5Persona 5
Det blir mycket prat i Persona 5. Detta är ett väldigt storytungt japanskt rollspel trots allt, med hundratals konversationer. Ibland kan det bli lite för mycket, lite för segt och lite för självspelande. Då kan man enkelt trycka på en knapp för att snabbspola sig igenom sekvenserna.

Men skollivet är bara ena halvan av den genrehybrid som erbjuds i spelet. När du inte lever dig in i rollen som ångestfylld, finnig tonåring utforskar du en alternativ värld där ond, bråd död väntar bakom varje hörn. Den namnlösa protagonisten har nämligen förmågan att utforska andra människors undermedvetna, där förtryckta känslor tagit fysisk form och framstår som monster. Tänk dig Inception, fast mycket mer japanskt! Dessa fiender bekämpas i omgångsbaserade rollspelsstrider där man kan tillkalla huvudkaraktärens inre demoner - de magiska Persona-vidundren som gett spelserien dess namn. Men om kombinationen "gymnasiesimulator/demondräparfest" gör dig lite skeptisk behöver du inte oroa dig, för dessa två halvor kompletterar och förgyller varandra på ett enastående sätt i Persona 5 tack vare en grym story.

Medan Persona 4 var en lättsam historia, med knasiga hjältar och mysterier som påminde en del om Scooby-Doo, bjuder Atlus femma på en mycket mörkare berättelse om ungdomlig revolt. Om att känna sig fängslad av omgivningen, och om vägen till frihet. Huvudkaraktären och hans kumpaner är alla i tonåren, och de har alla anledningar till att avsky de vuxna människorna i deras liv. När de upptäcker att de kan resa in dessa vuxnas undermedvetna bestämmer de sig för att hämnas. De tar således på sig maskeradmasker, beväpnar sig med tillhyggen och skjutvapen, och beger sig sedan in i sina fienders kognitiva världar för att stjäla deras hjärtan. Ja, du läste rätt: de stjäl hjärtan. Det är lika bisarrt som det låter - och minst lika coolt.

Persona 5Persona 5
De maskerade skoleleverna kallar sig för Phantom Thiefes, och ser riktigt coola ut sina tjuvdräkter. På den högra bilden ser vi även spelets nya stealth-system, och med en enkel knapptryckning kan man attackera sin fiende bakifrån, eller ta sig till nästa skydd om man hellre undviker kamp.

Vuxenvärldens utnyttjande av den yngre generationen är spelets röda tråd, och temat behandlas ofta på ett gripande sätt. Skolkamraterna, vännerna och främlingarna du bekantar dig med under din tid i Tokyo bär ofta på synliga såväl som emotionella ärr som orsakats av våldsbenägna, sexuellt utnyttjande eller mentalt nedbrytande vuxna i deras liv. Till en början kommer många av dessa ungdomar säga att allting är som det ska. De förnekar att de lever med en ondska som kontrollerar deras liv. Men genom att spendera tid med dem efter skolan, på helger och under högtider kommer de sakta men säkert öppna upp sig för dig - och några av dem kommer dessutom ansluta sig till din grupp.

Att utforska en annan persons undermedvetna innebär att världen framstår så som offret ser den. En elak lärare ser sina elever som slavar, medan en pengagalen maffiaboss - som spenderar dagarna i ända med att råna och utpressa människor - ser alla andra som vandrande bankomater. Skurkarnas vickande sinnesintryck har dessutom skapat palats för att skydda deras emotionella kärna - deras personliga skatt - och dessa palats är skådeplatserna för spelets stora grottor (dungeons). Målet är alltid att ta sig till skatten genom att navigera genom rum fyllda med fällor, smyga sig genom demonfyllda korridorer och lösa en del pussel. Vare sig du duckar under laserstrålar i ett museum eller undviker övervakningskameror i en bank slutar Persona 5 aldrig överraska med fantasifulla miljöer och nya intressanta hinder.

Persona 5Persona 5
Många av de storytunga ögonblicken berättas via animerade mellansekvenser från Production I.G.

Det råder inget tvivel om att palatsen är den absolut största nyheten i Persona 5. De tidigare spelen bjöd nämligen på slumpgenererade labyrinter fyllda med mörker och fiender som sällan gick att undvika - och det blev enformigt väldigt snabbt. Den här gången har dock Atlus tagit sig tiden och designat riktiga platser där det finns gott om utrymme för utforskning och smygande.

Huvudkaraktären och hans tjuvande vänner kan nämligen gömma sig bakom väggar och hoppa mellan skydd för att ta sig fram osedda. Blir man upptäckt ökar säkerheten i palatset och vakterna blir fler, och det är ett simpelt men välfungerande system som tillför mycket spänning. Det förekommer dessutom en del plattformande. Genom att hålla nere X-knappen och springa framåt kan man klättra på vissa väggar, hoppa över stup och krypa genom ventilationstrummor. Det må vara ytligt, men det ser åtminstone coolt ut och medför lite variation till en aspekt som tidigare varit seriens absolut svagaste.

Med det sagt är det inte alltid en bra idé att undvika strid. Persona 5 är trots allt ett japanskt rollspel, där det är essentiellt att gå upp i level, tjäna pengar och samla loot för att bli starkare. Genom att ta sina fiender på sängen och attackera dem bakifrån innan de sett dig får du äran att slå först i strid. Alla motståndare du möter under äventyret är så kallade Personas, och om du vill ha den enkla förklaringen på vad en Persona är så kan du tänka dig dem ungefär som Pokémon.

Det finns över 200 stycken i spelet, och de är alla grupperade inom tarotkortlekens 22 trumfkort, eller Arkana. En Arkana avgör varelsens styrkor och svagheter, och därför är det viktigt att analysera sina fiender innan man attackerar dem. Att kasta eldklot mot en Persona bestående av is kommer förhoppningsvis resultera i stor skada, men minsta misstag kan leda till att din vistelse i Tokyo får ett abrupt slut. Även på den normala svårighetsgraden kan det bli ohyggligt svårt, så nybörjare bör provspela på en enklare tills de lärt sig alla system.

Persona 5Persona 5
Omgångsbaserade strider brukar bli sömniga i längden, men tack vare högt tempo, pampig musik och läckra animationer välkomnar man dem med öppna armar i Persona 5.

När striderna i Persona 5 är som bäst fungerar de nämligen lite som pussel. Vill man bli framgångsrik gäller det att spela sparsamt och smart så att man inte slösar bort sin kraft på attacker som inte gör maximal skada, och när man möter flera fiender samtidigt gäller det att känna till allas svagheter och utnyttja dessa tills alla fallit ner på knä samtidigt. Då kan man nämligen utöva en stor gruppattack och förhoppningsvis avsluta striden innan man tagit allt för mycket skada själv.

En väldigt välkommen nyhet i Persona 5 är dock att man inte behöver döda alla sina motståndare, för när de fallit ner på knä kan man välja att prata med dem istället för att avsluta deras lidande. Man kan exempelvis hota och tvinga dem ge spelaren pengar eller värdefulla föremål, men man kan även försöka övertala dem att ansluta sig till protagonistens armé - vilket innebär att de kan tillkallas i strid när helst man vill. Det är en riktigt grym nyhet, som belönar skickligt spelande.

Persona 5Persona 5
Persona 5Persona 5
Persona 5Persona 5