Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands

recension

Beat Cop

Pixelbaserad brottsbekämpning har aldrig varit såhär intensiv. Och beroendeframkallande. Och stressade. Och trevligt.

Beat Cop påminner väldigt mycket om ett ytterst anonymt men ack så stressande, flash-baserat, spel jag spelade på Internet en gång i tiden. Man spelade som en sekreterare som gjorde allt från att svara på mejl till att rensa skrivaren till att tömma kaffebryggaren. Alla dessa aktiviteter skedde parallellt och varje sak tog tid, medan de andra fortsatte. Jag stressades av tempot och att det inte gick att pausa, men blev otroligt glad då jag, ju mer jag spelade, klarade av det som bjöds.

Beat Cop, utvecklat av Pixel Crow och utgivet av 11 bit studios, påminner mångt och mycket om det här spelet. Du har flera saker att ta hand om och alla påverkar din arbetsinsats. Väljer du att ta tag i göromål ett kan göromål två gå förlorade (då tiden fortsätter att rinna). Beroende på hur du sköter ett kan du få en dubbel dos ris för att du inte tog tag i det som ledningen ville samt att du inte lyckades särskilt väl med det du tog dig för. Men innan jag börjar prata om det, låt mig förklara närmare vad spelet egentligen är.

Beat Cop

Du spelar som Jack Kelly, före detta detektiv som efter att ha satts dit för mord blir fråntagen din kostym och satt på fotpatrullering i väntan på att mordåtalet väcks. Väl på stationen blir du rätt bryskt mottagen. Avdelningen styrs av en stenhård och resultatinriktad sergeant som ger dig en dag på dig att göra intryck, och som basonerar ut uppdrag till en bunt trötta och egoistiska kollegor som varken tänker innan de talar eller verkar hoppa högt över att få en ny kollega.

Spelet går ut på att gå runt på en gata, hur tråkigt det än må låta. Peka-och-Klicka-principen gäller och efter en inledande dag har du följande att göra - skriva p-böter till bilar som står felparkerade, prata med människor som behöver hjälp, fånga bovar som kommer i din väg eller springa till en ickefungerande telefonkiosk när din chef anropar dig för att skrika på dig. Som om inte det vore nog måste du också jobba på att hitta ett antal juveler som försvann i och med mordet du är misstänkt för. Du har tre veckor på dig att rentvå ditt namn samtidigt som pengar till din ex-hustru ska fram. Det är 300 dollar på två dagar och du tjänar runt 50 dollar per dag. Vilket tur att det finns andra sätt att tjäna pengar på...

Beat Cop

Det finns tre "faktioner" som du kommer komma i kontakt med. Först har vi den polisiära sidan som involverar parkeringsböter, möte med kollegor och uppklarande av andra brott. Sen har vi människor och poäng inom denna kategori samlar du enklast in genom att hjälpa människorna på gatan. Jag blev upplockad av en liten tjej som ville ha hjälp med att hitta sin katt. Jag fick valet att hjälpa till eller inte. Valde det förstnämnda men misslyckades. Skrev istället fem stycken parkeringsböter som min chef ville. Vid dagens slut fick jag beröm för just det men minus för att jag svikit människorna.

Sen har vi den tredje delen. Det här som cirkulerar i Gudfadern-filmerna och otaliga andra filmer som utspelar sig under första delen av förra seklet - nämligen maffian. Mutor och andra skuggverksamheter spelar roll här. Jag fick ett tips av en mafioso på en pizzeria, om en misstänkt bil som kunde innehålla narkotika. När jag sen hade hittat bilen och bekräftat den påstådda påsen, ja då fick jag möjligheten att välja om jag ville leverera paketet till maffian eller lämna in det på stationen. Jag valde sistnämnda vilket gav en skjuts i polisarbetet men som försämrade relationen till maffian. Kort efter var mitt skift slut och när jag kom tillbaka till stationen fick jag veta att jag inte hade tjänat ihop tillräckligt med pengar min före detta fru, och fick således sparken av chefen som visade sig vara en nära släkting. Efter det fick jag för första gången på jag vet inte hur länge se en "Game Over"-skylt. Var bara att starta om från dag ett.

Beat Cop

Jag känner mig stressad när jag spelar Beat Cop och det i kombination med att jag själv är väldigt noga och vill hjälpa allt och alla med precis allt, gör att jag får göra avkall på sådant jag inte känner är prioriterat. Men då allt spelar roll och påverkar varandra kan ett val som från början ser bra ut sluta i total katastrof. Som mitt scenario ovan. Jag gjorde rätt som lämnade in narkotikan men det slutade ändå med att jag fick sparken, då mitt val inte genererade tillräckligt med pengar (som maffian säkerligen betalat om jag lämnat tillbaka paketet). Är du som jag och vill göra allt rätt hela tiden kan Beat Cop vara roligt i måttliga mängder. Eller om du verkligen vill kolla vad som händer och är beredd att investera lite tid i det och börja om en eller två gånger extra, då har du mycket att hämta.

Beat Cop

Några rundor för att se vad som händer om man gör si eller så, men sen kan man tröttna. Eller om du inte tål stress i ett spel så är det här inte alls för dig. Men gillar du att balansera, leva farligt eller ha många bollar i luften samtidigt så kan jag rekommendera det här. Detsamma gäller med hänvisning till det tekniska. Spelet är pixelbaserat och inte alls krävande, så även den dammiga Amigan kan mäkta med det. Pixlarna i sig är sådär 80-talsretro och för en 80-talsnörd som jag själv är det bara tummen upp. Musiken och ljudet som helhet gör en inte heller besviken och så fort du lärt dig spelkontrollerna (som enbart består i vänster musknapp) är det bara tuta och köra.

Det lutar åt en svag sjua här faktiskt med anledning av att spelet beroende på hur du är som person kan erbjuda en rejäl utmaning och variation beroende på vilka val du gör. Låt inte spelets presentation lura dig, det finns mycket att hämta under den pixelerade ytan. Det är mer än pendlingsunderhållning som bjuds även om spelet mycket väl skulle fungera som det också, utan något mycket mer komplext. Synd bara att det bara finns till PC och inte mobila enheter, för det hade med säkerhet passat där också.

7 / 10
+
Trevligt grafik, omfattande, utmanande, lätt att sätta sig in i, bra musik