Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português

RECENSION

THE SPLATTERS

Självmordbenägna geggamojavarelser, helgalna stunts och skvättande explosioner. Mathias har fått veta exakt hur knasig döden kan vara i The Splatters...

Är det något The Splatters lärt mig så är det att livet är kort, och att man bör dö med stil. Jag gillar spel som glorifierar döden och som låter spelaren ta en paus från verklighetens allvar. Spel där döden inte nödvändigtvis innebär slutet utan istället är en del av den grundläggande spelmekaniken. Här flyger levande lerklumpar fram och tillbaka på skärmen till dess att de sprängs i färgstarka explosioner av gegga och annat slafs. Döden är helt enkelt kul i The Splatters, och lika beroendeframkallande som i många andra poängbaserade pusselspel på den nedladdningsbara marknaden.

Uppdraget är simpelt: Få alla bomber på banan att explodera i kör genom att täcka över dem med dina karaktärers klibbiga kvarlevor. Detta är dock lättare sagt än gjort, eftersom de karismatiska lerklumpar sitter fast i terrängen. Dessa så kallade "splatters" kan bara hoppa, och därför gäller det att sikta bra och använda tillräckligt med kraft för att deras kroppar ska nå en bergsvägg och explodera likt en piñata på ett barnkalas för att sedan landa rätt över en bombhög.

The Splatters
Fysik spelar en väldigt stor roll i The Splatters, och vill man bli framgångsrik på de 60 banorna gäller det att man förstår sig på den. Trots att den ibland kan kännas slumpmässig.

Med tanke på att man inte kan använda en "splatter" mer än en gång (de dör trots allt) gäller det att hitta en lösningsmetod för att få alla bomber på banan att försvinna. Till sin hjälp har man dock en rad olika manövrar att aktivera i luften, och genom att kombinera dessa utför man diverse stunts som även fungerar som spelets valuta. Fler stunts leder till högre combos, som i sin tur leder till mer poäng. Det kan se fullständigt galet ut när man spelar The Splatters och lyckas tömma ett helt område på bomber med endast en enda lerklump.

BETA +