Kingdom Hearts 1.5 + 2.5 Remix

Kingdom Hearts 1.5 + 2.5 Remix

Square Enix tog Disney i handen och bjöd oss på en förtrollande resa som startade för 15 år sedan. Nu går den att uppleva på Playstation 4, är det fortfarande njutbart?

Det finns ett par olika saker som verkligen andas "barndom" för undertecknad. En mycket stor del av mitt liv var Disney-filmer. Aladdin, Snövit, Tarzan, Pinocchio, Askungen - alla dessa pulades ofta in i familjens VHS-spelare och tillsammans med syrran satt jag som fastklistrade framför TV:n, oavsett hur många gånger vi hade sett filmen i fråga. En annan del som definierade min uppväxt var givetvis spel. Första gångerna jag kom i kontakt med Final Fantasy var jag varken särskilt tagen eller imponerad, när jag däremot lät den sjunde delen snurra igång i mitt Playstation var det en helt annan historia. Jag var såld, salig, förälskad och spelade Final Fantasy VII under många, långa, nätter.

Sex år efter det, alltså 2003, släpper Square Enix ett spel tillsammans med Disney som hette Kingdom Hearts och det hela är något så märkligt som en fusion mellan älskvärda Disney-karaktärer och ensemblen från olika Final Fantasy-spel. Vid den här tiden gick jag i gymnasiet och hade fullt upp med The Legend of Zelda: The Wind Waker, Star Wars: Knights of the Old Republic, Need for Speed: Underground, och Grand Theft Auto: Vice City, jag var sugen på Kingdom Hearts men det blev aldrig av. Två år senare kom uppföljaren och jag hade fortfarande inte hunnit påbörja spelserien, smått stressad hamnade det återigen på min att-göra-lista. Jag missade även nyutgåvan som kom till Playstation 3 för ett par år sedan, men nu har jag precis lagt ned handkontrollen efter ytterligare en stund med Sora, Kalle Anka och Långben och det enda jag kan tänka på är - jag borde verkligen ha spelat det här för 14 år sedan.

Kingdom Hearts 1.5 + 2.5 Remix
Vadå? En remaster av en remaster av ett 15 år gammalt spel? Jo, jag tackar jag.

Men bättre sent än aldrig? Berättelsen om Sora och gänget är tämligen förutsäbar men kan med enkelhet fånga intresset hos vem som helst. Grundpremissen handlar om att det finns miljontals olika världar i universum, de allra flesta ovetandes om att det finns andra eftersom de aldrig har varit sammanlänkade. Onda krafter har något i görningen och olika världar ska besökas och återställas av vår 14-åriga hjälte Sora. Världarna som ska besökas är hämtade från olika Disney-klassiker och de innehåller givetvis även ikoniska figurer som Benjamin Syrsa, Musse Pigg och Kalle Anka.

Återkommande karaktärer från Final Fantasy-världen är också med, Cloud Strife, Yuffie Kisaragi och Sephiroth för att nämna några. Tonen är allvarlig i grunden men samtidigt lättsamt presenterad och intressant rakt igenom. Ämnen som vänskap, upptäckarlust och förmågan att stå på egna ben behandlas snyggt och det är underhållande rakt igenom. Karaktärsgalleriet är utvidgad och genom de båda huvudspelen får jag lära känna många intressanta typer, både protagonister och elakingar.

Spelmekaniskt är Kingdom Hearts HD I.5 + II.5 Remix enkelt och avskalat, men det är inte helt utan djup för det. Idag känns det något förenklat och föråldrad även om det faktiskt är fortsatt responsivt, på det stora hela. Det ikoniska svärdet "keyblade" är en återkommande del och används tillsammans med ett gäng magiska attacker för att besegra mörkrets inkräktare genom spelen. Allt eftersom fler fiender får smaka gräs får jag tillgång till fler och mer kraftfulla attacker och förmågor. Svårighetsgraden är nedtonad på spelens normala inställning men det hindrar inte mig från att dö ganska frekvent, även när jag mötet spelets lättare motstånd. Det är dock inte för att jag är kass utan det är snarare spelets horribla kamera som sätter käppar i hjulen för mig.

Det kvittar egentligen hur omgivningarna ser ut, finns det något som kameran kan fastna på kommer den göra det, samtidigt som jag står och vevar mitt svärd och mest ser ut som en blind man i en squashhall. Det blir extra jobbigt under spelets bosstrider (som förövrigt är riktigt häftiga) där kameran gärna placeras sig inuti själva bossen istället för bakom mig som spelare. Det förstör många moment som hade varit riktigt bombastiska annars. Visst blir det bättre i den remixade versionen av det andra spelet, men fortfarande inte tillräckligt bra.

En annan aspekt av spelet som gör att det känns ohyggligt gammalt är de påtvingade plattformsdelarna. Din karaktär kan hoppa, relativt högt, men när du landar tar det alltid tvärstopp. Det känns oerhört märkligt eftersom det inte går att springa, hoppa, och fortsätta springa utan att tappa den fart som fåtts upp. Det tar även en sekund innan du blir rörlig igen vilket effektivt eliminerar precisionen som behövs för att njuta av plattformssegmenten.

Kingdom Hearts 1.5 + 2.5 Remix
Förutom tonvis med Disney finns det även mycket Final Fantasy i Kingdom Hearts.

Kingdom Hearts HD I.5 + II.5 Remix innehåller alltså fyra spel och två filmer, på samma skiva, där det i grunden är huvudspelen från Playstation 3-remastern som har remastrats.. igen. Det innehåller även Kingdom Hearts Re: Chain of Memories som är första spelet med ett nytt kortbaserat stridssystem och PSP-spelet Kingdom Hearts: Birth by Sleep. Allt detta remastrat med 60 bildrutor per sekund, full 1080p support och spelar du på en Playstation 4 Pro får du se rasket skalas upp i 4K. Mer arbete kunde ha lagts ner på grafiken dock, nu skiftar spelet i både upplösning och bilduppdatering när det är dags för mellansekvenser vilket skapar ett ojämnt flyt som borde kunnat fixas till hyfsat enkelt. Filmerna som ingår i paketet är mellansekvenserna från Nintendo DS-spelen, för den som bara vill komma ikapp med berättelsen.

Borde du spela den här samlingen? Kingdom Hearts 1.5 + 2.5 Remix är för dig som inte har spelat något spel i serien men också för dig som faktiskt spelade det till Playstation 2 och hoppade över förra generationens samling. Kombinera med den andra samlingen, Kingdom Hearts 2.8 för att ha fullständig koll på karaktärer och berättelser. Det är härlig samling som trots en del tillkortakommanden känns bra att spela. Det är det bästa sättet för att förbereda sig inför Kingdom Hearts III, som kanske släpps innan domedagen är kommen. Kanske.

7 / 10
+
Härliga karaktärer, grym berättelse, tjusig design, charmig ton, coola bosstrider