Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands

recension

Snake Pass

Vi har kollat in Sumo Digitals unika plattformsspel Snake Pass för att ta reda på om långa slingrande reptiler är vad genren verkligen behöver...

• Text: Magnus Groth-Andersen, DR DK (Översättning: Jonas Mäki)

Att manövrera en spelfigur mellan plattformar är väl i princip grunderna i modern speldesign och har från Super Mario Bros sedan lett fram till dagens spelvärld. Än idag kommer spel som helt bygger på just detta koncept och plattformsspel fortsätter vara en av de mest älskade genrerna. En av orsakerna till det är mångsidigheten och i spel som Braid, Fez och för den delen Duck Tales får vi smakprov på hur konceptet vidareutvecklats och hur hjulet har uppfunnits flera gånger.

Snake Pass
Snake Pass har ett närmast ohyggligt lågt tempo.

Varför jag tar upp detta är för att det nu gjorts igen. Den här gången är det Sumo Digital som nyskapat med Snake Pass där du (tro't eller ej!) spelar som en orm som ska samla in föremål för att ta sig från bana till bana. Ormar är som bekant långsmala krabater, och det kräver därmed en del speciallösningar för att du ska kunna ta dig upp på avsatser och liknande. Jag medger, här finns potentialen för något roligt och nyskapande i plattformsgenren, men jag vill redan nu slå fast att det Sumo Digital knåpat ihop är för långsamt och ointressant.

Vid en första titt på Snake Pass är det lätt att tro att detta är ett spel med humor i samma anda som exempelvis Octodad eller Manuel Samuel. Låt dig inte luras dock, det här spelet är inte alls speciellt fyndigt, det är ett plattformsspel där du är en orm, varken mer eller mindre. Där ovan nämnda titlar liksom driver med sig självt och gör allt svårare av det faktum att man har på sig en bläckfiskdräkt, är det här ett seriöst spel. Du måste hela tiden tänka strategiskt och den Banjo-Kazooie-liknande ytan är inte tänkt att vara rolig.

Snake Pass
Ibland glimmar spelet till när man lyckas lista ut hur något ska klaras och sedan löser det perfekt.

Spelet är indelat på flera banor som kräver att du hittar ett antal blå sfärer eller andra föremål för att öppna dörren till nästa nivå. Det finns även mynt som fungerar som samlarföremål för de som vill ha en tuffare utmaning. Föremålen är såklart placerade högt upp på ställen som är svåra för en orm att komma åt. Utmaningen består därför i att använda din långa ormkropp för att hålla i saker och sträcka på dig för att komma åt det du behöver. Men det är aldrig särskilt kreativt utformat och handlar mest om bambuhinder, en stenformation eller kvistar. Senare läggs lite andra funktioner till som att låta en liten fågel transportera dig i varma luftströmmar, men generellt är det långsamt slingrande som står på menyn.

Snake Pass
Snake Pass
Snake Pass