Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands

recension

Lego City Undercover

Efter fyra år som Wii U-exklusivt äventyr kommer Lego City Undercover nu till fler format- Vi har hårdtestat Switch-versionen...

Till att börja med vill jag slå fast att jag kommer gå väldigt rakt på sak i denna recension. Pang-på, med andra ord. Ingen lull-lull. Ingen petting. Glöm allt vad smekmånad heter och tänk dig att jag bygger ditt 2300 kronor dyra Lego-piratskepputan att ens glutta på instruktionerna. Nu kör vi:

Som du vet släpptes Lego City Undercover till Wii U för fyra år sedan (den recensionen hittar du här), och har sedan dess varit exklusivt. Tills nu alltså. Nu kommer spelet till fler format, däribland Wii U-ersättaren Switch, och det är i grund och botten samma spel.

Det förändrar dock inte det faktum att Lego City Undercover var ett av de bästa spelen till Nintendos nu döda format, och som om inte det vore nog vågar jag även påstå att det dessutom är ett av de bästa Lego-spelen någonsin. Med tanke på hur mycket bra det faktiskt finns - så är det värt att uppmärksamma. Och absolut, detta äventyr är fortfarande väldigt roligt, men det mest intressanta är såklart vad som är nytt. Tyvärr verkar en del tekniska missar från föregångaren ha hängt med och två buggar som krävde en omstart av spelet och gjorde att jag förlorade speltid då jag fick starta från senast sparade tillfälle. Dessutom finns en och annan bildruta som faller bort när det händer mycket på skärmen (jag har spelat Switch-versionen) och laddningstiderna är inget att skryta om.

Lego City Undercover
Räkna med träffsäkra, populturella referenser i massor.

Det hade alltså kunnat finputsas mer, men utöver det ser det väldigt bra ut. Dessutom känns det underbart att spela och den härliga storyn roar lika mycket nu som när det först släpptes. Det är ett av de här spelen som är lika roliga för kidsen som föräldrarna.

Några priser för originalitet i berättandet lär Lego City Undercover aldrig få, men det erbjuds ändå en lekfull historia om brottslighet och äventyr samt en väldans massa popkulturella referenser att gotta sig åt. Här parodieras konceptet med öppna spelvärldar samt denna subgenres mest populära titlar. Det nya samarbetsläget tillför ytterligare underhållningsvärde och gör det extra lämpat för föräldrar som vill spela med telningarna. Alla kommer hitta något att ha roligt åt i denna story.

Lego City Undercover
Lego City Undercover har piffats till och fått en andra chans.

När det begav sig kallades spelet ibland för "Grand Theft Lego", och det av goda anledningar. Du har direkt tillgång till en stor och öppen värld - även om det såklart finns större - som är precis så tilltagen att de yngre förmågorna fortfarande kan ha en chans att greppa omfattningen. Att utforska allt är inget evighetsprojekt, även om det finns en massa sidouppdrag att hitta. Den stora behållningen är dock faktiskt huvudstoryn i detta spel och genom hela äventyret finns smarta lösningar och pussel jag till viss del känner igen från andra Lego-titlar.

Lego City Undercover
Lego City Undercover
Lego City Undercover