Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands

Planescape Torment: Enhanced Edition

Planescape Torment: Enhanced Edition

Beamdog ger oss på nytt chansen att återuppleva en av spelvärldens främsta titlar någonsin...

• Text: Jorge García, GR ES (Översättning: Jonas Mäki)

Planescape Torment: Enhanced Edition är på samma gång ett spel som känns både nödvändigt, men även lite problematiskt. Ett av de problem vi ofta ställs inför i spelvärlden är det faktum att klassiker ofta känns aningen utdaterade. Till skillnad från andra konstformer, som ofta kan betraktas för vad de är, är moderna spel byggda på grunder som lagts tack vare tidigare titlar och därför är klart bättre. Det är inget problem om du betraktar spel som underhållning. Tekniken utvecklas snabbt och spel som bara bygger på digitala muskler brukar vara de första att känna utdaterade. För att ett spel ska stå emot tidens tand krävs att det har något unikt och större än "bara" ett gott hantverk och en digital milstolpe.

När Planescape Torment släpptes för 18 år sedan, fick det inte överdrivet mycket uppmärksamhet. Blask Isle var en studio som antingen som utvecklare eller utgivare varit inblandade i spel som skakade om och definierade rollspelsvärlden från grunderna. Det handlar om framför allt Baldur's Gate, Icewind Dale och Fallout. Planescape Torment var däremot en mer personlig satsning på ett annat plan och ett mycket finstämt urverk där varje liten beståndsdel bidrog till en större helhet. Det blev snabbt en kultklassiker och räknas ofta till ett av de bästa spelen någonsin. Och detta för oss till 2017 och denna Enhanced Edition.

Planescape Torment: Enhanced EditionPlanescape Torment: Enhanced Edition
En av spelvärlden verkliga milstolpar är tillbaka.

Planescape Torment: Enhanced Edition är helt enkelt ett nödvändigt spel, eftersom originalet inte kan avnjutas på samma sätt idag. En visuell uppgradering var ett måste och en allmän förbättring av de animationer och miljöer som var så magiska för länge sedan. Men det är en svår balansgång. För mycket petande och införande av nyheter hade gjort det till något helt annat. Lyckligtvis har utvecklaren Beamdog visat grundmaterialet stor respekt på precis det sätt ett spel som Planescape Torment förtjänar.

Denna Enhanced Edition fyller alltså ett väldigt medvetet syfte med bara små förändringar under huven, där det mesta istället handlar om det visuella samt om att reparera de brister som trots allt fanns i originalet. Resten är lämnat intakt. Räkna alltså inte med nya karaktärer eller story-tillägg som hade gjort det här till ett annat spel och heller inga nya områden som hade förändrat spelets grundläggande tempo.

Det kanske somliga tycker är lite tråkigt och det finns såklart säkerligen de som velat ha nyheter i stil med behandlingen Baldur's Gate och Baldur's Gate II fick. Dessa spel är dock titlar där detta fungerar. Ingenting är skapat av en slump i Planescape Torment som är minutiöst uppmätt och konstruerat. Som spelare har du friheten att utforska och utforma din karaktär, samt kunna grotta dig i storyn så mycket du önskar, men det sker alltid inom ramen för det utvecklarna tänkt sig. Det finns egentligen inte alls så himla mycket valmöjligheter och inte heller finns det oändligt med slut. Du kommer i princip träffa samma karaktärer och besöka samma platser längs din resa.