Planescape Torment: Enhanced Edition

Planescape Torment: Enhanced Edition

Beamdog ger oss på nytt chansen att återuppleva en av spelvärldens främsta titlar någonsin...

Planescape Torment: Enhanced Edition är på samma gång ett spel som känns både nödvändigt, men även lite problematiskt. Ett av de problem vi ofta ställs inför i spelvärlden är det faktum att klassiker ofta känns aningen utdaterade. Till skillnad från andra konstformer, som ofta kan betraktas för vad de är, är moderna spel byggda på grunder som lagts tack vare tidigare titlar och därför är klart bättre. Det är inget problem om du betraktar spel som underhållning. Tekniken utvecklas snabbt och spel som bara bygger på digitala muskler brukar vara de första att känna utdaterade. För att ett spel ska stå emot tidens tand krävs att det har något unikt och större än "bara" ett gott hantverk och en digital milstolpe.

När Planescape Torment släpptes för 18 år sedan, fick det inte överdrivet mycket uppmärksamhet. Blask Isle var en studio som antingen som utvecklare eller utgivare varit inblandade i spel som skakade om och definierade rollspelsvärlden från grunderna. Det handlar om framför allt Baldur's Gate, Icewind Dale och Fallout. Planescape Torment var däremot en mer personlig satsning på ett annat plan och ett mycket finstämt urverk där varje liten beståndsdel bidrog till en större helhet. Det blev snabbt en kultklassiker och räknas ofta till ett av de bästa spelen någonsin. Och detta för oss till 2017 och denna Enhanced Edition.

Planescape Torment: Enhanced EditionPlanescape Torment: Enhanced Edition
En av spelvärlden verkliga milstolpar är tillbaka.

Planescape Torment: Enhanced Edition är helt enkelt ett nödvändigt spel, eftersom originalet inte kan avnjutas på samma sätt idag. En visuell uppgradering var ett måste och en allmän förbättring av de animationer och miljöer som var så magiska för länge sedan. Men det är en svår balansgång. För mycket petande och införande av nyheter hade gjort det till något helt annat. Lyckligtvis har utvecklaren Beamdog visat grundmaterialet stor respekt på precis det sätt ett spel som Planescape Torment förtjänar.

Denna Enhanced Edition fyller alltså ett väldigt medvetet syfte med bara små förändringar under huven, där det mesta istället handlar om det visuella samt om att reparera de brister som trots allt fanns i originalet. Resten är lämnat intakt. Räkna alltså inte med nya karaktärer eller story-tillägg som hade gjort det här till ett annat spel och heller inga nya områden som hade förändrat spelets grundläggande tempo.

Det kanske somliga tycker är lite tråkigt och det finns såklart säkerligen de som velat ha nyheter i stil med behandlingen Baldur's Gate och Baldur's Gate II fick. Dessa spel är dock titlar där detta fungerar. Ingenting är skapat av en slump i Planescape Torment som är minutiöst uppmätt och konstruerat. Som spelare har du friheten att utforska och utforma din karaktär, samt kunna grotta dig i storyn så mycket du önskar, men det sker alltid inom ramen för det utvecklarna tänkt sig. Det finns egentligen inte alls så himla mycket valmöjligheter och inte heller finns det oändligt med slut. Du kommer i princip träffa samma karaktärer och besöka samma platser längs din resa.

Har du inte spelat Planescape Torment - så se till att göra det nu!

Med det sagt lyckas Planescape Torment ändå med att få det att kännas som att du faktiskt styr utvecklingen i storyn. Allt du gör, varje situation och alla uppdrag förvandlas till något helt unikt som bara just du upplevt tidigare. Viktiga händelser känns just viktiga och målen måste noga tänkas igenom, medan olika element kombineras och ändå fungerar i vad som måste vara ett av de mest genomtänkta spelen någonsin.

Planescape Torment: Enhanced Edition visar stor respekt för det här. Upplösningen är såklart förbättrad, och det gör att du som spelare ser betydligt mer åt gången, men du kan även fippla med kamerainställningarna för att komma närmare figurerna. Lite grann kan jag känna att en del intimitet går förlorat med kameran mer utzoomat, det var dock ett spel vars grundupplösning var 640 x 480, och därmed är denna förändring absolut nödvändig. Dagens skärmar avslöjar även fula detaljer när man kommer alltför nära, så att försöka återskapa originalläget funkar inte riktigt.

Minus det grafiska är det här verkligen samma äventyr som jag spelade 1999 men urskön Drakar och Demon-känsla av den gamla skolan. Det bjuds på fantasy och gotisk skräck samt tänkvärda historier kring filosofi och religion som stannar kvar i medvetandet sedan spelet stängts av. Här finns inga av de vanliga klichéerna och de personer du stöter på har annat för sig än att vara beroende av dig, men helt egna mål i livet. Att vilja veta mer om dem kommer ofta helt naturligt utan att behöva lockas med antydningar om eventuellt sex.

Detta är ett sofistikerat äventyr som bjuder på helt annat tuggmotstånd än det mesta annat.

Planescape Torment: Enhanced Edition har enormt mycket text och det kräver verkligen av dig att du tar dig tiden att insupa det ordentligt. Du måste prata med alla karaktärer innan du fattar dina beslut för att det ska gå bra och vara mening. Det är bara i undantagsfall den diplomatiske behöver strida och det känns hela tiden belönande att faktiskt få vara smart. Se till att faktiskt avnjuta det direkt briljanta manuset med alla klipska skämt och vassa kommentarer. Känn hur sofistikerat och elegant det är att faktiskt kunna lösa utmaningar utan sedvanliga actionsekvenser. Överallt finns det twister och oväntade saker att se fram emot.

För att summera är Planescape Torment: Enhanced Edition värdigt originalet, och med det sagt är det alltså frågan om ett sant mästerverk. Manus, karaktärer och atmosfären tar det här till oanade höjder och det känns ofta som att det inte åldrats en dag. Det är fortfarande lika givande att ge sig av på vuxna äventyr och detta är ett ypperligt tillfälle för veteraner att återvända till denna ljuvliga värld, liksom för nybörjare som ännu inte fått prova på härligheten.

9 / 10
+
Värdiga förbättringar, intakt story, makalösa karaktärer, tjusig grafik, flera buggfixar, världsbäst manus, massor av twister