Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands

recension

The Disney Afternoon Collection

Vi har satt mannen med en av Sveriges största spelsamlingar på att recensera återutgivningen av några av NES-erans mest klassiska spel...

Under 80- och 90-talet släppte Capcom en rad odödliga Disney-klassiker till NES som ofta figurerar på listor över världens bästa spel. Jag minns själv hur mycket jag älskade alla de fantastiska Disney-titlarna som släpptes till Nintendos första spelkonsol. Jag och min bästa kompis Johan hyrde bland annat Chip 'n Dale i omgångar från vår lokala videobutik och spelade hela natten lång. Capcom och Disney visste minst sagt hur man skapade TV-spelsmagi på hög nivå...

The Disney Afternoon Collection
I The Disney Afternoon Collection trängs sex klassiska spel i en och samma samling.

Alla som känner mig riktigt, riktigt bra vet också vilket otroligt förhållande jag har till de klassiska Disney-spelen. Med jämna mellanrum plockar jag fram mina originalkassetter och avnjuter dem till fullo, och bortsett från att varje enskild speltitel inte tar mer än 40 minuter att springa igenom, så finns det trots allt en tjusning som många av dagens plattformsspel inte är i närheten av. Missförstå mig rätt. Jag älskar alla former av TV-spel men Capcom och Disney gjorde allt så himla simpelt med världsbäst spelkontroll, och mer detaljerat behöver det ju bevisligen inte vara för att skapa det där perfekta plattformsspelet.

Jag är därför högst osäker på om det verkligen finns någon som jublade högre än mig när The Disney Afternoon Collection utannonserades. Här hittar vi sex av Disney-klassikerna till NES; Chip 'n Dale Rescue Rangers, Chip 'n Dale Rescue Rangers 2, Duck Tales, Duck Tales 2, Darkwing Duck och Tale Spin. För många är detta alltså en barndomsdröm i spelform och utvecklaren Digital Eclipse har även tryckt in lite extra krimskrams i paketet. Om du spelade det härliga Mega Man Legacy Collection så vet du också att utvecklaren valde att behålla hackande bilduppdatering och grafikfel. Många klagade friskt över dessa brister, men personligen anser jag att detta är en del av charmen när det handlar om gamla Nintendo-spel. Digital Eclipse har gjort precis likadant och låtit skavankerna kvarstå, vilket känns mer naturligt än att spela ett NES-spel som fungerar till 100 procent, rent tekniskt.

The Disney Afternoon Collection
Plattformsspelet baserat på den tecknade TV-serien med samma namn är emellanåt mödosamt svårt. Det underlättar dock om du utnyttjar en viss nyhet som medföljer samlingen.

Som bekant är många av de gamla 80- och 90-talsspelen lite knepigare att bemästra än dagens moderna speltitlar. Ett exempel på detta är Darkwing Duck som åtminstone jag uppfattar som ett otroligt svårt actionspel. Trots otaliga försök så har jag bara spelat igenom det en gång, och för att The Disney Afternoon Collection ska passa alla, oavsett ålder, så har spelstudion introducerat två nya funktioner, varav ett är ett sparsystem som låter dig spara när som helst.

Men på ett sätt känns sparfunktionen lite onödig eftersom den andra stora nyheten är möjligheten att manipulera tiden för att korrigera sina misstag. Alla eventuella dödsfall går därför att undvika genom att trycka på L1-knappen (Jag spelade i huvudsak Playstation 4-versionen) för att spola tillbaka tiden. Personligen testade jag bara funktionen en gång, och det var på slutbossen i Darkwing Duck som är känd för att vara otroligt svår. En nyttig funktion som kan vara värd att använda istället för att känna en ilska över att du måste börja om från början.

The Disney Afternoon Collection
Oyeah, flygplan Oyo, flygplan Luftens hjältar hela dan i våra flygplan.

Dessutom skiljer det ganska mycket mellan varje spel så det blir aldrig särskilt enformigt. Chip 'n Dale Rescue Rangers och Chip 'n Dale Rescue Rangers 2 är två stycken fantastiska spel som skiljer sig en hel del från varandra, trots att det senare är en utpräglad uppföljare. Likaså de båda Duck Tales-spelen. Darkwing Duck är ett otroligt bra actionspel som är snudd på omöjligt att slita sig ifrån, trots att svårighetsgraden är ganska hög. Tale Spin är nog det som skiljer sig mest från mängden och går ut på att du ska styra Baloo i sitt flygplan för att strida mot luftpirater. Alla spelen bjuder på en otroligt vacker pixelgrafik och en liten skvätt humor.

The Disney Afternoon Collection
The Disney Afternoon Collection