Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Logga in medlem






Glömt lösenordet?
Jag är inte medlem men vill bli det

Eller logga in med Facebook-konto
recension

Warhammer 40,000: Dawn of War 3

Vi har tuktat Space Marines och Orks i Relics senaste strategikalas, Warhammer 40,000: Dawn of War 3. Här förklarar vi varför du bör införskaffa snarast...

  • Text: Matti Isotalo, GR FI (Översättning: Jonas Mäki)

Detta är en annons:

Utvecklaren Relic och Dawn of War-serien är en kombination som visar prov på hur varierade realtidsstrategispel faktiskt kan vara. Studion har nu gjort tre titlar med samma ondskefulla, futuristiska tema (Warhammer 40K) och de är alla tämligen olika varandra.

Det är lika bra att direkt slå fast att fotsoldat inte är någon höjdare att vara i 40K-världen. Livslängden kan beräknas i minuter eller rent av i sekunder från och med att du klivit in i stridens hetta. Warhammer 40,000: Dawn of War 3 utspelas på slagfälten i världen Cyprus Ultima där tre fraktioner slåss om herraväldet. Skärmytslingarna förbyts snart i fullständigt storkrig när den försvunna och hemlighetsfulla planeten Acheron plötsligt dyker upp, redo att plundras.

Kampanjen varar i runt 15 timmar och fokus skiftar hela tiden mellan de tre fraktionerna, Det betyder att du hela tiden har full insikt i vad de olika sidorna planerar och varför de gör som de gör. Det bidrar även till variation och utmaning eftersom du hela tiden byter mellan dem och måste förändra strategi och lära dig nya enheter. Blood Ravens, ledda av den grinige Gabriel Angelos, är det mest traditionella alternativet. Deras Space Marines tål en hel del stryk, delar ut ännu mer stryk och använder sig av konventionella vapen och specialförmågor som granater och raketanfall. Detta lär vara nybörjarnas bäste vän initialt.

Warhammer 40,000: Dawn of War 3
Warhammer 40,000: Dawn of War 3 är makalöst episkt att spela.

Orks är det andra alternativet och de leds av krigshärskaren Gorgutz, och även om hans trupper påminner och Space Marines vid en första anblick så är all utrustning framtagen av någon galen vetenskapsman istället för att vara millimeterexakta och genomtänkta militäriska doningar. Ork-vapen är därför brutalt starka, men samtidigt opålitliga, kan explodera eller gå sönder. Deras specialitet är passande nog att kunna loota skräp vilket stärker trupperna och rent av kan användas till att skapa en ny Ork-enhet. För att dra nytta av dem krävs en hel del så kallad "micro management", men om du bara klarar detta finns möjlighet att ha en större armé än alla andra.

Den tredje fraktionen är Eldar, med Warseer Macha som ledare. De tål inte särskilt mycket, men har regenererande sköldar (Battle Focus) och är väldigt snabba. De är därför optimala för snabba stötar där du enkelt överrumplar ej förberedda motståndare. Eldar kräver ännu mer "micro management" än Orks eftersom de annars kommer dräpas av fienden om de lämnas ensamma.

Warhammer 40,000: Dawn of War 3
Kamopanjen gör ensamt spelet värt att skaffa.

Dawn of War 3 är som en blandning av de båda föregångarna. Det har strömlinjeformat basbyggande som i originalet med halvdussinet strukturer per sida att snickra ihop och det lönar sig inte att exempelvis försöka göra flera baracker. Det låga inflödet av poäng från erövrade resurser är oftast det som hindrar ditt byggande och inte hastigheten dina order utförs med. Från Dawn of War 2 hittar vi hjältar som kan ställas in efter tycke och smak (samt nedgraderas till Elites), där vissa av dem dessutom har rejäla bakgrundshistorier.

Elites kan kallas in sedan du samlat ihop nog med Elite-poäng och deras förmågor varierar. Billiga enheter du får tidigt såsom Ork Kommandos, vilka är bra för att erövra tidiga resurser, medan de mellanbra kan nyttjas vid frontlinjen. Senare under matcherna får du mega-enheter som Gorkanaut, Eldar Wraithlord och Imperial Knights som kan rubba förutsättningarna ordentligt. De är inte odödliga dock, så räkna inte med några mirakulösa räddningar om fienden redan är framme och knackar på din dörr. Däremot är de perfekta att skicka in för att vända jämna situationer där deras styrka ger dig just det övertag du behöver.

Warhammer 40,000: Dawn of War 3
Warhammer 40,000: Dawn of War 3Warhammer 40,000: Dawn of War 3Warhammer 40,000: Dawn of War 3
Warhammer 40,000: Dawn of War 3Warhammer 40,000: Dawn of War 3Warhammer 40,000: Dawn of War 3
Warhammer 40,000: Dawn of War 3
Detta är en annons: