Gamereactor International Svenska / Dansk / Norsk / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands

recension

Shiness: The Lightning Kingdom

Är Shiness: The Lightning Kingdom ett riktigt maffigt och härligt äventyr eller bara något som du helst ska glömma bort?

Alla resor börjar med ett otroligt viktigt första steg. Händelser som iscensätter hela äventyr. Shiness: The Lightning Kingdom börjar med en flygkrasch på främmande marker och spelet lyckas fylla i princip varenda förväntning som kan tänkas finnas på ett klassiskt äventyr. Ett magiskt, främmande, land, hjältemodiga karaktärer, en ond och mörk kraft att besegra (kallad Dark Shi) samt goda och onda varelser i massor. Trots en stark och klassisk öppning lyckas dock spelet fumla på ett par vitala punkter under resans gång.

Det allra första problemet jag har är kvalitén på röstskådespelarna... eller snarare avsaknaden av den. När introduktionsscenen är över får jag direkt kontroll över min karaktär men illa kvickt beger jag mig in i menyerna för att raskt byta det talade språket. Nu låter jag lite väl hård, röstskådespelet är inte det sämsta jag har hört, det är bara att i dagsläget är vi så bortskämda med dessa aspekter i många andra spel att det blir lite svårare att acceptera. Många av replikerna levereras med sådan felaktig intensitet att det helt drar ur mig ur illusionen, lyckligtvis förmedlas de flesta av dialogerna i spelet via text där det endast är de viktigaste händelserna som får fullfjädrade mellansekvenser med tal. Men, inte ens texten slinker förbi utan att göra bort sig lite. Spelet är fullkomligt proppat med grammatiska fel och problem som ytterligare drar ner helhetsintrycket. Karaktärerna är åtminstone supersöta att kolla på, det är alltid någonting...

Shiness: The Lightning Kingdom
Karaktärerna är verkligen helgrymma och sprudlar med personlighet

Likt karaktärerna är även spelvärlden fantastiskt härlig. I klassisk anda är de olika delarna av världen målade med sitt eget tema vilket påverkar både design och spelmekanik. De första områdena är gröna och sprudlar av liv och under resans gång kommer du passera mörka grottor, lila skogar, gråa slott och allt där i mellan. Den varierade färgpaletten hjälper till med hålla upplevelsen fräsch men de är de små finurliga genvägarna som verkligen gör världen magnifik. I Shiness: The Lightning Kingdom måste du (nästan) gå tillbaka till gamla lika mycket som du upptäcker nya för att komma åt saker som inte var tillgängliga vid tidigare besök, precis som det fungerar i valfritt Metrovania-spel. Det gäller alltså att ha sitt huvud påskruvat åt rätt håll och försöka komma ihåg alla platser där du ser att du kommer kunna återvända så snart du har fått tillgång till nya egenskaper.

Alla karaktärer du styr genom äventyret har sina egna egenskaper och färdigheter. Chado exempelvis kan skapa en stor sten som sedan går att slunga på fiender. Poky kan styra olika element som vind, vatten och eld och Kayenne kan förflytta saker med tankekraft. Dessa är dock inte färdigheter du kan använda i strid utan istället ute i världen, när olika pussel ska lösas. Det startar någorlunda enkelt men längre in i spelet måste olika krafter kombineras för att lösa mer komplexa pussel.

Tyvärr bryter Shiness: The Lightning Kingdom mot en fundamental regel gällande pusseldesign: att lära spelaren vad som gör vad innan det är dags att lösa någonting. Det finns pussel som är obligatoriska att lösa för att komma vidare och på pappret ser det enkelt ut men om jag som spelare inte har fått den minsta hint om vad jag kan göra med mina krafter blir det onödigt frustrerande att försöka klura ut det. Det skapar mest onödig frustration. Utöver pusslandet finns det även plattformspartier, tyvärr känns dessa hämtade från närmsta Playstation 2-spel som lägger till, ja du gissade rätt - mer frustration.

Shiness: The Lightning Kingdom
Även spelvärlden är snillrikt utformad och intressant

En riktig ljuspunkt är stridssystemet, åtminstone tillräckligt ofta. Striderna utspelas alltid en-mot-en, oavsett hur många fiender du stöter på. Möter du exempelvis tre stycken får du välja vem du vill slåss som och fienden skickar fram en också och sedan slåss ni tills ena laget inte har några slagskämpar kvar. Det är ett briljant system som känns välbalanserat, även om det kanske känns något rättfram i början. Jag hade gärna sett ett mer innovativt system för bytet av lagkamrater men som det är nu fungerar det. Något som däremot inte fungerar som den bör är spelets kamera. Fler gånger än vad som måste anses som okej fastnar den i buskar, stolpar och träd vilket gör det praktiskt taget omöjligt att göra någonting vettigt överhuvudtaget.

Är detta det första steget in i ett helt nytt äventyr finns det definitivt massvis med potential. Kan de rätta till några av problemen som finns och fortsätta bygga ut konceptet. Även om det här spelet kan skapa irritation på sina ställen är det ändå ett heltrevligt äventyr som vi gärna skulle se mer av.

Shiness: The Lightning Kingdom
Shiness: The Lightning Kingdom
Shiness: The Lightning Kingdom